• 1
  • 2
2016-12-20, 11:37
Medlem
MrSvenns avatar
Hej nu är situationen såhär jag skapade en hemsida som tillåter användarna att begära hjälp eller fullständiga lösningar till akademiska uppgifter i utbyte mot pengar. Det är i likt pluggakuten men i min hemsida så är det som sagt tillåtet att förfråga fullständiga lösningar till akademiska uppgifter.
Men problemet är att jag fick ett mejl från en person (ska inte avslöja namnet) som
påstår sig vara en gymnasium lärare och denna person påstådd i princip att innehållet och tjänsten jag erbjuder är olaglig.

Har denna person rätt för att om det är fallet kommer jag självklart ta ner sidan? Jag vill dock vara försäkrad att detta inte är fallet då jag har lagt ner mycket tid på att utveckla sidan.
Citera
2016-12-20, 11:45
Medlem
RightOnes avatar
Svårt att säga kan du inte ge lite mer information eller en länk till sidan åtminstone? och varför tog du inte reda på om det var olagligt eller inte innan du började skapa hemsidan, låter helt puckat.
Citera
2016-12-20, 11:51
Medlem
MrSvenns avatar
Tyckte jag gav tillräckligt infomration men om du vill kan du gå in på sidan http://www.academicoutsourcing.se. Under om oss kan du hitta mer info.

För att svara din andra fråga så är jag inte en idiot, innan jag påbörjade arbetet med sidan läste jag igenom Stockholms universitets Hederskodex och regler samt KTHs regler och dem nämnde ingenstans att det var fel att använda andras lösningar(så länge som detta tydligt påpekades).

BTW Jag fick dessutom iden för hemsidan efter att en elev (studerar på stockholms univeristet, inriktning data och systemvetenskap) konstant frågade mig om att han ville se en uppsats jag arbetade med. Tillslut blev jag trött på allt gnäll och jag skickade uppsatsen till honom och tydliggjorde att han inte fick plagiera innehållet. Några veckor senare fick jag ett mail och kallades in på ett mötte för att läraren på kursen misstänkte plagiat, under mötet kom det fram att den andra studenten hade kopierat mycket av mitt innehåll. Så fort Jag bevisade för professorn att original arbetet vart mitt (visade mejlen jag skickade honom) sa professorn att jag inte gjort något fel och professorn nämnde nånting i stil med ”a vi skrev aldrig att elever inte får dela material med varandra vi klargjorde bara att man inte fick använda andras material eller resultat utan att påpeka detta”. Så efter det fick jag iden samt var övertygad av att hemsidan jag utvecklade inte var olaglig eller moraliskt fel. Men jag vill fortfarande veta om ur ett juridiskt perspektiv hemsidan är olaglig eller om det kan skapa problem för mig, är väldigt orolig.
Senast redigerad av MrSvenn 2016-12-20 kl. 12:06.
Citera
2016-12-20, 12:05
Bannlyst
Förstår jag rätt? Någon har fått en uppgift och orkar inte göra den själv. De anlitar dig och du löser uppgiften? Kan knappast vara olagligt att lösa någon uppgifter. Däremot är det tveksamt att studenten lämnar in något den inte utfört själv. Studenten kan säkert bli avstängd om det uppdagas men hur skulle det går till? Kanske om flera studenter med samma lärare och samma uppgift köper svar från dig och får exakt samma uppställning och svar.
Citera
2016-12-20, 12:14
Medlem
MrSvenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragge81
Förstår jag rätt? Någon har fått en uppgift och orkar inte göra den själv. De anlitar dig och du löser uppgiften? Kan knappast vara olagligt att lösa någon uppgifter. Däremot är det tveksamt att studenten lämnar in något den inte utfört själv. Studenten kan säkert bli avstängd om det uppdagas men hur skulle det går till? Kanske om flera studenter med samma lärare och samma uppgift köper svar från dig och får exakt samma uppställning och svar.

Såhär är det jag löser inte uppgifterna, hemsidan erbjuder en plattform där användare kan lägga in en "annos" typ i still med behöver ett JavaScript program som gör följande.. och för den som vill göra detta åt mig finns en belöning i xx antal pengar. Det är andra användare som väljer att göra eller inte göra uppgiften. DVS det är som pluggauten utan alla restriktioner. Jag uppmuntrar inte att studenter lämnar in plagierat innehåll.

Tanken med hemsidan är inte att studenterna ska begära en lösning på en uppgift och sen bara lämna in det skulle vara fuska dvs lämna in andras arbete utan tydligt ange källan. Mitt resonemang är att det är fördelaktigt speciellt inom programmering att få kunskap genom att ibland arbeta bakåt från en fullständig lösning dvs du har all kod för ett program och sen försöker gå igenom och förstå koden och börjar sedan genomföra ändringar på koden.

Dessutom finns det länkar till diverse plagiat verktyg i hemsidan så studenterna kan försäkra att lösningar dem får inte innehåller plagiat som inte tydlig redovisas i form av referenser och källförteckning
Senast redigerad av MrSvenn 2016-12-20 kl. 12:28.
Citera
2016-12-20, 12:27
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvenn
Hej nu är situationen såhär jag skapade en hemsida som tillåter användarna att begära hjälp eller fullständiga lösningar till akademiska uppgifter i utbyte mot pengar. Det är i likt pluggakuten men i min hemsida så är det som sagt tillåtet att förfråga fullständiga lösningar till akademiska uppgifter.
Men problemet är att jag fick ett mejl från en person (ska inte avslöja namnet) som
påstår sig vara en gymnasium lärare och denna person påstådd i princip att innehållet och tjänsten jag erbjuder är olaglig.

Har denna person rätt för att om det är fallet kommer jag självklart ta ner sidan? Jag vill dock vara försäkrad att detta inte är fallet då jag har lagt ner mycket tid på att utveckla sidan.

Upphovsrättslagen ställer till det lite som jag ser det.

Uppgifterna har ju skydd under upphovsrätten. Så, studenten har inte rätt att hur som helst sprida dem vidare.

Läs sedan lagen om elektroniska anslagstavlor så ser du att innehavaren av en sådan tjänst är skyldig att radera meddelanden som bryter mot upphovsrätten.
Citera
2016-12-20, 12:31
Medlem
MrSvenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki

Uppgifterna har ju skydd under upphovsrätten. Så, studenten har inte rätt att hur som helst sprida dem vidare.

Läs sedan lagen om elektroniska anslagstavlor så ser du att innehavaren av en sådan tjänst är skyldig att radera meddelanden som bryter mot upphovsrätten.
Tack för svaret men förstår inte riktigt varför upphovsrättslagen skulle tillämpas här. Om jag nu på Flashback frågar dig EckiEcki om du ger mig svaret på detta mattematiska problem 5+5 och för svaret får du som belöning 10 kr skulle det vara olagligt?
Citera
2016-12-20, 12:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvenn
Tack för svaret men förstår inte riktigt varför upphovsrättslagen skulle tillämpas här. Om jag nu på Flashback frågar dig EckiEcki om du ger mig svaret på detta mattematiska problem 5+5 och för svaret får du som belöning 10 kr skulle det vara olagligt?

5+5 uppnår inte verkshöjd. Men det gör studiematerial/prov av mer komplex typ.
Citera
2016-12-20, 13:19
Medlem
MrSvenns avatar
Citat:
5+5 uppnår inte verkshöjd. Men det gör studiematerial/prov av mer komplex typ.

Det var ett väldigt dumt exempel, EckiEcki du verkar vara väldigt kunnig inom detta läste du mitt andra kommentar om hur jag fick iden för sidan? Varför sa professorn att jag inte gjorde något fel när jag gav min uppsats (va inte riktigt en uppsats utan mer svar på frågor till en nätverkslabb i en uppsats form) till en annan elev och att bara den andra eleven som plagierade mitt innehåll straffades? Jag gav ju honom alla svar (samtidigt som jag gjorde det klart att han inte fick plagiera innehållet)
Citera
2016-12-20, 13:22
Medlem
Gick in på din hemsida och jag ser inget som kan ansaes vara olagligt, jag har dock ingen juridisk backgrund. Men som jag har förståt det är tanken med hemsidan att man kan erbjuda pengar för att få lösningar på uppgifter. Det kan vara vilken uppgift eller problem som helst och det behöver inte ske med samband med studier. Är jag helt ute och cyklar eller stämmer det?
Citera
2016-12-20, 13:34
Medlem
RightOnes avatar
Citat:

tror du har missuppfattat vad OP menar i hans sida verkar dem inte sälja prover eller studiematerial tror att det är mer såhär student x lägger in ett inlägg behöver ett svar på den här svåra matematiska formeln \int_{1}^{+\infty }\frac{2x+4}{(x+2)(x^{2}+2x+2)} den som beräkna integralen får xx antal pengar. Vad är det som skulle vara skydd under upphovsrätten??
Citera
2016-12-20, 13:56
Medlem
[quote=MrSvenn|59354737]

Vad kan du skriva ner eller bifoga en bild på mailet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in