Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-02-18, 15:32
Medlem
Tydligen stör det PK-folket att "Stå upp för Peter Springare" har fått sådant genomslag. Det svider tydligen ordentligt i PK-isternas ego att deras åsikter inte är folkets åsikter. Man har skapat en Facebook grupp som heter "Stå upp för Peter Stormare" där man med stavfel och dåligt språk hånar medlemmarna i "Stå uppför Peter Springare"!

https://www.facebook.com/groups/1394774387235030/

Tanken är att få medlemmarna i Springare-gruppen att framstå som dumma och outbildade. Det kan säkert vara så att en grupp på 200 000 medlemmar innehåller en del människor som inte är så vana vid att använda det skrivna ordet. Men att håna någons åsikter och rädsla för ett samhälle som blir allt mer våldsamt och hotfullt är ganska lågt, oavsett hur de stavar eller formulerar sig.

De intelligenta människorna i Stormare-gruppen har en hånfull och överlägsen ton i sitt hån. Här är några exempel.
Citat:
https://www.facebook.com/LoanSundman?fref=nf
Loan Sundman: Jag går me i denna häringa grupen inte för att jag vill stå för Peter. Men jag vill ligga för han
eller me han
eller äh...ja vet int...
Loan Sundman uppenbart en intellektuell gigant

Jag tänkte ta lite andra exempel från de intellektuella giganterna, men tydligen gjorde de om gruppen till en sluten grupp innan jag hann göra det.

I vilket fall som helst så verkar gruppen bestå mest av "skrikvänsteraktivister" som har ett behov att få utlopp för sin frustration att samhället inte håller med dem. En liten men rabiat grupp som länge kunnat styra åsiktskorridoren.

Här finns lite mer exempel på inlägg i gruppen http://nyheteridag.se/sa-hanar-medie...ter-springare/

Obs! Jag står inte upp för några politiska partier eller åsikter, men tycker att vi börjar få allt för mycket åsiktsfacism i landet. Att håna människor för deras åsikter är inte konstruktivt. Inte konstigt att de inte vågade stå upp för sina åsikter och gjorde gruppen sluten.

Har gruppen bildats för att åsiktskorridorens väktare skall få utlopp för sin frustration över att vanliga människor försöker göra sin röst hörd?
Senast redigerad av Trotteri 2017-02-18 kl. 15:36.
Citera
2017-02-18, 15:44
Bannlyst
Lejonparten av de som skriver i gruppen för Peter Springare är ju den värsta sortens white trash avskrap som bör hålla käften och inte låta sig själva synas om de vill att gruppen ska tas på allvar.
Citera
2017-02-18, 15:52
Medlem
franges avatar
Som vanligt så beter sig godhetsrunkarvänstern som små barn och hånar och försöker förlöjliga sina åsiktsmotståndare - efter som det är det enda de faktiskt har att ta till med. Fakta är ju knappast deras starka sida, om vi säger så...
Citera
2017-02-18, 15:58
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Ingen anknytning till M&J, testar med Humor eftersom det handlar om en diskussion om satir och parodi som opinionsbildande grepp.

Medier och journalistik --> Diskussioner om humor
/Moderator
Citera
2017-02-18, 16:40
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Lejonparten av de som skriver i gruppen för Peter Springare är ju den värsta sortens white trash avskrap som bör hålla käften och inte låta sig själva synas om de vill att gruppen ska tas på allvar.
Det är ju tyvärr så. Likadant i en annan grupp jag är med i som heter något i stil med "Granskning av SVT och SR".
Citera
2017-02-18, 18:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Jag tyckte den var lysande.
Man ser ganska tydligt på villken nivå vissa personer är. Och att dessa har en självbild som bättre men bara är tråkiga mobbare.

Det är det här som göder polariseringen och kommer att leverera ett mycket överraskande valresultat för denna elit.
Citera
2017-02-18, 18:30
Medlem
sterdnerds avatar
Om inte detta är näthat vet jag inte vad..
Citera
2017-02-18, 18:32
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Du är ju totalt dum i huvudet. Grattis till första användaren på ignoreringslistan.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det är ju tyvärr så. Likadant i en annan grupp jag är med i som heter något i stil med "Granskning av SVT och SR".
Och? Som om dessa personer inte får tala eller skriva offentligt bara för att deras bildningsnivå inte är i er smak...
Citera
2017-02-18, 18:36
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork

Och? Som om dessa personer inte får tala eller skriva offentligt bara för att deras bildningsnivå inte är i er smak...
Det är klart att dom får. Att jag är moderator på Flashback bör ju bara en ledtråd till att jag tycker att alla ska få yttra sig. Sen handlar det inte direkt om deras bildningsnivå utan deras beteende. Det är lite som det här med att vi som är intresserade av att legalisera cannabis inte behöver ha kids med rastafärgade kläder och dreads som företrädare eftersom det inte går att ta dom på allvar. SD hade liknande problem när många av deras sympatisörer bestod av människor som knappt kan bilda meningar.
Citera
2017-02-18, 18:41
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Det är klart att dom får. Att jag är moderator på Flashback bör ju bara en ledtråd till att jag tycker att alla ska få yttra sig. Sen handlar det inte direkt om deras bildningsnivå utan deras beteende. Det är lite som det här med att vi som är intresserade av att legalisera cannabis inte behöver ha kids med rastafärgade kläder och dreads som företrädare eftersom det inte går att ta dom på allvar. SD hade liknande problem när många av deras sympatisörer bestod av människor som knappt kan bilda meningar.
Jag tror ju att beteendet ofta har med bildningsnivån att göra. Det jag menar är att bara för att personer skriver på ett visst sätt i en facebookgrupp så betyder inte det er automatik att deras åsikter och ståndpunkter är fel. Och det är nog precis det som gruppen i trådstarten handlar om. Ett gäng vidriga översittarmänniskor som verkar tro att dom har humor.
Citera
2017-02-18, 18:46
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Jag tror ju att beteendet ofta har med bildningsnivån att göra. Det jag menar är att bara för att personer skriver på ett visst sätt i en facebookgrupp så betyder inte det er automatik att deras åsikter och ståndpunkter är fel.
Fast obildad är ju inte samma sak som korkad. Jag har ingen formell bildning att prata om men kan ju uppenbarligen tala för mig. Sen har jag inte heller sagt att människor som inte kan uttrycka sig har fel, bara att det är svårare att ta dom på allvar. Det är ju lättare att ta någon på allvar som förklarar varför dom anser att "babbar ska ut" än någon som bara gapar att just "babbar ska ut", eller hur?

Citat:
Och det är nog precis det som gruppen i trådstarten handlar om. Ett gäng vidriga översittarmänniskor som verkar tro att dom har humor.
Gissningsvis ett gäng godhetsapostlar. Grejen är ju att många av dom har lika stora problem att uttrycka sig som sina meningsmotståndare.
Citera
2017-02-18, 19:05
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Fast obildad är ju inte samma sak som korkad. Jag har ingen formell bildning att prata om men kan ju uppenbarligen tala för mig.
Nej verkligen inte. Men jag tror att obildade människor ofta har svårare att uttrycka sig i t.ex skrift och generellt har ett mindre intresse för att söka information. Nu finns det ju bevisligen människor med hög utbildning som kan uttrycka sig men är totalt inkapabla att ta till sig information som går emot deras världsbild också. Många med en ''utbildning''.

Citat:
Sen har jag inte heller sagt att människor som inte kan uttrycka sig har fel, bara att det är svårare att ta dom på allvar. Det är ju lättare att ta någon på allvar som förklarar varför dom anser att "babbar ska ut" än någon som bara gapar att just "babbar ska ut", eller hur?
Absolut. Men samtidigt är det inte en universitetskurs det handlar om. Det är en facebookgrupp. Man kan inte förvänta sig att det ska vara särskilt hög nivå från alla. Men om folk undrar varför en annan i gruppen säger att ''babbar ska ut'' så är det ju fritt fram att ifrågasätta argumentet i det påståendet också. Och beroende på svaret så får man göre en egen bedömning av vilka man ska ta på allvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in