• 1
  • 2
2017-02-08, 21:23
Medlem
Citat:
I kvällens avsnitt av "Unga mammor" som sänds 19.00 på Viafree så tar Lina med sig sin dotter Audrina till en skönhetssalong för att pierca henne.
http://nyheter24.se/noje/875524-har-...er-gamla-bebis

Jag blir rätt illa berörd av detta...
Visst kan jag ju fatta folk som tar hål i öronen på små barn, det är ju rätt vanligt som jag fattat det, men det är ju en annan sak om ungen är 4-5 år och själv vill ha hål i öronen, än om det gäller en 9 månaders bebis....

Men tydligen är det inte något ovanligt att pierca så små barn...

Är detta okej?
Citera
2017-02-08, 21:29
Medlem
Det tycker jag inte. Men jag är av åsikten att ingrepp på barn inte ska göras innan dem själva har en fri vilja. Gäller religiösa ingrepp också.

Förjävligt rent ut sagt. Om det är en salong/studio som utför detta så borde dem ju åka på ett rejält näringsförbud.
Citera
2017-02-08, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Det är absolut inte OK. Det borde vara olagligt att ta hål genom brosket i små barnaöron, innan de är stora nog att ge sitt samtycke. Vi lever väl i det 21:a århundradet..?! Men svenska myndigheter vågar inte säga något om det, eftersom det är ett vanligt ingrepp på babyflickor i sydländska länder. (Surprise?)
Citera
2017-02-08, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Det tycker jag inte. Men jag är av åsikten att ingrepp på barn inte ska göras innan dem själva har en fri vilja. Gäller religiösa ingrepp också.
Ja, så länge det inte finns någon medicinsk anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Förjävligt rent ut sagt. Om det är en salong/studio som utför detta så borde dem ju åka på ett rejält näringsförbud.
Håller med!

Tydligen verkar detta vara fullt lagligt...
Citera
2017-02-08, 21:33
Medlem
Jellohs avatar
Verkligen inte. Det är kulturell appropriering så det sjunger om det. Piercade småbarn hör hemma i mellanösternkulturer där man alltid piercat spädbarns öron. Men att en pursvensk tror sig kunna pierca sitt barn som en annan arab utan att förstå den djupa kulturella betydelsen är förtryck. Skall ungen ha slöja också?
Citera
2017-02-08, 21:37
Medlem
Uninteresteds avatar
Dumma dumma dumma jävel. Ibland krossas min tro på mänskligheten.
Citera
2017-02-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
http://nyheter24.se/noje/875524-har-...er-gamla-bebis

Jag blir rätt illa berörd av detta...
Visst kan jag ju fatta folk som tar hål i öronen på små barn, det är ju rätt vanligt som jag fattat det, men det är ju en annan sak om ungen är 4-5 år och själv vill ha hål i öronen, än om det gäller en 9 månaders bebis....

Men tydligen är det inte något ovanligt att pierca så små barn...

Är detta okej?
Jävla wt-psykfall till mamma Hon ska absolut bli fråntagen sitt barn!!!!
Citera
2017-02-08, 21:46
Medlem
Skär man bort delar av kuken på nyfödda gossebarn i parti och minut är väl detta inte så farligt.
Citera
2017-02-08, 21:46
Medlem
Studsbolls avatar
Synnerligen svagsint gjort av både mamman och salongen. Frågan är om det inte är misshandel. Korkade kossa!
Citera
2017-02-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Jävla wt-psykfall till mamma Hon ska absolut bli fråntagen sitt barn!!!!
Ja, man borde iaf förbjuda piercing på barn innan de är gamla nog att ge samtycke, som Merwinna är inne på...

Detta känns ju lite som att ungen är hennes accessoar, eller en slags förlängning av henne, snarare än hennes barn...

Ett barn i den här åldern kan ju inte välja själv liksom, men samtidigt pratar man om kvinnors rätt till sina egna kroppar?
Senast redigerad av Blalotus 2017-02-08 kl. 21:56.
Citera
2017-02-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Synnerligen svagsint gjort av både mamman och salongen. Frågan är om det inte är misshandel. Korkade kossa!

Hur är det inte misshandel?

Citat:
Den som orsakat annan person kroppsskada, sjukdom, smärta eller vanmakt har gjort sig skyldig till misshandel.
Citera
2017-02-08, 21:56
Medlem
Idioti. Ser gärna att det här blir olagligt så fort som möjligt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem