• 1
  • 2
2016-12-25, 15:10
Medlem
ETringhems avatar
Ja, går det vägra betala för ett arbete som enligt överenskommelse skulle gjorts men inte är utfört. Det handlar om en delrenovering av en lägenhet som ej gjorts färdigt enligt gemensam plan. Hur går man tillväga för att bestrida detta?
Citera
2016-12-25, 15:13
Medlem
När de begär pengar säger du helt enkelt nej.
Citera
2016-12-25, 15:38
Medlem
ETringhems avatar
Men om de skickar en faktura utan att jag kan nå hantverkaren för tala om att betalning ej kommer ske innan saken är utredd?
Citera
2016-12-25, 16:06
Medlem
Du kan alltid bestrida fakturan om du inte är nöjd med jobbet. Men för din skull gäller det att du skrivit på en offert vad som skulle göras så du kan bevisa att dom inte gjort det som står på offerten. Det finns massor med kringelikrokvägar man kan gå. Har själv varit anställd på en firma där en kund vägrade betala trots att vi gjort allt vi skulle, det visade sig att han aldrig haft några pengar och ville få jobbet gjort gratis. Det slutade trots allt med att han fick rätt genom att hitta på massa lögner att vi gjort sönder saker osv, man blir dock jävligt matt på sådana människor..
Citera
2016-12-25, 16:16
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiiimpaN
Du kan alltid bestrida fakturan om du inte är nöjd med jobbet. Men för din skull gäller det att du skrivit på en offert vad som skulle göras så du kan bevisa att dom inte gjort det som står på offerten. Det finns massor med kringelikrokvägar man kan gå. Har själv varit anställd på en firma där en kund vägrade betala trots att vi gjort allt vi skulle, det visade sig att han aldrig haft några pengar och ville få jobbet gjort gratis. Det slutade trots allt med att han fick rätt genom att hitta på massa lögner att vi gjort sönder saker osv, man blir dock jävligt matt på sådana människor..
Ok, det låter ju logiskt.

Men om det nu (exempelvis) ligger till som så att ett badrum skulle renoveras och det helt fattas kakel på en av väggarna. Räcker inte det i sig som ett giltigt argument för att jobbet ej utförts fullständigt. Hur skulle du själv se på den saken som hantverkare åt en kund som är beredd att betala när jobbet faktiskt är utfört? Var kan man vända sig i ett sådant läge?
Citera
2016-12-25, 16:43
Medlem
DoraFs avatar
Högsta domstolen slog nyligen fast att det är hantverkaren som har att styrka att fakturan är skälig:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi...ot-hantverkare
Citera
2016-12-25, 17:07
Medlem
När arbetet fakturerats, gör en bedömning om hur stor del av det infordrade beloppet som motsvaras av utfört arbete, denna del skall betalas med de villkor som gäller. I samband med eller innan betalning sker avvisas återstoden med hänvisning till brister i arbetet eller att viss del av projektet ej är slutfört.
Citera
2016-12-25, 17:50
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
När arbetet fakturerats, gör en bedömning om hur stor del av det infordrade beloppet som motsvaras av utfört arbete, denna del skall betalas med de villkor som gäller. I samband med eller innan betalning sker avvisas återstoden med hänvisning till brister i arbetet eller att viss del av projektet ej är slutfört.
Eftersom jag helst inte vill ha med vederbörande "hantverkare" att göra mer så känns det faktiskt som bästa lösningen. Resten av jobbet kan jag med lite hjälp utföra själv.

Jag vet dock att när det gäller bilreparationer så har man en skyldighet att låta verkstad lösa problemet innan man nekar betalning, gäller måhända samma sak vid hantverksarbeten? Och hur hänvisar man bäst bristerna i arbetet. Antar skriftligt eller muntligt direkt till hantverkaren eller någon annan på firman?

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Högsta domstolen slog nyligen fast att det är hantverkaren som har att styrka att fakturan är skälig:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/vi...ot-hantverkare
Intressant.
Senast redigerad av ETringhem 2016-12-25 kl. 17:52.
Citera
2016-12-25, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Eftersom jag helst inte vill ha med vederbörande "hantverkare" att göra mer så känns det faktiskt som bästa lösningen. Resten av jobbet kan jag med lite hjälp utföra själv.

Jag vet dock att när det gäller bilreparationer så har man en skyldighet att låta verkstad lösa problemet innan man nekar betalning, gäller måhända samma sak vid hantverksarbeten? Och hur hänvisar man bäst bristerna i arbetet. Antar skriftligt eller muntligt direkt till hantverkaren eller någon annan på firman?

Intressant.

Har denne hantverkare meddelat att arbetet som beställts är slutfört? När var det överenskommet att projektet skulle vara slutfört?
Vad bygger beställningen på, har de skrivit en offert som ni har godkänt, eller hur har det gått till?
Citera
2016-12-25, 18:08
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har denne hantverkare meddelat att arbetet som beställts är slutfört? När var det överenskommet att projektet skulle vara slutfört?
Vad bygger beställningen på, har de skrivit en offert som ni har godkänt, eller hur har det gått till?
Nej, endast skickat en slutfaktura trots att resterande arbete skulle slutförts för flera månader sedan. En delbetalning är redan utförd så det är alltså sista fakturan som saken nu gäller. Det har även varit lite småstrul under vägen med denna firma varför jag tröttnat på dem. Det finns ingen skriftlig offert.
Citera
2016-12-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Nej, endast skickat en slutfaktura trots att resterande arbete skulle slutförts för flera månader sedan. En delbetalning är redan utförd så det är alltså sista fakturan som saken nu gäller. Det har även varit lite småstrul under vägen med denna firma varför jag tröttnat på dem. Det finns ingen skriftlig offert.

Det finns ingen skriftlig offert, vad har de haft att gå efter då?

Om delbetalningen överensstämmer med det som är klart, så inget mer med det. Nästa steg att meddela varför avdrag gjorts och på vilka grunder. Detta skall givetvis göras skriftligt.
Citera
2016-12-25, 19:13
Medlem
Normalt sett kan man inte bara skita i att betala. En variant är att betala in beloppet till Länstyrelsen som har denna service. Då får du inga problem med betalningsanmärkning. Meddela sedan hantverkaren att du bestrider fakturan och har betalt in den på Länstyrelsens konto. Så kommer ni fram till en skälig summa och du begär tillbaks dina pengar från Länstyrelsen och gör upp med hantverkaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in