Citat:
Ursprungligen postat av
borriz
Jag har känslan att en elev på konstfack alltid får godkänt, bara det går att hänvisa till någon alkoholiserad helst sodomitisk fransk filosof.
Jag har nyss läst den statliga kvalitetsundersökningen som genomfördes på de svenska konsthögskolornas utbildningar.
Och i den kan man läsa något "intressant".
Bla en hyfsat stark kritik mot bedömningssystemen högskolornas examinatorer använder isg av (eller snarare inte använder sig av).
Dvs det finns inte riktigt någon kvalitetssäkrad bedömningsmall som lärarna kan utgå från, och därmed blir resultatet ganska så godtyckligt egentligen.
- "
Vissa arbeten, som vi bedömde, var uppenbarligen inte fullständiga examensarbeten."
Vad ska man egentligen säga där ...
Examensarbeten går igenom utan att vara färdiga - men slinker ändå genom av någon anledning.
Av "någon anledning" ... Dvs ingen vet varför, eftersom ingen vet hur det ska bedömas.
Men ändå får alla dessa konsthögskolor högsta och näst högsta betyg av undersökningskommittén...
Är det inte ganska så ... vansinnigt?
- "
Dokumentationen av examensarbetena var kvalitetsmässigt mycket varierande. Här krävs
att det etableras en kultur med målet att dokumentationen ska kunna förstås av alla som
har intresse för ämnet."
Detta belyser också precis det jag skrivit - att det svävar något klart Godtyckligt över hela utbildningen.
Där kanske ingen egentligen vet vad det är som görs, som ska göras - eller vad som har gjorts.
Räcker det tex att studenten själv Säger Sig ha en Egen Klar Förståelse av examensarbetet och det utförda skolarbetet för att lärarna ska bli så imponerade av studentens självsäkerhet att de automatiskt bara ger godkänt, släpper vidare studenter??
Som jag nämnt innan så Förstår ju ingen det som presenterats.
Och här sätter de fingret rakt på problemet - att det inte finns någon gemensam grund alla kan vara överens om, och utgå från.
- "
Kanske bör examensmål ses över utifrån hur detta har fungerat när den nuvarande utvärderingscykeln avslutas. För vår del har vi brottats med frågan: Ska alla valda mål, som ofta innehåller ett antal delmål, kunna utläsas av ett konstverk? Stundtals har det varit implicit. Detta problem skulle kunna undvikas om det fanns en etablerad undervisningskultur där kontext och metodbeskrivningar, vare sig skriftliga eller gestaltande, problematiserade verket och var en del av examensarbetet. I kommande utvärderingar av det konstnärliga området skulle vi därför önska att ett något större fokus läggs på processer. En utvärdering av processer bör genomföras så att det inte enbart handlar om en kontroll av utbildningsplaner och kursupplägg, då det i slutändan för de utexaminerade konstnärerna trots allt framför allt handlar om hur bra verk de skapar."
Exakt - examinering kan ju Aldrig handla om något annat än att bedöma själva Kvaliteten av det utförda, både som process och som resultat.
Och som ovan sagt så kritiserade de att flera examensarbeten inte ens varit färdiga (dvs inte var bra, inte borde ha blivit godkända med andra ord).
http://www2.uk-ambetet.se/download/k...konst-2013.pdf
---
Men jag har faktiskt jämfört med de andra konstnärliga utbildningarna i Sverige.
För det finns ju andra, även i statlig regi.
Dvs de yrkesinriktade konsturbildningarna.
Orrefors och Kosta Boda osv har tillsammans med staten en egen utbildning för glaskonst.
De har både gym,nasienivå och högskolenivå på sina utbildningar.
Och när jag jämför de redovisade elevarbetena mellan dessa statliga konsthögskolor, med denna yrkesinriktade konstskola för glas - så blir de statliga, motsvarigheterna (trots deras höga status) som ett Dagis.
Ja, som ett dagis, med dagisbarn som "leker med lera", som "ritar fritt", som leker med LEGO och Barbie-dockor osv.
Men t.o.m. Gymnasienivån på Orreforsskolan har högre - och omedelbart förståelig - konstnärligt värde.
---
Så visst Kan svenska skolor utexaminera högt kompetenta och konkurrenskraftiga konstnärer i hög internationell klass.
Det går Bevisligen.
Därför kan jag inte förstå hur staten accepterar att skattepengarna går till Dagisklasser, när alla möjligheter ligger helt öppna för en både konstnärligt och ekonomiskt framgångsrik ny konstnärlig svensk "boom" hade kunnat åstadkommas om man bara hade ändrat fokus.