Moderator: Eventuellt fel forum, kanske "Arbetsliv" är bättre forum, MEN eftersom min fråga är ganska small tänkte jag ställa den här istället.
Jag är utbildad ekonom med inriktning revision i USA. Har jobbat några år i USA och ska om ett tag tillbaks till Sverige.
Mycket inom revisionen i de båda länderna är ju lika, dock så använder ju USA GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) och Sverige kör på IFRS, korrekt?
Detta innebär att jag behöver kunna två saker för att bli lyckad som revisor i Sverige:
Skillnaderna mellan de två reglerverken, detta är inget problem om det inte finns en Svensk bok, finns gott om Amerikanska böcker som presenterar skillnaden också. Men finns det en Svensk bok? Skulle föredra det.
Det stora problemet är glosorna! Jag kan alla koncept men de heter ju ganska ofta något annat i Sverige och de är ofta
inte direktöversättningar heller! Finns det en
ORDBOK med revisionsglosor på engelska och Svenska och kanske en kort förklaring av ordet? Vill mest har förklaringen så att jag är säker på att jag kollar upp rätt sak, inget krav.
Behöver inte vara en renodlad revisionsordbok heller, men en ordbok som har en stor del dedikerad till revision åtminstone.
Skulle inte heller behöva en översättning, skulle räcka med en Svensk ordbok men då MÅSTE den har förklaringar av begreppen så att jag kan klura ut vad det heter på Engelska.
Spenderade 35 minuter på Bokus.se men hittade inget relevant!
Hjälp!