Citat:
Ursprungligen postat av
knightofsweden
Kula r unikt i sitt slag. Skillnaden mot alla andra lekar och spel r att man vinner kulor av varandra. Den som r duktig blir "rik" och det minns jag som vldigt tillfredsstllande nr man hll p och lirade p skolgrden. De flesta var rtt dliga och det hela blev i det nrmaste ett farmande. De ungar som var dliga i spelet gick och kpte eller fick nya av sina frldrar - fr att sedan bli av med i spel p skolgrden mot de duktigare spelarna. Starten p spelmissbruk?
Vldigt likt poker, fast med kulor som valuta. Att 5ringar spelar kula vet jag inte om det r direkt sant. De frstr inte regler och taktik p samma stt som de som r i ldern 10+. De kanske kastar runt kulorna lite random, men en 5-ring har ingen knsla fr spel och regler p det sttet. (Lycka till att f en 5-ring acceptera att denna har frlorat sina kulor.)
S det r lite synd att det inte spelas mer d det r ett kul och rtt beroendeframkallande spel. Men visst. Mnga barn kanske blir ledsna nr de blir av med kulorna.
Jag tycker ocks det borde vara populrare n vad det r.
Det finns tex inga kulplaner som kommunen anlagt ens ngonstans.
Jmfr det med det verdrivna slseriet av skattemedel p alla dessa pensionrsrastplatser de byggt verallt fr Boule.
Inte ens Boccia - som dessutom r ett dlare spel n det simpla Boule - verkar det finnas ngra bra spelstllen fr.
Men. kulor r det som fattas.
Mig veterligt har inga tvlingar ens TV-snts med kulspel.
S visst r det ett klart missktt spel, frn bde spelares och statens sida.
T.o.m. samlarkort har rnt stort medialt intresse ven fr vuxna deltagare.
S visst borde det finnas intresse fr kulorna med.
Alla de kulsamlingar som vissa vann i in ungdom tex.
Vore det inget att hedra ven i hgre lder?
Hur ser samlarmarknaden ut fr kulsamlingar tex?