Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-20, 13:23
Medlem
kraftfoders avatar
Det verkar som om folk är väldigt inriktade på att räkna steg numera. Jag fick lära mig på "gymnastiken i skolan" under 80-talet, när stegräknare "inte fanns", att man skulle jobba upp andfåddhet och svett under 30 minuter per dag. Dvs man skulle vara andfådd och svettig under minst 30 minuter. Detta genom någon form av fysisk aktivitet, vad exakt man höll på med, var mindre viktigt för det allmänna välbefinnandet. Gäller för medelsvensson i allmänhet. Enklare med en klocka än med stegräknare!
Citera
2017-02-20, 13:24
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är fel att snabb gång inte är effektivt för fettförbränning och viktminskning. Det är bland den bästa träningsformen - skonsam mot kroppen och effektiv, speciellt om den görs på tom mage.

Du underlättar inte för TS genom att sprida alternativa fakta.

Ingen träningsform ökar dygnets totala fettförbränning. Vad du förbränner för stunden är inte relevant. Använder du fett under aktiviteten så använder du mer kolhydrater resten av dygnet istället, eftersom kroppen vill ha balans. Det du påstår stämmer inte.
Citera
2017-02-20, 13:27
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ingen träningsform ökar dygnets totala fettförbränning. Vad du förbränner för stunden är inte relevant. Använder du fett under aktiviteten så använder du mer kolhydrater resten av dygnet istället, eftersom kroppen vill ha balans. Det du påstår stämmer inte.

Vet du vad, jag orkar inte med dig om jag ska vara ärlig.
Citera
2017-02-20, 13:31
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Du har fel. En timme snabb gång bränner mer än 500 kalorier och sliter INGENTING på kroppen och kan därför upprepas i all evighet.

Kosten är ALLTID viktigast, oavsett mål.
Men snälla, 500 kcal är liksom en hamburgare. Den mängden kalorier man förbränner av att promenera (oavsett takt) kommer de flesta att äta igen det under dagen. Du kan promenera flera timmar om dagen, kommer inte göra någon skillnad om du inte har koll på kosten. Däremot kan du gå ner i vikt genom att bara sitta och stirra upp i taken 24/7, bara du lägger om kosten (och gör det bra dessutom).
Citera
2017-02-20, 13:37
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Men snälla, 500 kcal är liksom en hamburgare. Den mängden kalorier man förbränner av att promenera (oavsett takt) kommer de flesta att äta igen det under dagen. Du kan promenera flera timmar om dagen, kommer inte göra någon skillnad om du inte har koll på kosten. Däremot kan du gå ner i vikt genom att bara sitta och stirra upp i taken 24/7, bara du lägger om kosten (och gör det bra dessutom).

500 kalorier (underskott) om dagen innebär 3500 kalorier per vecka, nästan ett halvt kilo. På ett halvår, ca 12 kg viktnedgång.

Kanske ingenting för en elitidrottare, men mer än nog för Average Joe som t ex TS.

Vad gäller kost till TS så skulle jag rekommendera; Ät hur mycket du vill men ät högst 50 gram kolhydrater. Effektivt och simpelt. Så vill vi ha det.
Senast redigerad av RadioDDR1 2017-02-20 kl. 13:40.
Citera
2017-02-20, 13:48
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
500 kalorier (underskott) om dagen innebär 3500 kalorier per vecka, nästan ett halvt kilo. På ett halvår, ca 12 kg.

Kanske ingenting för en elitidrottare, men mer än nog för Average Joe som t ex TS.

Vad gäller kost till TS så skulle jag rekommendera; Ät hur mycket du vill men ät högst 50 gram kolhydrater. Effektivt och simpelt. Så vill vi ha det.

Fortfarande är det så att ett underskott av kalorier gäller, oavsett vad du väljer för träningsform. Att rekommendera "ät hur mycket du vill men ät högst 50 gram kolhydrater" kan vara ett av de sämsta förslagen jag läst. Totalt skitsnack.
Citera
2017-02-20, 14:07
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Fortfarande är det så att ett underskott av kalorier gäller, oavsett vad du väljer för träningsform. Att rekommendera "ät hur mycket du vill men ät högst 50 gram kolhydrater" kan vara ett av de sämsta förslagen jag läst. Totalt skitsnack.

Det fungerar. Man äter automatiskt mycket mindre totalt sett om man skippar kolhydraterna, man blir mindre hungrig (man slipper stora insulinpåslag). Kroppen går från att använda kolhydrater som sin primära energikälla, till fett. Du förvandlas med andra ord till en fettförbränningsmaskin, även när du inte tränar.

Om man ändå har svårt för att låta bli att äta för mycket så kan man ta sin första måltid först kl 13:00 (då hinner man inte äta alltför mycket innan läggdags). Man fastar alltså på förmiddagen. Att räkna kalorier är bara onödigt.

Det ska vara enkelt och effektivt. Så vill vi ha det.
Citera
2017-02-20, 14:11
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hur mycket ska man gå/promenera varje dag för att det ska ge effekt?
Min diabetessjuksköterska säger 10.000 steg varje dag, är det möjligt?

Tänkte börja gå till jobbet, det är 3 km och borde bli minst 3000 steg.
Sedan om jag har tid och ork gå tillbaks, men börjar med att gå till jobbet någon dag i veckan.
Stegräknaren jag fick av dottern är inställd på 5000 steg som mål, tänkte det kan va en bra början.

MVH

Luddig fråga. "ge effekt". Det ger effekt så fort du tar 2 kliv framåt, Hur mycket effekt och ditt mål är det intressanta.

Ungefär som att fråga hur långt är ett snöre.
Citera
2017-02-20, 14:25
Medlem
Gullegubbens avatar
Mycket av välfärdssjukdomar är miljöbundna. Exempelvis brukar invandrare från "smala" nationer uppnå amerikansk vikt efter ungefär tio år i USA.
Citera
2017-02-20, 14:41
Medlem
hejiors avatar
Som många redan påpekat så är det lite likt frågan, hur långt är ett rep?

Om du är målorienterad så sätt upp mål, räkna kalorier, mät och väg dig själv osv för att se utvecklingen och anpassa din träning utifrån resultaten för att fortsätta progressionen.

Men ur ett generellt hälsoperspektiv så är ju ca 1 timmes promenad om dagen inte fel för alla människor. Motverkar lite av den sittande livsstilen. Jag försöker baka in det i vardagsrutiner, tex. promenera till bussen osv. Om jag gått lite mindre en dag så tar jag en extra promenad för att komma upp till en timme. Detta ser jag inte som träning, träningen gör jag på gymmet, promenader är mer hälsa ^^

Vill du gå ner i vikt skulle jag rekommendera att kombinera promenader med styrketräning och att se över kosten.

Lycka till
Citera
2017-02-20, 14:58
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det verkar som om folk är väldigt inriktade på att räkna steg numera.
Det har blivit så sedan alla smartphones började utrustas med GPS och annan funktionalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Enklare med en klocka än med stegräknare!
Du låter efterbliven och bakåtsträvande du. Vi har både klockor (och timers) samt stegräknare i våra smartphones idag. Finns ingen anledning att utesluta någon av dem. Jag kör t.ex. med Sony SmartBand 2; den både räknar stegen åt mig och hur lång tid (i minuter) och sträcka jag har promenerat, samt hur många steg jag har tagit. Och jag behöver inte göra någonting, den gör jobbet automatiskt åt mig. Smidigt va?

Citat:
500 kalorier (underskott) om dagen innebär 3500 kalorier per vecka, nästan ett halvt kilo. På ett halvår, ca 12 kg viktnedgång.

500 kcal i underskott är rätt klent, tar för lång tid. Jag menar vem orkar vänta ett halvår för att bränna bort 12 kg när man kan deffa bort 15 kg på lite över en månad? Jag deffade på 1500 kcal om dagen två somrar i rad, gick ner 27 kg totalt, och detta bara under sommaren (alltså runt någon månad per deff-tillfälle, säg tre månader totalt). Detta gjorde jag visserligen genom att promenera till gymmet och lyfta skrot, men framförallt var det kosten som var annorlunda (som sagt 1500 kcal om dagen, hade en förbrukning på typ 3600 kcal om dagen). Detta till skillnad från förr, när jag promenerade samma sträcka till gymmet, men åt som en gris. Spelar ingen roll hur mycket jag tränade och promenerade förr, gick bara inte ner i vikt, pga kaloriöverskott.

Så visst, man bränner väl några hundra kalorier av att promenera, jogga osv, men har du inte koll på kalorierna så är det helt meningslöst ur viktsynpunkt.

Citat:
Det fungerar. Man äter automatiskt mycket mindre totalt sett om man skippar kolhydraterna, man blir mindre hungrig (man slipper stora insulinpåslag). Kroppen går från att använda kolhydrater som sin primära energikälla, till fett. Du förvandlas med andra ord till en fettförbränningsmaskin, även när du inte tränar.

Om man ändå har svårt för att låta bli att äta för mycket så kan man ta sin första måltid först kl 13:00 (då hinner man inte äta alltför mycket innan läggdags). Man fastar alltså på förmiddagen. Att räkna kalorier är bara onödigt.

Det ska vara enkelt och effektivt. Så vill vi ha det.
Nej du har fel, att räkna kalorier (och då inte bara makronutrienter utan även mikronutrienterna), det är hardcore och riktig gangstashit. För att gå ner i vikt effektivt, seriöst och hälsosamt, måste man givetvis räkna kalorierna, och då inte på det sättet att man gör det lite slarvigt i huvudet, utan snarare att man detaljväger maten (på en digital köksvåg), antecknar och protokollför precis allt man äter. Varje dag. Men detta bara om du är seriös med träning och näring, inget för er n00bs som försöker gå ner i vikt genom långa promenader.

Sedan har du fel om 50 g kolhydrater om dagen; det är inte bra. Man bör få i sig minst 130 g kolhydrater om dagen för hjärnan (bör givetvis vara långsamma kolhydrater). Stoppar du i dig 50 g kolhydrater om dagen i samband med flera hundra gram fett kommer du liksom ändå gå upp i vikt. Att ta det lugnt med kolhydraterna är endast effektivt om man tar det lugnt med de övriga makronutrienerna.

Hur som helst, för att sammanfatta: det är ganska meningslöst att promenera för att gå ner i vikt. Det är dels slöseri på tid och energi (och jobbigt som fan), för i slutändan ganska lite resultat. Du bör promenera dagligen, men inte för att gå ner i vikt, utan eftersom det är bra för kroppen att få röra på sig. Det är även bra för hjärnan att du rör på dig.
Citera
2017-02-20, 15:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det har blivit så sedan alla smartphones började utrustas med GPS och annan funktionalitet.

Du låter efterbliven och bakåtsträvande du. Vi har både klockor (och timers) samt stegräknare i våra smartphones idag. Finns ingen anledning att utesluta någon av dem. Jag kör t.ex. med Sony SmartBand 2; den både räknar stegen åt mig och hur lång tid (i minuter) och sträcka jag har promenerat, samt hur många steg jag har tagit. Och jag behöver inte göra någonting, den gör jobbet automatiskt åt mig. Smidigt va?

Tja, jag anser att det är enklare att ta tid med klocka (jag har min i min Smartphone) än att det är med stegräknare. Tipset jag/vi fick från "gympamajjen" på 80-talet att flåsa en halvtimma per dag borde gälla fortfarande. Stegmätare mäter förresten inte flåset, och en smartwatch kostar bara extra pengar. Man gör givetvis som man själv anser är bäst, men "30 minuter flås per dag" räcker oerhört långt. Observera att man behöver inte ta tid på varken "hundradelar eller tusendelar", det räcker med 30 minuter per dag. Själv kör jag google när jag börjar passet: "Väck mig om 30 minuter"; då får jag en truddelutt efter 30 minuter att dagens pass är klart. Därefter kör jag ett mellanmål med LCHF: "bacon och ägg"! (Lite halvskämt det där med bacon och ägg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in