Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-12-23, 14:48
Medlem
Köpte en Intel SSD på 180gb för ca 2-3 år sedan. Sen ett år tillbaka har datorn börjat bli otroligt slö. Fryslaggar när man scrollar på sidor med mycket innehåll och även när jag ibland spelar upp filmer i HD på VLC. Har inte haft något av dessa problem tidigare.

Tänkte att det kanske var grafikkortet, RAM eller fläkten. Men RAM är nyköpta, fläkten är ren. Testade att sätta tillbaka en äldre hårddisk i datorn och spelade upp filmer och gick igenom vissa sidor, inga problem! Därför kan vi bocka bort grafikkortet också och kan konstatera att problemet ligger i hårddisken. Virus och dylikt finns inte i datorn, har scannat igenom med det mesta. Det bästa vore att formatera, men detta vill jag helst undvika för tillfället.

Så vad finns det för alternativ som kan boosta hårddisken igen?
Citera
2016-12-23, 14:56
Medlem
Den kan ha blivit sönderskriven, helt enkelt. SSD var inte så bra förr. Vad har du/har du haft för operativsystem? Det kanske inte har funkat med TRIM.
Citera
2016-12-23, 15:04
Medlem
HobartMuddys avatar
Du har väl kört optimeringsfunktionen (i Intel SSD Toolbox) då och då, som man ska, enligt manualen??

Får du några varningar om du kör diagnostik i Intel SSD Toolbox?
Citera
2016-12-23, 15:27
Medlem
hieroboams avatar
Hårddiskar/SSDs är inget man lagar, om det inte är något annat problem är det elåtervinningen för den. Som sagt är äldre upplagor också mycket sämre och 2-5 år är inte en ovanlig livstid
Citera
2016-12-23, 15:38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Köpte en Intel SSD på 180gb för ca 2-3 år sedan. Sen ett år tillbaka har datorn börjat bli otroligt slö. Fryslaggar när man scrollar på sidor med mycket innehåll och även när jag ibland spelar upp filmer i HD på VLC. Har inte haft något av dessa problem tidigare.

Tänkte att det kanske var grafikkortet, RAM eller fläkten. Men RAM är nyköpta, fläkten är ren. Testade att sätta tillbaka en äldre hårddisk i datorn och spelade upp filmer och gick igenom vissa sidor, inga problem! Därför kan vi bocka bort grafikkortet också och kan konstatera att problemet ligger i hårddisken. Virus och dylikt finns inte i datorn, har scannat igenom med det mesta. Det bästa vore att formatera, men detta vill jag helst undvika för tillfället.

Så vad finns det för alternativ som kan boosta hårddisken igen?
Kolla vad det står i loggfilen om det går att härleda till laggen...
Citera
2016-12-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Den kan ha blivit sönderskriven, helt enkelt. SSD var inte så bra förr. Vad har du/har du haft för operativsystem? Det kanske inte har funkat med TRIM.

Det är en Intel SSD 520 serien. Har kört med Windows 7 64-bit
Citera
2016-12-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobartMuddy
Du har väl kört optimeringsfunktionen (i Intel SSD Toolbox) då och då, som man ska, enligt manualen??

Får du några varningar om du kör diagnostik i Intel SSD Toolbox?
Nej det har jag faktiskt inte gjort. Läge för det?
Citera
2016-12-23, 20:36
Medlem
Installerat Toolbox. Så ser det ut

https://s28.postimg.org/eee1al2vx/ssd.jpg
Citera
2016-12-23, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
Installerat Toolbox. Så ser det ut

https://s28.postimg.org/eee1al2vx/ssd.jpg
Du har ett utropstecken på "System Tuner". Klicka och kolla vad det är. Testa eventuellt att köra en "Quick Diagnostic Scan".
Citera
2016-12-23, 22:04
Medlem
https://s30.postimg.org/42hk4kl75/ssd2.jpg

Så ser det ut. Vad betyder det?

Gjorde även en Quick diagnostic scan utan några anmärkningar. Körde även Intel SSD Optimizer. Gick igenom problemfritt. Märker dock ingen skillnad.
Citera
2016-12-23, 23:27
Medlem
Gabriel Knights avatar
Är hållbarheten bara några år på en SSD-disk?

För övrigt står det att du ska stänga av Superfetch som vad jag förstår det är någon slags typ av cacheminne i boot-segmentet. Det behövs på vanliga diskar men inte på SSD som det verkar av ditt program.
Tryck på Tune så fixar nog programmet det automatiskt.
Citera
2016-12-23, 23:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Är hållbarheten bara några år på en SSD-disk?

För övrigt står det att du ska stänga av Superfetch som vad jag förstår det är någon slags typ av cacheminne i boot-segmentet. Det behövs på vanliga diskar men inte på SSD som det verkar av ditt program.
Tryck på Tune så fixar nog programmet det automatiskt.

Förr hade SSD diskar kort livslängd men dagens har längre livstid än HDD`s.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in