2016-12-21, 15:52
Bannlyst
Som rubríken lyder. Kommer någon verkligen att märka det?

Jag bor som inneboende hos en bekant som inte behöver hela ytan och var snäll nog att ta in mig som strax skulle bli bostadslös. Just nu står jag skriven på min gamla adress men får ej vara det, och jag har absolut inte råd med en postbox, kostar 2000kr.. Pengar jag inte har.

Kan jag skriva mig här utan att något komplicerat skit händer? Någon som vet?
Citera
2016-12-21, 17:08
Bannlyst
Okej, någon som vet om det finns månadsbetalning på postbox eller har alla en engångsbetalning?
Citera
2016-12-21, 18:41
Medlem
Vanligtvis är det tillåtet att ha en inneboende i en lägenhet som man bor i via socialtjänsten, men be din bekante att höra med sin socialsekreterare. Den som står som hyresgäst ha ansvaret för att lägenheten sköts, så ifall du är störande så åker hen på det. Ifall din bekante har försörjningsstöd så kommer det att minska ifall han har en inneboende eftersom du förväntas bidra med hyresdel.
Citera
2016-12-21, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prixm
Okej, någon som vet om det finns månadsbetalning på postbox eller har alla en engångsbetalning?

Postboxavgifter betalas årsvis, brukar vara cirka 2500 kronor.
Citera
2016-12-21, 19:55
Medlem
Jag tror man får folkbokföra sig i stort sett vart som helst. Jag och en kompis inredde en källare en gång, satte upp en brevlåda utanför, och folkbokförde oss där. Post som går till folkbokföringsadressen hittade fram, utan problem.
Citera
2016-12-21, 20:22
Bannlyst
Hon som jag bor hos säger att då åker lägenheten. För att detta kommer att rapporteras till socialtjänsten och med det så blir hon av med lägenheten, antagligen inte direkt men får en varning först osv.

Ingen som verkar veta riktigt. Så får ta hennes ord och hoppas på att jag får min situation löst på något vis.
Citera
2016-12-21, 22:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hon som jag bor hos säger att då åker lägenheten. För att detta kommer att rapporteras till socialtjänsten och med det så blir hon av med lägenheten, antagligen inte direkt men får en varning först osv.

Ingen som verkar veta riktigt. Så får ta hennes ord och hoppas på att jag får min situation löst på något vis.

Socialen kan knappast sparka ut henne ögona bums.

Kontaktar dom henne ber du henne bara säga att du bor minsann inte där, utan det måst blivit något fel.

Vad gäller inneboende i soclägenhet annars antar jag att dom vill att ni delar på hyran.
Problemet är att SOC oftast anser att om 2 personer av olika kön bor i en lägenhet så är man sambo och således ska den som jobbar försörja båda. Tänk på det.
Citera
2016-12-22, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Socialen kan knappast sparka ut henne ögona bums.

Kontaktar dom henne ber du henne bara säga att du bor minsann inte där, utan det måst blivit något fel.

Vad gäller inneboende i soclägenhet annars antar jag att dom vill att ni delar på hyran.
Problemet är att SOC oftast anser att om 2 personer av olika kön bor i en lägenhet så är man sambo och således ska den som jobbar försörja båda. Tänk på det.
Soc kan inte bara anta att man är sambos bara för att man har olika kön och är skrivna på samma adress. Dels finns det bi- och homomänniskor men det finns många kombo och liknande också.

Så där tycker jag inte man ska lägga fokus!

Till TS: Behöver du vara skriven där? Jobbar du själv eller går du på soc? Du kan inte vara skriven på en postbox så det projektet kan du lägga ner direkt, det spelar då ingen roll vad en sådan kostar. Handlar det om var du behöver få dina brev kan du ha poste restante - och får då hämta posten på postkontoret.
Citera
2016-12-22, 07:30
Moderator
evilhoneys avatar
Vad för soc-lägenhet är det? I en del kontrakt så står det att den boende avsäger sig besittningsrätten, detta just för att soc ska kunna vräka folk som gör saker de inte får enligt kontraktet.
Så; i värsta fall riskerar hon sin lägenhet om du skriver dig där.
Citera
2016-12-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beuty
Vanligtvis är det tillåtet att ha en inneboende i en lägenhet som man bor i via socialtjänsten, men be din bekante att höra med sin socialsekreterare. Den som står som hyresgäst ha ansvaret för att lägenheten sköts, så ifall du är störande så åker hen på det. Ifall din bekante har försörjningsstöd så kommer det att minska ifall han har en inneboende eftersom du förväntas bidra med hyresdel.

I de kommuner jag jobbat har inneboende inte varit okej.

Citat:

hon får väl kolla vilket avtal hon skrivit på? Bor personen i en lägenhet så har den troligen skrivit på regler eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Soc kan inte bara anta att man är sambos bara för att man har olika kön och är skrivna på samma adress. Dels finns det bi- och homomänniskor men det finns många kombo och liknande också.

Så där tycker jag inte man ska lägga fokus!

Till TS: Behöver du vara skriven där? Jobbar du själv eller går du på soc? Du kan inte vara skriven på en postbox så det projektet kan du lägga ner direkt, det spelar då ingen roll vad en sådan kostar. Handlar det om var du behöver få dina brev kan du ha poste restante - och får då hämta posten på postkontoret.

I detta fall spelar sambo eller inte ingen roll. Det handlar om att få ha någon boende hos sig. Oavsett relationsstats.
Citera
2016-12-22, 18:41
Medlem
Jag fick inte ha inneboende i min lägenhet för dem.
Citera
2016-12-22, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
I de kommuner jag jobbat har inneboende inte varit okej.

hon får väl kolla vilket avtal hon skrivit på? Bor personen i en lägenhet så har den troligen skrivit på regler eller liknande.

I detta fall spelar sambo eller inte ingen roll. Det handlar om att få ha någon boende hos sig. Oavsett relationsstats.

Där jag jobbar är det ok att ha inneboende, men det är personen som ingått avtalets ansvar hur den inneboende sköter sig.

Ja det beror på vilket avtal personen ingått, så det finns inget annat sätt för TS att få veta vad som gäller än att kontrollera med personen som TS bor hos socialsekreterare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in