Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-18, 10:41
Medlem
M2ks avatar
Den borgerliga alliansen har ett försprång med 7,9 procentenheter framför socialdemokraterna med stödpartier, enligt Sifos senaste väljarbarometer.

Det är en statistiskt säkerställd ökning från gapet på 1,7 procentenheter förra månaden.

Socialdemokraterna har tappat 2,9 procentenheter medan moderaterna gått fram med 2,3. Centerpartiet når 6,7 procent, årets toppnotering.

Siffrorna visar en helt annan bild av det politiska läget i landet än Skops mätning som redovisades på lördagen.

Sifos frågor ställdes mellan den 5 och 15 december. Den 1 december kom katastrofkommissionens regeringskritiska tsunamirapport.

Partiernas resultat i procent med förändringen från förra mätningen inom parentes:

Socialdemokraterna 33,2 (-2,9), moderaterna 29,7 (+2,3), folkpartiet 10,5 (-0,2), centern 6,7 (+1,5), vänsterpartiet 5,9 (+0,9), kristdemokraterna 4,6 (+0,3) och miljöpartiet 4,5 (-0,3). (Inom parentes är förändringen sedan förra mätningen).

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=249071

Vad tror ni andra? Är det kört för vänsterkoalitionen eller rör det sig bara om en formsvacka?
Citera
2005-12-18, 10:44
Medlem
TrialByErrors avatar
Nu har jag inte läst länken men går det att i denna tråd få se hur frågan formulerades?

Bara för att jävlas så att säga...
Annars kan ju detta förklaras av Tsunamidebatten satt sina spår och att effekterna av partikongressen dött ut.

Jag hyser ingen större förhoppning dock, Sverige röstar alltid vänster.
Citera
2005-12-18, 10:47
Medlem
I-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Vad tror ni andra? Är det kört för vänsterkoalitionen eller rör det sig bara om en formsvacka?

SKrev om det i den andra tråden...

http://www.flashback.org/showpost.p...6&postcount=36

Om man ej orkar läsa så var slutsatsen det att det ser mycket öppet ut av flera olika skäl.
Citera
2005-12-18, 11:10
Medlem
skinner5000s avatar
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_11335282.asp

Man kan bara hoppas på att borgarna vinner. Annars flyttar jag troligtvis utomlands. Måste skatta så sjukt mycket på mitt företag så det är olönsamt att ha det. Dewssutom tycker jag att säkerheten suger. Man vågar knappt gå utanför dörren efter 23.00 på kvällen. Polisen är obefintlig. Vi hade inbrott, dom orkade inte ens ta sig tid och komma och titta trotts att produkter för över 20.000 vart stulna. Dessutom försvinner försvaret med en sådan takt och världen blir oroligare och oroligare.
Citera
2005-12-18, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrialByError
Nu har jag inte läst länken men går det att i denna tråd få se hur frågan formulerades?
"Vilket parti skulle du rösta på i riksdagsvalet om det var val i dag?"
Citera
2005-12-18, 11:27
Medlem
I-Ss avatar
Bra analys av läget av PJ Linder i SvD idag:

http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_7772005.asp

(...)
Ja, under alla omständigheter att den socialdemokratiska återhämtningen, hjälp av alla miljarder i nya utgifter, har brutits. Inga andra frågor har kunnat ta sig fram till huvudscenen medan kommissionens arbete diskuterats.

Det kommer att kosta skattebetalarna många nya miljarder i vårbudgeten.

Alliansens uppgång känns inte alldeles välförtjänt.(...)

Nu gäller det att ta vara på problemen för s och konsolidera övertaget. Valåret blir tufft, när s/LO-maskineriet dundrar i gång.

Granska maktmissbruket. Granska näringspolitiken och alla de nya bördorna på företagen.
(...)
Granska användningen av offentliga medel och förklara hur en borgerlig regering kommer att sätta utvärdering och valuta för pengarna högt.
---
Det fetmarkerade= nya dyra löften kommer ösas ut från S-ledningen för att KÖPA röster.
Citera
2005-12-18, 11:38
Medlem
Jag blev väldigt glad när jag läste detta på text-tv imorse. Och var rent ut sagt lite molocken igår när Skops mätning kom. Men nu är jag ännu mera säker på borgerlig valseger, Så länge bara inte KD åker ut, visst jag hade gärna velat se att de åker ut någon gång med sina gamla värderingar men isf gärna efter nästa val. Frågan för mig är dock bara. Vad är det som har fått folket att skifta fot ifrån vänster till höger? ändå så måste jag ju säga att detta är rätt låga siffror enligt mig själv med tanke på tsunami katastrofens efterdyningar med Freivalds, Valfusket vid förra valet (Då två S valarbetare hade röstat åt de äldre), SSU och Ung Vänsters fusk med sina medlemmar osv. Jag blir förbannad eftersom att det borde egentligen vara 60-70% som skulle rösta höger med den mängd av skandaler som faktiskt har varit och inte att förglömma att Perssons förtroende är bara rankad #5 av alla partiledare och han är vår statsminister!

Vad fan i helvete på rent svenska, är hälften av svenskarna ideologiska kommunister som vägrar byta Ideologi och fortsätter rösta på den röd-gröna röran!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in