• 1
  • 2
2017-02-07, 21:47
Bannlyst
Har funderar på att använda min fotogenlampa som tältvärmare.
Lampan är av lite större modell med mycket bred fot, och veken är 10 mm, men ser ut som en vanlig lampa.

Någon kanske invänder något om säkerhet, men har beställt från "aliexpress" en kombinerad kolmonoxid och rökvarnare för 11 dollar inklusive frakt.

Är det någon som har några synpunkter?
Citera
2017-02-07, 22:10
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Ja.
Vad är det för slags tält?
Citera
2017-02-07, 22:41
Medlem
Borde väl gå men vet inte hur mycket värme den ger.

Själv använder jag en, ibland två, gasolspis (sådan man gängar på flaskan) som värmare i tält, ibland hela natten eller bara för att driva ut fukten. Funkar utmärkt och jag har sovit när det varit flera minusgrader ute. Man får så klart kunna ligga stilla så att man inte välter den eller lägger något över.

Det finns ju även värmelampor och element som kanske är bättre. Har inte provat dessa.
Citera
2017-02-08, 06:30
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Har funderar på att använda min fotogenlampa som tältvärmare.
Lampan är av lite större modell med mycket bred fot, och veken är 10 mm, men ser ut som en vanlig lampa.

Någon kanske invänder något om säkerhet, men har beställt från "aliexpress" en kombinerad kolmonoxid och rökvarnare för 11 dollar inklusive frakt.

Jag skulle rakt inte anförtro mitt liv åt en "kombinerad kolmonoxid och rökvarnare..", som kommer med i ett paket för 11 dollar.
Citera
2017-02-08, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag skulle rakt inte anförtro mitt liv åt en "kombinerad kolmonoxid och rökvarnare..", som kommer med i ett paket för 11 dollar.

En varnare som kostar 10 tusen skulle jag heller inte lita på utan att själv testa den först!
Citera
2017-02-08, 10:18
Medlem
Teleslingas avatar
Vaddå värmare i tält? Det har man enbart i tält som är gjorda för det. Eller hade du tänkt somna intill en brinnande anordning i ett litet tält? Använd sovsäck.

Att elda med öppna gasollågor i ett tält när man sover, som någon ovan antydde, tyder på någon slags uppenbar dödslängtan.
Citera
2017-02-08, 11:03
Medlem
8xxSeriess avatar
skulle aldrig i mitt liv gå och lägga mig i ett litet tält med en fotogenvärmare eller NÅGOT som brinner och sedan lite på något slags larm...

Nädu köp en ordentlig sovsäck!
Citera
2017-02-08, 15:19
Medlem
Hur många watt är en fotogenlampa på ? 25-40w det gör varken till eller från. Jag tänder ett gasolkök när jag vaknar som är på 1800w då bränner du snabbt ut fukten ur tältet så att det blir behagligt. Om jag skulle känna att jag bara mååååste sova då så skulle ja se det som ett tecken på syrebrist och genast öppna dörren men det har aldrig hänt. Sälj gaslarmet och köp ett smidigt gasolkök med bra effekt istället.
Lycka till med campingen.
Citera
2017-02-09, 06:18
Medlem
borrizs avatar
Citat:
En varnare som kostar 10 tusen skulle jag heller inte lita på utan att själv testa den först!
Om det där med varnare ändå är irrelevant för dig, varför tar du då upp detta i ditt första inlägg?
Citera
2017-02-09, 06:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robbis7004
Hur många watt är en fotogenlampa på ? 25-40w det gör varken till eller från. Jag tänder ett gasolkök när jag vaknar som är på 1800w då bränner du snabbt ut fukten ur tältet så att det blir behagligt. Om jag skulle känna att jag bara mååååste sova då så skulle ja se det som ett tecken på syrebrist och genast öppna dörren men det har aldrig hänt. Sälj gaslarmet och köp ett smidigt gasolkök med bra effekt istället.
Lycka till med campingen.

Har faktiskt ett litet kök man skruvar direkt på en engångs gasolflaska.
Skall nog prova som du skriver istället, för det är ju precis när man stiger upp på morgonen det är värst i ett kallt tält!
Citera
2017-02-09, 06:35
Medlem
GastonLeMans avatar
Rekommenderas ICKE.
Har tältat brevid en sån som dig en gång.
Han ångrade sig djupt. Faan,va det brann.
Citera
2017-02-09, 07:11
Medlem
Beror ju som sagt på vad du har för tält.
Själv har jag en tältkåta med god ventilation. Ska jag hålla värmen använder jag en fotogenvärmare på 2 kw . Det fungerar fint och en sådan värmare har inbyggt tippskydd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in