2016-12-23, 11:35
Medlem
Diskuterade med en kompis precis.

H*n påstår att det redan är straffbart att vid informella sammanhang påstå att man jobbar som t ex polis eller soldat. T ex om man är ute på en pubrunda och försöker impa på tjejer genom att säga att man jobbar som något av de två yrkena (jag gör det inte, däremot har vi en gemensam kompis som gjort det varav kompisen jag diskuterade med sagt åt honom att sluta då det är olagligt.)

Jag däremot hävdar att det faktiskt krävs någon form av myndighetsutövande, eller att man springer runt i uniform eller annan förklädnad som inger sådant förtroende att en civilperson skulle kunna gå till dig för att utöva yrkesroll. Eller helt enkelt att t.ex som spårkommunikatör på länstrafiken (vilket jag tolkar som att även de omfattas om lagen) ställa sig och gorma om att man är spårkommunikatörsrepresentant och att spårvagnen går en annan väg pga. spårarbete.

Oavsett hur mycket jag surfar runt och läser så hittar jag inget som stödjer hans teori om att det redan vid informellt skitsnack, som exempel för att få tjejer blöta i trosan, är olagligt så länge det faktiskt inte leder till att de förväntar sig att han ska använda sig av sin yrkesroll. Utan det krävs att man utövar myndighet.

Nå, Flashback? Vem är det som har rätt egentligen? Jag vet att vi har en hel del duktiga jurister här så det borde ju vara en bagatell.
Citera
2016-12-23, 13:33
Medlem
http://helsingborg.lokaltidningen.se...160909941/2386 där har du en som påstått att han är polis.

Citat:
En förskola i Helsingborg fick igår besök av en man som sa att han kom från polisen. Vid närmare kontroll visade det sig att han inte alls var polis, utan bara påstått det för att lura sig in på förskolan. Han misstänks nu för föregivande av allmän ställning.
Citera
2016-12-23, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sushiyo
http://helsingborg.lokaltidningen.se...160909941/2386 där har du en som påstått att han är polis.

Det förstår jag är olagligt, då han faktiskt utnyttjar "sin" myndighetsställning.
Jag pratar om att bullshitta för att ragga damer på krogen eller något annat meningslöst där det knappast handlar om myndighetsutövande.
Citera
2016-12-23, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Det förstår jag är olagligt, då han faktiskt utnyttjar "sin" myndighetsställning.
Jag pratar om att bullshitta för att ragga damer på krogen eller något annat meningslöst där det knappast handlar om myndighetsutövande.

På vilket sätt skiljer det sig? Att bullshitta en brud på krogen eller att bullshitta förskolepersonal.
Citera
2016-12-23, 13:59
Medlem
ormanoffs avatar
Som TS är inne på krävs det uniformsbärande eller att man försöker utöva myndighet. Framgår direkt av lagtexten.
Citera
2016-12-23, 14:04
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushiyo
På vilket sätt skiljer det sig? Att bullshitta en brud på krogen eller att bullshitta förskolepersonal.

Frågan är väl istället varför han ville in på förskolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in