2017-03-06, 11:49
Medlem
Hej!
Som ni kan se i titeln så är jag rätt osäker på vad problemet faktiskt är, jag är inte speciellt kunnig när det kommer till datorer utan jag har snarare en baskunskap om hur det fungerar.

Problemet har uppkommit ganska nyligen och jag inte aldrig haft detta problem innan. Det förekommer oftast när jag spelar (spelar typ bara League, så inte någonting krävande direkt.) Men det kan även hända om jag bara surfar på internet med ett flertal flikar uppe.
Det som händer är att jag ofta får en helt svart skärm, dock fungerar ljudet och skype etc fortfarande så datorn har ej fastnat, jag kan fortfarande prata med personen i samtalet och jag kan även höra in-game ljud. Detta händer inte varje gång men det är betydligt oftare nu.
Efter detta så är det 100% chans att datorn sen fryser och alla ljud som jag har i hörlurarna "fastnar" de med så det låter bara "BRRRRRRRR". Inga kommandon fungerar och skärmen kan antingen blinka i flera olika färger (ser typ ut som matrix fast utan alla jävla siffror), eller så kan skärmen bli enfärgad, typ grå, brun, lila, etc. Dock får jag ingen Bluescreen som jag har sett förut utan det är som sagt endast enfärgat eller att kontrasterna blir helt kukade.
Det som händer efteråt varierar också, antingen startar datorn om sig själv eller så måste jag fysiskt starta om den genom powerknappen.

Jag läste även någonstans på sweclockers att några andra hade samma problem men de påstår att chrome var boven i det hela, så jag testade att avinstallera chrome och använda firefox istället vilket inte gjorde någon skillnad.
Jag får ibland upp två olika felmeddelanden "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" eller typ "windows fick nå fel" typ.
Är en fattig student så har knappast råd att försöka byta ut delar för att sedan få reda på att resterande komponenter också har blivit köttade av min så kallade dator.

När det kommer till tider på hur länge datorn kan klara sig utan att detta händer varierar det beroende på vad jag gör, spelar jag kanske jag hinner lira 1-2 lol games innan datorn dör och om jag endast använder webbläsaren så tar det oftast betydligt längre tid innan det sker.

Skriver även lite specs om datorn.

Windows 8.1 64bit
Intel Core i7 3770 @ 3.40GHz - 32 grader C atm
8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 665MHz
Acer Predator G3620 - 28 grader C atm
1535MB NVIDIA GeForce GTX 660 - 34 grader C atm
vill även påpeka att jag endast har internet igång just du med
Citera
2017-03-06, 13:08
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdasdavid
förekommer oftast när jag spelar
Det kan vara många tänkbara orsaker till det där, t.ex alltför höga temperaturer så nåt stänger av, döende nätagg, döende grafikkort eller helt enkelt bara mjukvaruproblem som kanske försvinner vid en ominstallation av operativet. Och det där är bara början, finns många fler möjligheter.

Ta av dörren och titta in i lådan, se om det är väldigt tjockt med damm där. Skaffa isåfall "luft på burk" och blås försiktigt ur dammet, särskilt ur kylflänsar. Använd helst INTE dammsugare inne i datorlådan och peta inte med fingrarna på kretskort/lödpunkter, däremot ok att vidröra plastdetaljer och stora kylflänsar. Håll fast fläktarna så de inte snurrar i 10.000rpm medan du blåser på dem.

Håll också koll på temperaturer medan du spelar. Spela 10-15 minuter, tabba snabbt över till temperaturavläsningen och se vad den står på. Högre än 70 grader är inte rekommendabelt, även om grejorna ofta tål 90-100 innan de slår ifrån.

Stäng av automatisk omstart, så stannar datorn förhoppningsvis på en blåskärm nästa gång och visar använbara felkoder. Fotografera den blåskärmen och lägg upp bilden på imgur eller annan site där man inte behöver logga in eller ha konto för att se den, så kan det kanske gå att hitta ledtrådar i den bilden.

Att installera om windows från grunden KAN eventuellt lösa alla problem, förutsatt det inte är nåt med hårdvaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in