2016-12-23, 20:14
Medlem
Finans.killens avatar
Moderator: Eventuellt fel forum, kanske "Arbetsliv" är bättre forum, MEN eftersom min fråga är ganska small tänkte jag ställa den här istället.

Jag är utbildad ekonom med inriktning revision i USA. Har jobbat några år i USA och ska om ett tag tillbaks till Sverige.
Mycket inom revisionen i de båda länderna är ju lika, dock så använder ju USA GAAP (Generally Accepted Accounting Principles) och Sverige kör på IFRS, korrekt?

Detta innebär att jag behöver kunna två saker för att bli lyckad som revisor i Sverige:
Skillnaderna mellan de två reglerverken, detta är inget problem om det inte finns en Svensk bok, finns gott om Amerikanska böcker som presenterar skillnaden också. Men finns det en Svensk bok? Skulle föredra det.

Det stora problemet är glosorna! Jag kan alla koncept men de heter ju ganska ofta något annat i Sverige och de är ofta inte direktöversättningar heller! Finns det en ORDBOK med revisionsglosor på engelska och Svenska och kanske en kort förklaring av ordet? Vill mest har förklaringen så att jag är säker på att jag kollar upp rätt sak, inget krav.
Behöver inte vara en renodlad revisionsordbok heller, men en ordbok som har en stor del dedikerad till revision åtminstone.
Skulle inte heller behöva en översättning, skulle räcka med en Svensk ordbok men då MÅSTE den har förklaringar av begreppen så att jag kan klura ut vad det heter på Engelska.

Spenderade 35 minuter på Bokus.se men hittade inget relevant!
Hjälp!
Senast redigerad av Finans.killen 2016-12-23 kl. 20:17.
Citera
2016-12-23, 22:06
Medlem
Rapporterar inte svenska bolag enligt K3 legalt?

Har tyvärr ingen bok att rekommendera...
Citera
2016-12-24, 04:33
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwinervtork
Rapporterar inte svenska bolag enligt K3 legalt?

Har tyvärr ingen bok att rekommendera...

Möjligt, bygger det inte på IFRS då? Som sagt behövs en bok för att reda ut de få men viktiga skillnaderna mellan amerikansk och svensk revision.
Senast redigerad av Finans.killen 2016-12-24 kl. 04:35.
Citera
2016-12-24, 05:07
Medlem
FARs engelska ordbok (Föreningen Auktoriserade Revisorer):

https://www.farakademi.se/bok/fars-e...-14e-upplagan/
Citera
2016-12-24, 19:09
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
FARs engelska ordbok (Föreningen Auktoriserade Revisorer):

https://www.farakademi.se/bok/fars-e...-14e-upplagan/

Underbart! Tack!
Citera
2016-12-31, 09:49
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Möjligt, bygger det inte på IFRS då? Som sagt behövs en bok för att reda ut de få men viktiga skillnaderna mellan amerikansk och svensk revision.

Mitt tips är att du söker dig till Big4 i Stockholm, helst mot revision av internationella företag. De använder samma revisionsstandard i hela världen och är skrivna på engelska, och många i Stockholm jobbar mot amerikanska enheter och dokumentation sker på engelska med engelsk terminologi.

Det är ISA-regelverket som gäller i Sverige (International Standards of Auditing) och följs av samtliga auktoriserade revisorer oavsett bolag. Revisionstermer varierar en hel del beroende på vilken byrå du arbetar vid.
Citera
2016-12-31, 16:28
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Mitt tips är att du söker dig till Big4 i Stockholm, helst mot revision av internationella företag. De använder samma revisionsstandard i hela världen och är skrivna på engelska, och många i Stockholm jobbar mot amerikanska enheter och dokumentation sker på engelska med engelsk terminologi.

Det är ISA-regelverket som gäller i Sverige (International Standards of Auditing) och följs av samtliga auktoriserade revisorer oavsett bolag. Revisionstermer varierar en hel del beroende på vilken byrå du arbetar vid.

Tack!

Har gjort "hundår" på Big4 i USA, vill inte tillbaks.

Ska söka mig till mindre byrå alternativt "Ekonomistyrning" (säger man så på Svenska?) typ controller på ett vanligt bolag.
Lite mindre pengar så klart men livskvalitén mot för Big4 gör det värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in