• 1
  • 2
2007-04-05, 22:01
Medlem
raskenss avatar
enklast r nog att sikta p nnting p marken. Gatlyktor r aldrig fel. rikta in s att man ser ngot man kan knna igen i teleskopet. Sen riktar man in det lilla riktteleskpet drefter. Tyvrr har billiga teleskop oftast ganska vrdelsa inriktnings anordningar bestende av tre skruvar man fr frska lirka med. Grovt och krver viss finess.
Citera
2007-04-06, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
enklast r nog att sikta p nnting p marken. Gatlyktor r aldrig fel. rikta in s att man ser ngot man kan knna igen i teleskopet. Sen riktar man in det lilla riktteleskpet drefter. Tyvrr har billiga teleskop oftast ganska vrdelsa inriktnings anordningar bestende av tre skruvar man fr frska lirka med. Grovt och krver viss finess.

Ok tack. Det r ett snt jag har. Fr pilla med det.
Citera
2007-04-06, 20:38
Medlem
Sjlv har jag funderat p att ta upp astronomihobbyn igen. Har i flera r funderat p att kpa ett Meade ETX 105 teleskop men jag kommer aldrig till skott. Det som ocks gr att jag tvekar r att det inte r ngra bra platser dr jag bor(norra sthlm) och utan bil s r det inte s bara. Det som r frdelen med det teleskopet r det r vldigt portabelt(heter det s?)
Citera
2007-04-10, 20:28
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Sjlv har jag funderat p att ta upp astronomihobbyn igen. Har i flera r funderat p att kpa ett Meade ETX 105 teleskop men jag kommer aldrig till skott. Det som ocks gr att jag tvekar r att det inte r ngra bra platser dr jag bor(norra sthlm) och utan bil s r det inte s bara. Det som r frdelen med det teleskopet r det r vldigt portabelt(heter det s?)

Innan du springer ivg och kper ett teleskop kan jag rekommendera att du besker ngon av de amatrastronomiska freningar som finns runt om i landet eller rent av bli medlem. Frutom att d f tips p vad du ska kpa, och inte kpa, har ven de flesta freningar tillgng till ett eller flera teleskop. Vilket kan vara bra om man bor s till att lget inte r optimalt.

I Stockholm finns (Stockholms amatrastrnomer som hller till p Observatoriekullen vid Odenplan och som har tillgng till ett flertal teleskop, bland annat ute vid Stockholms gamla Observatorium i Saltsjbaden likvl som p Observatoriekullen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in