Citat:
Ursprungligen postat av
Gwaha
Att sänka kostnaderna för sjukvård och sänka skatter är bra för ekonomin och det kommer att hjälpa till. Jag säger inte att Trump kommer sluta att låna pengar, men han nog kan fortsätta att minska budgetunderskottet och samtidigt kunna genomföra sin infrastrukturplan.
Hur gynnsamt sänkta skatter är är diskuterbart. Sänkta företagsskatter tror jag kan gynna USA eftersom de faktiskt har höga företagsskatter men de skatter som är i ACA och som slopas i AHCA är främst personliga skatter för de rika.
Sk "trickle down economy" är på inga sätt bevisad att den fungerar.
De gånger det använts mest under Reagan och Bush JR så ledde det i bägge fallen till en enorm ökning av statsskulden och finanskris.
För höga skatter är givetvis också skadligt. Svårigheten gäller att hitta rätt nivå.
Samma sak med regleringar. För mycket regleringar skadar ekonomin, för lite regleringar leder till finanskriser.
När det gäller minskade kostnader för sjukvården så har ju inte det någon positiv effekt för ekonomin i sig självt om man inte samtidigt kan bibehålla samma nivå och kvalité på sjukvården.
Om det har negativ effekt på medborgarnas hälsa(vilket är en ganska sannolik effekt) så kan detta leda till kostnader som är långt större än de besparingar som görs.
Problemet för Trump är att han lovat att balansera budgeten, dvs inte att bara minska underskottet utan att faktiskt inte ha något underskott och dessutom minska statsskulden.
Att kombinera detta med stora skattesänkningar(som historisk brukar leda till stora ökningar i statsskulden) och stora satsningar är minst sagt svårt att lyckas med, varav min skepticism.