Citat:
Ursprungligen postat av
chimad
Hur stor är risken att åklagaren anser att jag kommer upp till tillräckliga skäl om förundersökningsledaren tycker att jag är skäligen misstänkt?
Jag kan inte förstå vad de skulle kunna komma med i en rättegång. " Vi anser att X har gjort sig skyldig till brottet trots att rättsmedicinalverket styrker att X är oskyldig. Inga vittnen finns, enbart bevis som styrker det X säger. Men eftersom vi inte tror på vad han säger är han skyldig". Det kan de inte vinna på i en rättegång så jag hoppas ju att de bara lägger ner allt så jag slipper gå och vänta i all evighet.
Du säger att du inte kört på en timme när polisen kom. Om det är sant eller inte kan knappast Rättsmedicinalverket styrka. Det enda de kan styrka är hur mycket du druckit och ge en viss tidsrymd för detta. Om du stått still med bilen eller om du kört under den tiden kan de så klart inte yttra sig om.
Så som du beskriver ditt fall kan jag inte se någon möjlighet till fällande dom, det borde inte kunna leda till åtal heller.
Så om du i den andra tråden varit helt ärlig och gett alla uppgifter så borde det inte bli åtal och verkligen inte fällande dom.