Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-02-20, 15:13
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det har blivit så sedan alla smartphones började utrustas med GPS och annan funktionalitet.

Du låter efterbliven och bakåtsträvande du. Vi har både klockor (och timers) samt stegräknare i våra smartphones idag. Finns ingen anledning att utesluta någon av dem. Jag kör t.ex. med Sony SmartBand 2; den både räknar stegen åt mig och hur lång tid (i minuter) och sträcka jag har promenerat, samt hur många steg jag har tagit. Och jag behöver inte göra någonting, den gör jobbet automatiskt åt mig. Smidigt va?

500 kcal i underskott är rätt klent, tar för lång tid. Jag menar vem orkar vänta ett halvår för att bränna bort 12 kg när man kan deffa bort 15 kg på lite över en månad? Jag deffade på 1500 kcal om dagen två somrar i rad, gick ner 27 kg totalt, och detta bara under sommaren (alltså runt någon månad per deff-tillfälle, säg tre månader totalt). Detta gjorde jag visserligen genom att promenera till gymmet och lyfta skrot, men framförallt var det kosten som var annorlunda (som sagt 1500 kcal om dagen, hade en förbrukning på typ 3600 kcal om dagen). Detta till skillnad från förr, när jag promenerade samma sträcka till gymmet, men åt som en gris. Spelar ingen roll hur mycket jag tränade och promenerade förr, gick bara inte ner i vikt, pga kaloriöverskott.

Så visst, man bränner väl några hundra kalorier av att promenera, jogga osv, men har du inte koll på kalorierna så är det helt meningslöst ur viktsynpunkt.

Nej du har fel, att räkna kalorier (och då inte bara makronutrienter utan även mikronutrienterna), det är hardcore och riktig gangstashit. För att gå ner i vikt effektivt, seriöst och hälsosamt, måste man givetvis räkna kalorierna, och då inte på det sättet att man gör det lite slarvigt i huvudet, utan snarare att man detaljväger maten (på en digital köksvåg), antecknar och protokollför precis allt man äter. Varje dag. Men detta bara om du är seriös med träning och näring, inget för er n00bs som försöker gå ner i vikt genom långa promenader.

Sedan har du fel om 50 g kolhydrater om dagen; det är inte bra. Man bör få i sig minst 130 g kolhydrater om dagen för hjärnan (bör givetvis vara långsamma kolhydrater). Stoppar du i dig 50 g kolhydrater om dagen i samband med flera hundra gram fett kommer du liksom ändå gå upp i vikt. Att ta det lugnt med kolhydraterna är endast effektivt om man tar det lugnt med de övriga makronutrienerna.

Hur som helst, för att sammanfatta: det är ganska meningslöst att promenera för att gå ner i vikt. Det är dels slöseri på tid och energi (och jobbigt som fan), för i slutändan ganska lite resultat. Du bör promenera dagligen, men inte för att gå ner i vikt, utan eftersom det är bra för kroppen att få röra på sig. Det är även bra för hjärnan att du rör på dig.

TS är inget träningsfreak som du och skulle aldrig klara av ditt program. Average Joes behöver enkla tips och program. Dina tips kommer inte leda någon vart om du uppmanar TS att förbruka 3600 kcal och äta 1500. Han kommer med 100% sannolikhet misslyckas.

Hjärnan behöver endast 10 gram kolhydrater per dag, och kroppen är duktig på att omvandla proteiner till kolhydrater om det skulle behövas.

130 gram kolhydrater är för mycket (även 50 gram är att ta i) då kroppen inte kommer att gå över till fett som sin primära energikälla. Kroppen föredrar nämligen socker som sin primära energikälla och kommer välja just socker om det finns tillgängligt. När sockret/glykogenet är slut kommer kroppen börja äta av musklerna, inte fettdepåerna. Så du förstör hela upplägget med kolhydraterna. Att lära kroppen att använda fett som energikälla kan ta upp till 2 veckor och man kan må lite dåligt under denna tid. Men sen släpper det!

Kolhydrater kan man äta först när man är normalviktig igen. Och då som du skriver, de långsamma som ger mindre insulinpåslag.
Senast redigerad av RadioDDR1 2017-02-20 kl. 15:16.
Citera
2017-02-20, 15:22
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det verkar som om folk är väldigt inriktade på att räkna steg numera. Jag fick lära mig på "gymnastiken i skolan" under 80-talet, när stegräknare "inte fanns", att man skulle jobba upp andfåddhet och svett under 30 minuter per dag. Dvs man skulle vara andfådd och svettig under minst 30 minuter. Detta genom någon form av fysisk aktivitet, vad exakt man höll på med, var mindre viktigt för det allmänna välbefinnandet. Gäller för medelsvensson i allmänhet. Enklare med en klocka än med stegräknare!
Jag håller med. Att prata om Tid och Intensitet upplevs för mig som ett betydligt mer rimligare sätt att beskriva promenadträning på.
Om någon säger till mig att denne tar en rask powerwalk i 40 minuter på morgonen, så säger det mig mer än om denne berättar att han/hon går 5-10 tusen steg på morgonen. Känns anti-intuitivt och mest något som berör folk som köpt stegräknare. En apparat som allt för ofta visar missvisande data.
http://www.testfakta.se/tester/sport...%C3%A4knar-fel
Citera
2017-02-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Ja du har rätt men kunde inte låta bli att nämna vad som funkar för mig.

Har aldrig haft en stegräknare men ser en del av mina vänner presentera sina dagliga resultat (på fejan) i antal steg. Är detta en modegrej just nu eller är det något bra för att hålla koll på sig? Klart det är kul att se hur långt man går varje dag i jobbet som exempel men hur nödvändigt är det?

Använde själv en pulsmätare med gps ett tag för att det var intressant men efter ett tag glömde jag ofta ladda den och det var omständigt så den är liggande i nån låda nu.

Bara bra att du nämner power walk då det kan vara ett alternativ när man tröttnat på att promenera eller känner man vill prestera mer när man är ute och går.
Jag tyckte det var kul med stegmätare för att se hur många steg jag gick. Men det tröttnade jag på fort. Den var på automatiskt i min iPod så lät den ticka på bara.
Citera
2017-02-20, 15:29
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sputnik2011
Hej jag kanske var otydlig i tråd starten.
Är överviktig och äter LCHF och går på fettdrift, så det finns inte så mycket kolhydrater att förbränna.

Min diabetessjuksköterska säger att alla små förändringar till ett aktivt liv är bra och det låter logiskt.
Hon nämner även att en sjukgymnast har räknat ut att om man går upp för tre trappor varje dag, så förlorar man ca: 3 kilo på ett år.
Jag bor på 4 trappor och tänkte ta dom istället för hissen några dagar i veckan.

Så här tänker jag och min målsättning, gå till jobbet varje dag istället för att åka T-bana.
På hemvägen kliva av en eller två stationer tidigare och gå hem eller gå hela sträckan från jobb till hem. Gå upp för mina trappor istället för att ta hissen.

Har även köpt ett gymkort och ska börja träna två dagar i veckan.
Men tycker att man ska även ändra sina livstilsvanor.

Har även hund, så jag får hitta längre promenader.

MVH
Detta låter som ett bra upplägg! Klarar du av att hålla detta under en längre period kommer du garanterat få bra resultat. Lycka till! =)=)

Citat:
Nej du har fel, att räkna kalorier (och då inte bara makronutrienter utan även mikronutrienterna), det är hardcore och riktig gangstashit. För att gå ner i vikt effektivt, seriöst och hälsosamt, måste man givetvis räkna kalorierna, och då inte på det sättet att man gör det lite slarvigt i huvudet, utan snarare att man detaljväger maten (på en digital köksvåg), antecknar och protokollför precis allt man äter. Varje dag. Men detta bara om du är seriös med träning och näring, inget för er n00bs som försöker gå ner i vikt genom långa promenader.
Detta låter inte särskilt hälsosamt.
Citera
2017-02-20, 16:40
Medlem
sputnik2011s avatar
Hej, tack för alla inlägg " all träning som blir av är bra träning" mitt måtto :-)

Det var inte så svårt att gå 10.000 steg på en dag, är uppe i 11.830 och dagen/kvällen är inte slut än.
Har en kvällspromenad kvar med hunden.

Gick till jobbet och det blev någonstans mellan 4500 till 5000 steg och tog 45 minuter.
Blev lite varm och svettig, gick inte långsamt eller snabbt men nästan i rask takt.

Känns toppen, det var både lättsamt och trevligt. Blir nog fler gånger den här veckan.
Samt ser det inte som en omöjlighet att dagligen ta en promenad hem från jobbet istället för till jobbet. Hade en kvart att förbereda mig innan jag skulle ut på fältet och kände mig fuktig av svett.
Om man går hem så kan man ju ta en dusch, vilket vi inte har på jobbet än, men ska få.

MVH
Citera
2017-02-20, 18:08
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
För er matematiskt efterblivna går det ju 3000 meter på en kilometer.
Jag har alltid trott att det går 1000 meter på en kilometer. Tack som fan för att du upplyste mig! Jag har levt i en lögn, helt omedvetet.
Citera
2017-02-20, 18:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
TS är inget träningsfreak som du och skulle aldrig klara av ditt program. Average Joes behöver enkla tips och program. Dina tips kommer inte leda någon vart om du uppmanar TS att förbruka 3600 kcal och äta 1500. Han kommer med 100% sannolikhet misslyckas.

Hjärnan behöver endast 10 gram kolhydrater per dag, och kroppen är duktig på att omvandla proteiner till kolhydrater om det skulle behövas.

130 gram kolhydrater är för mycket (även 50 gram är att ta i) då kroppen inte kommer att gå över till fett som sin primära energikälla. Kroppen föredrar nämligen socker som sin primära energikälla och kommer välja just socker om det finns tillgängligt. När sockret/glykogenet är slut kommer kroppen börja äta av musklerna, inte fettdepåerna. Så du förstör hela upplägget med kolhydraterna. Att lära kroppen att använda fett som energikälla kan ta upp till 2 veckor och man kan må lite dåligt under denna tid. Men sen släpper det!

Kolhydrater kan man äta först när man är normalviktig igen. Och då som du skriver, de långsamma som ger mindre insulinpåslag.
Fast du skrev att det är onödigt att räkna kalorier, det är det inte alls. Snarare är det en indikation på hur seriös man är med inte bara viktnedgång, utan även med att förbättra ens hälsa rent allmänt.

Angående kolhydrater för hjärnan...

Citat:
The University of Maryland Medical Center website notes a minimum recommended carbohydrate intake of 100 grams to 150 grams per day. The Institute of Medicine, the organization that sets the recommended dietary allowances for nutrients, recommends consuming at least 130 grams of carbohydrates per day. For most people, this is still below the recommended percentage of calories from carbohydrates. If you consumed 1,200 calories per day, 130 grams of carbohydrates would make up 43 percent of your calories, but it would only be 26 percent of your daily calories if you consumed 2,000 calories per day.
http://www.livestrong.com/article/42...r-brain-sugar/

Givetvis kommer hjärnan att få i sig energi om du kör med en ketosdiet, men det är inte lika optimalt som att faktiskt äta 130 g (långsamma) kolhydrater om dagen, och skära ner på fettet. LCHF är en onödig skräpdiet. Man går ner precis lika bra (bättre faktiskt) av ett kaloriunderskott med tillräckligt högt proteinintag (säg, 130 g protein också) och 60 g fett (enbart från skalade hampafrön).

Detta är allt du behöver för ett bra kaloriunderskott:

130 g kolhydrater
130 g protein
60 g fett
40-50 g fibrer.

Blir cirka 1600 kcal. Förutsatt att makronutrienterna kommer från optimala källor (raw food veganskt), så är det helt enkelt överlägset allt vad LCHF, ketos osv heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Detta låter inte särskilt hälsosamt.
Det är jättehälsosamt faktiskt, men det gäller att man vet vad man gör och har koll på näringslära. Enbart för vuxna med andra ord.
Citera
2017-02-20, 19:29
Medlem
Collegeblocks avatar
Citat:
Det är jättehälsosamt faktiskt, men det gäller att man vet vad man gör och har koll på näringslära. Enbart för vuxna med andra ord.
Att ständigt gå runt och oroa sig för vad man stoppar i sig kan inte vara särskilt hälsosamt.
Citera
2017-02-20, 19:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collegeblock
Att ständigt gå runt och oroa sig för vad man stoppar i sig kan inte vara särskilt hälsosamt.
Don't knock it if you haven't tried it? Det är ingen oro, utan snarare planering av kosten, och det är jätteenkelt faktiskt (tar typ 5 minuter på morgonen att sätta ihop ett grymt bra kostschema på 1500 kcal). Speciellt när man har kommit in i det. Man mår dessutom bättre av att äta bra mat (ingen stress när man sover, bara återhämtning), så jo, det är visst hälsosamt. Och det knäcker allt vad promenader ger i kaloriförbrukning. Ni som tar långa promenader i syfte att bränna kalorier är bara oinsatta kring hur det här med viktnedgång fungerar. Promenera bör man endast göra därför att det är hälsosamt att motionera. Det är samma sak med styrketräning: helt meningslöst att lyfta skrot för att bli smal. Man lyfter skrot för att bygga muskler och eftersom det är hälsosamt, och man trimmar kosten för att gå ner i vikt.
Citera
2017-02-20, 19:51
Medlem
Som sagt, är målet enbart viktminskning bör du sikta på att gå 0-100000 steg per dag. Det spelar ingen roll. Att promenera är däremot ett bra sätt att aktivera kroppen och påbörja en nyttigare livsstil, så kör på. Försök nå 10k steg 5 dagar i veckan kanske?
Citera
2017-02-20, 20:03
Medlem
Citat:

Sedan har du fel om 50 g kolhydrater om dagen; det är inte bra. Man bör få i sig minst 130 g kolhydrater om dagen för hjärnan (bör givetvis vara långsamma kolhydrater). Stoppar du i dig 50 g kolhydrater om dagen i samband med flera hundra gram fett kommer du liksom ändå gå upp i vikt. Att ta det lugnt med kolhydraterna är endast effektivt om man tar det lugnt med de övriga makronutrienerna.
Vad tycker du om ketogen diet då?

Många säger att det är bra om man ger sig FAN PÅ ATT komma in i KETOS!

Det är bra för viktnedgång och bra för HJÄRNAN då man tydligen ska tänka klarare.

Ketogen diet funkar så att man tvingar kroppen, levern, att bränna fett och olja istället för kolhydrater.

Befinner man sig i ketoläge så äter man under 5 g kolhydrater, vad säger du om det?

Dieten ge inte upphov till cancer heller och de patienter som äter ketogen diet blir friska snabbare!
Citera
2017-02-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag har alltid trott att det går 1000 meter på en kilometer. Tack som fan för att du upplyste mig! Jag har levt i en lögn, helt omedvetet.

FAN HELVETE OCKSÅ...
Tack...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in