2017-02-21, 13:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En ny liten tråd för alla som spelar brädspel.
Tänkte ett upplägg ungefär som filmforumet, en liten spelbeskrivning, och ett omdöme.

Senet, ett urgammalt Egyptiskt spel, kanske det äldsta spel man känner till.
Liknar lite Fia med knuff, och är långt mer avancerat än man kunde tro.

3/5
Citera
2017-02-21, 14:49
Medlem
De tre senaste brädspelen jag spelat:

Settlers: Catan (4/5)

Ticket to ride (4/5)

Finans (3/5)
Citera
2017-02-21, 14:53
Medlem
Diamondgrits avatar
Spelade schack förra helgen.
Citera
2017-02-21, 22:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ett parti Roll through the ages.

Yatzy möter Civilazation, skulle man kunna sammanfatta spelet.
Med ett antal specialtärningar ska man driva en civiliation framåt med byggande av städer och monument, men även teknologiska framsteg som ger olika fördelar, samtidigt måste man utfodra sin befolkning.

Ganska lättillgängligt spel, med ganska lättfattliga regler.
Dessutom måttlig speltid, 30-45 minuter.
4/5
Citera
2017-02-21, 23:10
Medlem
Spelade Stone Age här om dagen. Utveckla din stam bäst/längst genom att bygga byggnader och utveckla teknologier.

Roligt att skicka ut sina stammedlemmar och slåss om platserna, lagom enkelt och tidskrävande.

4,5 av 5 toasts!
Citera
2017-02-24, 21:03
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sequence

Ett kombinerad kort och brädspel, på en spelplan finns alla kort med två gånger, man spelar ett kort, lägger ut en marker i sin färg. Det gäller att få fem i rad.

Ganska turbetonat spel, som absolut duger att spela.
3/5
Citera
2017-02-25, 19:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Power grid

Något så osexigt som att bygga kraftnät i Västtyskland.

Spännande spelmekanismer i detta spel, fränst på råvarumarknaden.
Råvaror återbildas i en viss takt, om man förbrukar mycket av ex.vis olja, så blir den dyrare, och tar i vätsta fall slut.
Vinner gör den som kan leverera elkraft till flest städer då någon spelare har ett nät om minst 17 städer.

4+/5. Mycket bra.
Citera
2017-02-28, 06:31
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Har inte spelat det än men beställt och förväntar mig att det ligger en avi i lådan när jag kommer hem från jobbet idag och spelet heter;
-Diplomacy, ett strategispel utan tärningar som utspelar sig i Europa under förkrigstiden tidigt nittonhundratal.

Verkar "megafett" om man ska gå efter vad folk & fä skriver på div spelforum iaf, enda nackdelen är att det verkar ta rätt lång tid att spela en omgång (4tim +/++) så man kommer få boka in medspelare flera månader i förväg(?)..
Citera
2017-02-28, 15:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPåverkad
Har inte spelat det än men beställt och förväntar mig att det ligger en avi i lådan när jag kommer hem från jobbet idag och spelet heter;
-Diplomacy, ett strategispel utan tärningar som utspelar sig i Europa under förkrigstiden tidigt nittonhundratal.

Verkar "megafett" om man ska gå efter vad folk & fä skriver på div spelforum iaf, enda nackdelen är att det verkar ta rätt lång tid att spela en omgång (4tim +/++) så man kommer få boka in medspelare flera månader i förväg(?)..
Det är "megafett" (säger man verkligen så numera ?)

Spelade det väldigt mycket förr.
Man bör vara 7 spelare, det haltar annars, det bör också vara sju någotsånär spelvana spelare.
Spelar det numera sparsamt, och då på nätet.

Grattis till fint spelval som kommer rendera många skojiga, och sömnlösa, nätter.
Citera
2017-02-28, 15:08
Medlem
MelPoomenes avatar
Schack. Förlorade stort. Strategispel är inte min starka sida vilket är en stor synd.
Citera
2017-02-28, 21:53
Medlem
AlltidPåverkads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det är "megafett" (säger man verkligen så numera ?)

Spelade det väldigt mycket förr.
Man bör vara 7 spelare, det haltar annars, det bör också vara sju någotsånär spelvana spelare.
Spelar det numera sparsamt, och då på nätet.

Grattis till fint spelval som kommer rendera många skojiga, och sömnlösa, nätter.
Ingen aning(?), för jag är bara så gammal...

Helst sju stycken säger du och tar hela natten? blir inte lätt (med tanke på åldern) att skrapa ihop så många som har den tiden vid samma tillfälle. Man kommer få boka spelkväll/natt flera månader i förväg.. Haha.

Ser verkligen fram mot detta iaf, känner mig nästan som ett barn som väntar på tomten!
Senast redigerad av AlltidPåverkad 2017-02-28 kl. 21:57.
Citera
2017-02-28, 21:57
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidPåverkad
Ingen aning(?), för jag är så gammal...

Helst sju stycken säger du och tar hela natten? blir inte lätt (med tanke på åldern) att skrapa ihop så många som har den tiden. Man kommer få boka spelkväll/natt flera månader i förväg.. Haha.

Ser verkligen fram mot detta!
Som jag tidigare nämnde, kan man spela det över nätet, ett utmärkt sätt att lära sig undgå de grövsta misstagen.

Men visst är det kul, från glada alianser till rena mordhot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in