2017-03-01, 22:08
Medlem
sterdnerds avatar
Tror intresset för detta reportage kan vara rätt stort, onekligen intressant i min mening att se hur ens fördomar om förorten besannas i och med att i princip alla fått precis det liv man tänkt sig.

Såg en tråd som blev förpassad till papperskorgen i ABOK där någon frågade om mer information om bröderna, jag instämmer i kören!

"Del 8 av 16. De fastnade på korten under inspelningen av Fittja Paradiso 1999. Musa, Ramzy, Oguzhan, Janis och Johnny. Nu har Janne Josefsson letat upp dem för att ta reda på hur de lever i dag. Programledare: Janne Josefsson."

Inklistrat ifrån Uppdrag Gransknings egen beskrivning under programmet.
Citera
2017-03-01, 22:19
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sterdnerd
Tror intresset för detta reportage kan vara rätt stort, onekligen intressant i min mening att se hur ens fördomar om förorten besannas i och med att i princip alla fått precis det liv man tänkt sig.

Såg en tråd som blev förpassad till papperskorgen i ABOK där någon frågade om mer information om bröderna, jag instämmer i kören!

"Del 8 av 16. De fastnade på korten under inspelningen av Fittja Paradiso 1999. Musa, Ramzy, Oguzhan, Janis och Johnny. Nu har Janne Josefsson letat upp dem för att ta reda på hur de lever i dag. Programledare: Janne Josefsson."

Inklistrat ifrån Uppdrag Gransknings egen beskrivning under programmet.

Ja, var brokiga livshistorien som uppenbarade sig. Oerhört tragisk med Musse som nu har sex år i fängelse framför sig.

Det här grabbgänget killarna från Fittja har säkert kostat samhället 150 miljoner kronor eller kanske ännu mer. Skulle tro på ännu mer.

Vilken tillgång Janne Josefsson är. Vem förutom Tom Alandh skildrar socialrealism bättre i Sverige?
Senast redigerad av apelsinhimlen 2017-03-01 kl. 22:26.
Citera
2017-03-01, 22:22
Medlem
Var det en av fem som blev en god medborgare? Vilka samhällsbyggare!
Citera
2017-03-01, 22:25
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Var det en av fem som blev en god medborgare? Vilka samhällsbyggare!

Ja, var en av fem som blivit en god svensk medborgare, enligt TV-programmet.
Citera
2017-03-01, 22:30
Medlem
Returpappers avatar
Mycket intressant reportage. Visar på en havererad integration och inte minst att integration av massinvandrade är en omöjlig ekvation. Uppfattade det som att 1 av 4 hade ett bra liv.

Ingenting av PK samhället visar sig någonsin i området. Allra minst de som gapar högst om mer invandring. Janne Josefsson som är socialrealist vågar.

Äldre svenskar som bor kvar och överlevt antagligen för att dom blivit integrerade med invandrarna de ses som en del av Fittja. Går de inte ut efter typ 17.00 så överlever de.
Citera
2017-03-01, 22:37
Medlem
IaveAfstrCARthenUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Ja, var brokiga livshistorien som uppenbarade sig. Oerhört tragisk med Musse som nu har sex år i fängelse framför sig.

Det här grabbgänget killarna från Fittja har säkert kostat samhället 150 miljoner kronor eller kanske ännu mer. Skulle tro på ännu mer.

Vilken tillgång Janne Josefsson är. Vem förutom Tom Alandh skildrar socialrealism bättre i Sverige?

Det var hans bror Gabbe som hade 6 år på kåken framför sig. Musse var muskelkillen som hade muckat för ett år sen.
Citera
2017-03-01, 22:39
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaveAfstrCARthenU
Det var hans bror Gabbe som hade 6 år på kåken framför sig. Musse var muskelkillen som hade muckat för ett år sen.

Ah, så var det. Fel av mig.

Var inga solskenshistorier i dagens program.

Kom att tänka på killen som menade att Janne var den enda svensk som varit i kvarteret, som de befann sig i, de senaste fem åren.

Janne Josefsson borde på Stora Journalistpriset varje år. I Sverige är han är lika överlägsen som Zlatan är inom sitt område.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2017-03-01 kl. 22:45.
Citera
2017-03-01, 22:43
Medlem
sterdnerds avatar
Citat:

Helt galet att få höra deras berättelse om uppväxten, till exempel om kläderna - att han inte mindes en enda gång de handlade kläder med sin far utan fick ordna det själv via stölder och så vidare.

I mångt och mycket inser man ju dock hur viktigt det är med en stabil familjesituation att luta sig tillbaka på, jag vet själv om med tanke på min missbruksbakgrund hur viktigt det kan vara att ha kontakt med sin familj, under den episoden i livet hade jag tappat i princip all kontakt med de det vill säga.

Allt av döma det som sades av dom själva försökte de ju nu i vuxen ålder styra upp sina liv, frågan är bara hur länge de pallar att vara underdogs innan de ev. trillar tillbaka i sina gamla beteendemönster..
Citera
2017-03-01, 22:45
Medlem
Iaftondanss avatar
Vad hette killen som vart dömd till 6 års fängelse i efternamn? Vad var domen någon som har Fup?
Citera
2017-03-01, 22:46
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Helt galet att få höra deras berättelse om uppväxten, till exempel om kläderna - att han inte mindes en enda gång de handlade kläder med sin far utan fick ordna det själv via stölder och så vidare.

I mångt och mycket inser man ju dock hur viktigt det är med en stabil familjesituation att luta sig tillbaka på, jag vet själv om med tanke på min missbruksbakgrund hur viktigt det kan vara att ha kontakt med sin familj, under den episoden i livet hade jag tappat i princip all kontakt med de det vill säga.

Allt av döma det som sades av dom själva försökte de ju nu i vuxen ålder styra upp sina liv, frågan är bara hur länge de pallar att vara underdogs innan de ev. trillar tillbaka i sina gamla beteendemönster..

Killen som kör taxi (Musse?) och har hett temperament kan trilla dit vilket ögonblick som helst.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2017-03-01 kl. 22:48.
Citera
2017-03-01, 22:48
Medlem
sterdnerds avatar
Citat:
Killen som kör taxi (Musse?) och har hett temperament kan trilla dit vilket ögonblick som helst.

Mjo han satt väl för misshandel / rån bland annat? Han påpekade ju även själv att han inte backar och så...
Citera
2017-03-01, 22:52
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Mjo han satt väl för misshandel / rån bland annat? Han påpekade ju även själv att han inte backar och så...

Tror jag blandar ihop namnen. Jo, det är som du menar. La märke till hur short tempered han är.

En kille som tänder till på sekunden när något går fel.

Pratade om skulder på 170 000 kronor och det finns kanske bara ett sätt att få fram pengarna?

Märks såväl vad han drömmer om. Ett liv som rik yrkeskriminell, snygg flickvän, kriminell status och en Mercedes AMG framför lyxvillan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in