Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-28, 09:43
  #1
Medlem
Kennethkvartings avatar
Hej på er kära kamrater!

Jag har länge tyckt att det saknas en tråd där vi tipsar varandra om vilka billiga Kinesiska kopior av Japanska och Amerikanska småmotorer som är värda att köpa.

Många trädgårdsmaskiner såsom snöslungor, åkgräsklippare, jordfräsar och annat används så lite att en Honda eller Yamahamotor för 10-15000 är rena resursslöseriet att köpa. Du som privatpersion hinner aldrig nöta upp den under din livstid.

Jag börjar: Jag har en snöslunga som heter Norlett 8-27, dvs från början hade den en 8 hk Tecumseh-motor. När jag köpte den hade den emellertid en 10 hk Tecumseh i stället. Denna motor var inget vidare, dessutom svår att hitta reservdelar till.

Efter en del vånda bestämde jag mig för att köpa en ny motor. Det blev en sådan här:

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Motor 9hp till snöslunga http://www.blocket.se/vi/70263241.htm

Jag köpte varianten utan elstart.

Motorn ser ut att vara en rakt av kopia av en Honda 9 HP motor. Dvs; det var inte någon direkt ersättare för Tecumsehmotorn, jag fick modifiera slungan en aning, dock inte så farligt. Fördelen med en hondakopia är att jag borde kunna köpa reservdelar, typ startapparat, från äkta Honda.

Detta är andra vintern jag använder min nya motor, bor i en fjällkommun så slungan används flitigt.

Jag tycker att motorn går mycket bra, när jag kör på hög växel in i en snödriva tappar den inte i varvtal utan dånar bara på mer, varvtalsregulatorn funderar mao tillfredställande.

Slungan tankas betydligt mer sällan än på Tecumsehtiden. Jag kan köra slungan iklädd min Haglöfsjacka utan att den stinker bensin efteråt, otänkbart med en Tecumseh.

Den startar bra, oftast räcker det med två eller tre drag i snöret. En gång hade den stått ute i -23º C och då startade den på 15 drag.

Jag har upplevt två dåliga saker:

1/ Tanksilen är kass, den kollapsar och ramlar ned i tanken.

2/ Jag har nu dragit av startsnöret, kineserna snålar framför allt på material, så jag antar att själva snöret är av dålig kvalitét.

Fyll på med erfarenheter.
Citera
2017-01-29, 20:02
  #2
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Har använt mig av LONCIN motor när jag bytte på min åkklippare.Orginalet var en KOHLER motor som skulle kosta nästan fyrdubbla mot LONCIN
LONCIN säljs av RC - HOLM på nätet

http://www.rcholmshop.se/motorer/
Citera
2017-01-29, 22:41
  #3
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Har använt mig av LONCIN motor när jag bytte på min åkklippare.Orginalet var en KOHLER motor som skulle kosta nästan fyrdubbla mot LONCIN
LONCIN säljs av RC - HOLM på nätet

http://www.rcholmshop.se/motorer/

Är du nöjd med den då? Beskriv gärna upplevelsen.

Var loncin-motorn rakt av utbytbar mot KOHLERn? Dvs, var höjden på axeln i förhållande till motorns fot samma? Var hålbilden på motorns fot samma?

Oftast när det är remdrivna maskiner kan ju en händig karl såsom undertecknad få till det med hjälp av en borrskruvdragare och några folköl i garaget, men bolt on är ju alltid att föredra för de flesta.
Citera
2021-01-01, 18:47
  #4
Medlem
Kennethkvartings avatar
Då denna tråd år efter år tycks röna ett sådant outsläckligt intresse vill jag gärna uppdatera er om händelseutvecklingen.

Min rockfordmotor(dekaltrimmad loncin) har nu tjänat mig väl i 5 långa, hårda vintersäsongen, jag har inte bytt olja i motorn, kanske dags att göra det, jag skulle tippa att jag kör slungan mer än tio timmar per säsong.

Startmagnapullen slutade dra in snöret i fjol, jag iddes inte ens ta lös och kolla om det gick att laga innan jag beställde en ny startapparat, sedan tog jag lös apparaten för att se om det trots allt gick att laga den, det gick alldeles utmärkt, returfjädern hade liksom bara hakats loss från plåtläppen som håller i dito, jag minns inte exakt just nu, men det var inga problem att få det att fungera.

Den startapparaten jag beställde ligger i obruten förpackning i förrådet, redo ifall min eller någon jag känners slunga skulle paja mitt i ett snöoväder.

Jag köpte på impuls en liten snöslunga utan motor för några hundringar i höstas.

För nån dag sedan klickade jag hem en sådan här motor för 1699 med frakt:

💰 Se vad jag hittade på Wish! Jag ger dig 42*kr rabatt på ditt första köp med kod: mjqzjbl

https://dl.wish.com/5daaR

Om länken dör är det alltså en 196 cc 6,5 hästars loncinmotor, eller den heter nog inte loncin, men det är förmodligen en kopia på en loncin som är en kopia på en honda.

Jag återkommer när jag har fått den och sett om den fungerar, mycket spännande.
Citera
2021-01-08, 18:41
  #5
Medlem
"Om länken dör är det alltså en 196 cc 6,5 hästars loncinmotor, eller den heter nog inte loncin, men det är förmodligen en kopia på en loncin som är en kopia på en honda.

Jag återkommer när jag har fått den och sett om den fungerar, mycket spännande."

Innan du provar att starta så kolla/efterdra alla skruvar/muttrar samt kolla ventilspelet. Att du ska hälla olja på den utgår jag ifrån att du vet men det är lätt att glömma när man är sugen på att starta den.

Lycka till!
Citera
2021-01-10, 16:15
  #6
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Innan du provar att starta så kolla/efterdra alla skruvar/muttrar samt kolla ventilspelet. Att du ska hälla olja på den utgår jag ifrån att du vet men det är lätt att glömma när man är sugen på att starta den.

Lycka till!

Tack för tipset. Oljan visste jag, men hade inte tänkt på ventilspelet, ska definitivt kolltrollera det.
Citera
2021-01-20, 22:21
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag fick motorn i dag, hällde ut oljeskvätten den var fylld med, fyllde på 10w30 mineralolja, tankade, full choke, motorn startade på ett drag i snöret.

Den lossnade dock från tvingen jag hade satt fast den med i arbetsbänken, så jag stängde av den direkt, sedan fick jag testa med och utan choke och hålla på innan den startade igen, då märkte jag att snöret är lite kort för min smak.

Nu väntar jag på ett remhjul jag beställde innan jag kan montera den på slungan.
Citera
2023-10-17, 19:37
  #8
Medlem
bees avatar
Gamla äldre Honda motorer går inte döda ! Briggs äldre är också kanon !
Nya Klippo har tappat i kvaliet sen Husqvarna köpte upp dem !

Kawasaki är bra grejjer ! Kina är billigt men har så dålig finish på delarna tycker jag. Bättre då jaga gammalt begagnat japanskt !
Citera
2023-10-25, 16:48
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
Gamla äldre Honda motorer går inte döda ! Briggs äldre är också kanon !
Nya Klippo har tappat i kvaliet sen Husqvarna köpte upp dem !

Kawasaki är bra grejjer ! Kina är billigt men har så dålig finish på delarna tycker jag. Bättre då jaga gammalt begagnat japanskt !

Vilka trädgårds/småmaskiner tillverkar Kawasaki?
Citera
2024-01-21, 13:23
  #10
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Vilka trädgårds/småmaskiner tillverkar Kawasaki?

Jag vet inte om dem tillverkar egna kompletta maskiner . Men det sitter Kawasaki motorer i många Husqvarna Rider åkgräsklippare !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback