2017-01-04, 16:30
Medlem
Hej.
Behöver man betala någon tull eller moms (som inte var pålagt vid inköpet) för inköp utanför EU? Tacksam för svar.
Citera
2017-01-04, 17:54
Medlem
Ja
Citera
2017-01-04, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Ja

Kan du vara vänlig och utveckla hur jag går tillväga? Tack på förhand. Du menar inte bara omvänd skattskyldighet va? Tänkte på om det är nån tullavgift.
Senast redigerad av tomtensfarfar 2017-01-04 kl. 20:26.
Citera
2017-01-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Kan du vara vänlig och utveckla hur jag går tillväga? Tack på förhand. Du menar inte bara omvänd skattskyldighet va? Tänkte på om det är nån tullavgift.

Du kan anmäla en oförtullad vara hos tullverket.
http://www.tullverket.se/innehallao/...714771d4b.html

"Om du fått din vara och därefter inser att sändningen inte deklarerats till Tullverket, måste du meddela oss att du har tagit emot en oförtullad vara. Samma regler gäller oavsett om du importerar som privatperson eller företag."
Citera
2017-01-04, 20:37
Medlem
Citat:

Jag fick oxå tulla för digitala tjänster. Definiera egentligen digital tjänst. Du betala för en vara som kostar x, varan har kostat producenten material och arbetskostnad. Ska jag bara tulla för materialkostnaden. Kanske dåligt exempel. Men det finns olika tullar för diverse saker som du kan frågantullverket om. Ibland får jag tulla 900kr för en leverans för 100k och ibland tullar jag 2500kr för varor för kanske 25k.
Skickar de varan digitalt via nätet så finns ju ingen koll för införtullning.
Citera
2017-01-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broder112
Jag fick oxå tulla för digitala tjänster. Definiera egentligen digital tjänst. Du betala för en vara som kostar x, varan har kostat producenten material och arbetskostnad. Ska jag bara tulla för materialkostnaden. Kanske dåligt exempel. Men det finns olika tullar för diverse saker som du kan frågantullverket om. Ibland får jag tulla 900kr för en leverans för 100k och ibland tullar jag 2500kr för varor för kanske 25k.
Skickar de varan digitalt via nätet så finns ju ingen koll för införtullning.

Det är programverktyg jag har köpt, där högsta transaktionen är 1 523,71kr.
Citera
2017-01-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Du kan anmäla en oförtullad vara hos tullverket.
http://www.tullverket.se/innehallao/...714771d4b.html

"Om du fått din vara och därefter inser att sändningen inte deklarerats till Tullverket, måste du meddela oss att du har tagit emot en oförtullad vara. Samma regler gäller oavsett om du importerar som privatperson eller företag."

Tack för länken. Inte lite att fylla i. :/
Citera
2017-01-04, 21:11
Medlem
kraftfoders avatar
Gäller det programvara, har man ju oftast enbart köpt en licens. Är det verkligen tull på licenser? Moms är det ju, det är det ju mer eller mindre på allt idag, men tull? Har man enbart laddat ner något och köpt licens via internet, tror jag inte det är så många som bryr sig att kontakta tullverket. Det rör ju sig inte om något fysiskt paket som fraktas över gränsen. Det är väl en samvetsfråga hur man gör, antar jag.
Citera
2017-01-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Gäller det programvara, har man ju oftast enbart köpt en licens. Är det verkligen tull på licenser? Moms är det ju, det är det ju mer eller mindre på allt idag, men tull? Har man enbart laddat ner något och köpt licens via internet, tror jag inte det är så många som bryr sig att kontakta tullverket. Det rör ju sig inte om något fysiskt paket som fraktas över gränsen. Det är väl en samvetsfråga hur man gör, antar jag.

Finns det ingen risk att dom kommer och knackar på dörren om man låter bli då? Har jag förstått det rätt att allt under 1500kr är tullfritt?

Hade ju varit underbart om det inte var någon tull på immateriella ting.
Senast redigerad av tomtensfarfar 2017-01-04 kl. 21:43.
Citera
2017-01-04, 21:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Finns det ingen risk att dom kommer och knackar på dörren om man låter bli då? Har jag förstått det rätt att allt under 1500kr är tullfritt?

Egna erfarenheter så har det gått bra att köpa och ladda ner mjukvara och licens utan problem från myndigheterna, tror inte de har koll på varor som endast går via internet. Köper man mjukvaran rent fysiskt i brev/paket fastnar det nog i tullfiltret för tull/moms.

Det där med 1500:- (tror det är något mer, men betydelselöst här) är om man reser och tar med sig in till EU. Inte om man beställer hem. Då är det tull och skatt från första kronan.
Citera
2017-01-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Egna erfarenheter så har det gått bra att köpa och ladda ner mjukvara och licens utan problem från myndigheterna, tror inte de har koll på varor som endast går via internet. Köper man mjukvaran rent fysiskt i brev/paket fastnar det nog i tullfiltret för tull/moms.

Det där med 1500:- (tror det är något mer, men betydelselöst här) är om man reser och tar med sig in till EU. Inte om man beställer hem. Då är det tull och skatt från första kronan.
Ok, tack för infon. Så jag behöver inte oroa mig för att inhandla mjukvara utan att säga till tullen om det då?
Senast redigerad av tomtensfarfar 2017-01-04 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in