Jag är 100% OK med att man undersöker detta, bara inte för statliga pengar då man redan har resultat från två separata undersökingar. När man bevisat något i vetenskap följer man iofs upp och bekräftar ibland, men huvudfokus ligger på att finna anledningen till fenomenet i fråga.
Vilken löjeväckande, kunskapsfientlig inställning. Det är självfallet alltid nödvändigt och angeläget att kartlägga utbredningen av något allvarligt missförhållande.
TBC är överrepresenterat bland invandrare. Det vore en helt BISARR inställning att hävda, att smittspridningen och utbredningen av TBC bland invandrare aldrig mer behöver kartläggas, eftersom "vi vet" redan "anledningen till fenomenet i fråga" - Mycobacterium tuberculosis upptäckes 1882.
2014 öppnade den första TBC-dispensären i Sverige på femtio år... i Angered. Quelle surprise.. Onekligen en "berikning" och "tillväxt" ... av den mikrobiologiska floran...
Japp, men jag försöker inte påstå att jag har någon tyngd i denna debatt, som lekman tenderar jag att gå på det forskare säger då det är säkraste vägen till rätt tolkad fakta. Jag är en nolla när det kommer till detta ämne, men det var inte personen jag citerade. Att jag är en nolla tar inte bort det.
Som ett fan av den vetenskapliga metoden och vetenskapens framsteg ser jag ju långt hellre att man undersöker varför det är så då detta inte är bekräftat. Visst undersöks fortfarande evolutionsteorin, men tycker du att vetenskapen ska ha som högsta fokus att bekräfta den om och om igen, eller är det kanske viktigare att ta reda på ny fakta och söka sig djupare?
Om man vill finna en trovärdig förklaring till varför exempelvis sexualbrotten ökar är det vettigt att undersöka vilka som begår sexualbrott. "Män" är inte en jätteskarp kunskapsgenererande förklaringsmodell. Om en kartläggning skulle visa att exempelvis män från Afghanistan utmärker sig i statistiken över begångna sexualbrott vore det en större kunskapsvinst, men inte särskilt uttömmande då ju Afghanistan är ett stort mångetniskt/mångkulturellt land. Om vidare borrning i insamlad data exempelvis skulle visa att det är män ur den etniskt/kulturella gruppen hazarer som står för en oproportionerligt stor mängd sexualbrott finns mycken värdefull kunskap att utvinna ur studier av just hazarers kulturutövning. Den kunskap som vunnits utifrån sådana studier kunde sedan läggas till grund för olika program som syftade till att komma till rätta med den del av exempelvis hazarernas kulturutövning som direkt eller indirekt kunde antas uppmuntra till att begå sexualbrott. Eller?
Men det finns även undersökningar från närliggande länder. Vi har den info vi behöver för att börja dra slutsatser. Skulle människor som du får rätt skulle BRÅ inte hinna göra annat än att undersöka hur ofta invandrare begår brott.
Ska vi lägga ner all forskning som göras i "när liggande länder"?
"Politisk korrekthet, alternativt PK, är en nedsättande beteckning på en inställning där man är överdrivet noggrann med att följa rådande politiska värderingar[1] och att följa den dominerande trenden i samhällsdebatten" https://sv.wikipedia.org/wiki/Politisk_korrekthet.
Så vitt jag vet är det DET som pumpas ut av SVT.
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Du inser att alternativ media är låååångt mer subjektiv än MSM?
För att du säger det?
Citat:
Ditt argument haltar då "nation" bara är ett påhittat område man dragit en påhittad gräns runt, man kan utvidga området hur mycket som helst och fortfarande kalla det en "nation" om man vill.
Min ägedom är också ett påhittat område, som man kan utvidga runt hela jorden om man vill. Lagar är påhittade levnadsregler. Moral är påhittat. Rättsväsende är påhittat. Religioner är påhittade. Ideologier är påhittade. Mainstreammedia är påhittat. Globalism är påhittat. Kulturer är påhittade sociala levnadsprinciper. Din kulturrelativism är påhittad. "lika värde" är påhittat. Det mesta du tror på är påhittat.
Citat:
Du är inte objektiv, du är konditionerad. Hjärntvättad av vad som nu har påverkat dig och fått dig att lämna logik och rationalitet bakom dig. Du är religiös i stort sett.
Till skillnad från dig? Vem tror du är mest hjärntvättad, den som blint tror på mainstreammedia eller den som vågar ta till sig annan media?
Senast redigerad av jeanclaudevandamme 2017-01-27 kl. 23:58.
Det där vet du inget om och du kan bara gissa och spekulera. Merparten? Hur många procent?
Enligt polisen själva är siffran inte försumbar (siffror från 2016):
Citat:
...många väljer också att gå under jorden och leva som papperslösa. I år har över 12 000 personer försvunnit efter att de har fått avslag.
Polisen har svårt att genomföra avvisningar i dag och ärendena samlas på hög. I dag är de nästan 19 000. Det beror på att många avvisade har oklar identitet och saknar pass eller att de inte tas emot i hemlandet.
Det är alltså tillräckligt många för att kunna mätas i procentenheter av befolkningen.
Nu tror jag du egentligen inte var ute efter ett svar, men var så god (det var inte jättesvårt att googla).
Jag ser nog iofs inte problemet. Inte omöjligt att jag själv skulle gjort samma sak om jag hade samma val att välja mellan som asylsökande flyktingar. Eller rättare sagt, problemet är väl inte att så många gömmer sig, utan varför dom gömmer sig och under vilka förhållanden dom lever som gömda.
Senast redigerad av soliditet 2017-01-29 kl. 11:48.
Jag ser nog iofs inte problemet. Inte omöjligt att jag själv skulle gjort samma sak om jag hade samma val att välja mellan som asylsökande flyktingar. Eller rättare sagt, problemet är väl inte att så många gömmer sig, utan varför dom gömmer sig och under vilka förhållanden dom lever som gömda.
Problemet är att alla de människor som lever som papperslösa hamnar utanför samhället. Samtidigt har de enligt lag rätt till viss offentlig service. Sammantaget innebär det alltså stora problem både för de drabbade och för samhället.
Det finns massor att läsa om detta. Jag tycker att du borde ta reda på fakta själv istället för att hålla på att tramsa här.
Vad vill du med alla dina frågor om ”varför” hela tiden? Du uppför dig som ett litet barn. Har du ingen vuxen i din närhet som du kan prata med?
Trams.
Det som spelar roll är att individer uppehåller sig i Sverige i strid mot laga beslut (att vi som land har för svårt att beslut om utvisning är dock en annan diskussion).
Dina personliga åsikter spelar, eller om du ser det som ett bekymmer eller inte, äger nog inte särskilt mycket relevans.
Så det är inget problem att bryta mot lagen?
Jag kan alltså dra i mig en sjuttis brännvin köra ned på stan? Jag kan klappa på någon jag inte gillar och sluta betala inkomsskatt? Jag ser inget problem med det? Lagen är tydligen som plockgodis?
En liten lek med SCB och Brå-data (2000-15) ger följande vid handen.
Den totala mängden brott som begick ökade någonstans i spannet 23-26% (två olika skattningar*) samtidigt som befolkningen ökade med 11%. Analogt med vad man kan extrahera ur Brå2005.
Betraktar man våldtäkt blir det lite mer komplicerat, då lagstiftningen ändrat karaktär sedan 2000.
Betraktar man siffrorna från 2000 blir jämförelsen missvisande, varvid jag brukar mig av siffror från 2005 och 2015**.
Det totala antalet våldtäkter ökade under samma tid (2000-2015), sannolikt, med ungefär 80% (givet en i underkant visande skattning). Givet negativ poulationsbias och Brå96 förefaller även dessa siffror rimliga.
Detta visar då på vad man kan använda den här statistiken till. Nämligen att förutse vad konsekvenserna blir av populationsförändringar. Detta hade man kunnat förutse redan tidigt tvåtusental.
delta pop = 1,11
3yr rolling average(end2015)/5yr rolling average(c2000)=1,11
befolkningen och brottslighet per capita ökar med ungefär 11%
n(crime tot)=1,23
samt
n(2015)/5yr rolling average(c2000)=1,14
befolkningen ökar 11% och brottslighet per capita ökar med ungefär 14%
n(crime tot)=1,26
**Skattningar:
delta pop = 1,11
3yr rolling average(end2015)/5yr rolling average(c2005)= 1,62
n(crime tot)=1,80
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!