Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
För det första, ska du verkligen bo på "landet"? Du låter mer som en betongblatte i resonemanget.
Till saken, du har ingen som helst rätt att skjuta av någon annans egendom som irriterar dig, för djur är en egendom. Du gör dig då skyldig till skadegörelse av normalgraden och har påföljd fängelse upp mot ett år. Således gäller envarsgripanden, så grannen får och kan plocka dig. Vilket jag hoppas han gör om du kör en sådan fuling. Dessutom kan påföljden räknas som grov skadegörelse i vissa fall. Hundar och katter får röra sig fritt på egen tomt och hundar får tom gå lösa på allmän mark om man har dem i kontroll, dvs kommer på inkallelse. Och precis som du och dina eventuella kräk till ungar, får faktiskt djur låta. Det är bara att gilla läget eller flytta.
Om man bor på landet bör man inse att de naturliga invånarna såsom gnagare, rådjur, älgar, fåglar, räv, hare osv skitar ner oerhört mer än en katt. Speciellt med andra farliga skadedjur som fästingar och parasiter. DET borde ora dig mer en eventuella skitkorvar från en katt...
Onödigt att ifrågasätta mina val att alltid ha bott på landet, när det inte har med ämnet att göra. Ser inte hur det skulle vara värre att döda en katt än ett annat vilddjur (jakt), och därför har jag inga moraliska invändningar då kattens död kommer att gynna fler individer än den kommer i levande tillstånd.
Katten har redan orsakat massvis med skador på min tomt, och även lidande till möss och utrotningshotade fåglar.
http://illvet.se/djur/jakt/katter-lu...itt-ibland-oss
"Katter är därmed den absolut primära dödsorsaken för fåglar och mindre däggdjur i naturen.
På världsplan uppskattar man att åtta procent av alla kritiskt utrotningshotade djurarter närmar sig utplåning på grund av katter."
"I flera sköra ekosystem, speciellt på isolerade öar där människor har infört katter, är katten ensam ansvarig för utrotningen av lokala arter av fåglar, däggdjur och kräldjur."
Jag låter alla vilddjur få vara ifred, jag låter mössen få bo i mitt hus, men när domesticerade katter eller hundar som ägs av människor som bör ta ansvar för sin egendom, ingriper jag.