• 1
  • 2
2005-12-26, 13:40
Medlem
Har ftt vrldens julklapp: ett teleskop! (billig skit frsts, men passar en novis som mig).

Tnkte brja kolla p mnen, men mnen har lyst med sin frnvaro ver gtet i flera dagar nu.
Frga ett: nr r mnen uppe ver horisonen?

Frga tv: nr jag frsker kolla stjrnor, varfr hittar jag inga, ven om jag ser dem i "siktet".?

Frga tre: vad r det fr skillnad p reflektor- och refraktor-teleskop?(har tydligen ftt ett refraktorteleskop)
Citera
2005-12-26, 14:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Har ftt vrldens julklapp: ett teleskop! (billig skit frsts, men passar en novis som mig).

Tnkte brja kolla p mnen, men mnen har lyst med sin frnvaro ver gtet i flera dagar nu.
Frga ett: nr r mnen uppe ver horisonen?

Frga tv: nr jag frsker kolla stjrnor, varfr hittar jag inga, ven om jag ser dem i "siktet".?

Frga tre: vad r det fr skillnad p reflektor- och refraktor-teleskop?(har tydligen ftt ett refraktorteleskop)

Frga 1. Det r lite olika nr den r uppe. I och med att det tar jorden ett dygn att rotera runt sin egen axel och det tar en mnad fr mnen att rotera runt jorden.

Frga 2. Du kan ha ett felkalibrerat sikte.

Frga 3. Ett reflektorteleskop anvnder bjda speglar fr att frstora, medan ett refraktorteleskop anvnder linser fr att frstora bilden.
Citera
2005-12-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Frga 1. Det r lite olika nr den r uppe. I och med att det tar jorden ett dygn att rotera runt sin egen axel och det tar en mnad fr mnen att rotera runt jorden.
OK. Vet du ngon lnk till vilka datum som gller?
Citera
2005-12-26, 16:33
Medlem
tapirs avatar
Ladda ner Stellarium, det r helt gratis och dr kan du se vart alla planeter och himlakrpopar befinner sig fr tillfllet, och givetvis i framtiden. Orkar inte grva fram en lnk, tyvrr du for googla
Citera
2005-12-26, 19:09
Medlem
Soterns avatar
Hittar man inte mnen p himlavalvet br man nog vervga om astronomi var rtt mnesval att studera.
Citera
2005-12-26, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Hittar man inte mnen p himlavalvet br man nog vervga om astronomi var rtt mnesval att studera.
Jag lovar. Den har varit borta i flera dagar nu.
Citera
2005-12-26, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Jag lovar. Den har varit borta i flera dagar nu.

Mnen r vl under horisonten kvll/natt s hr rs?

MVH
Citera
2005-12-27, 17:14
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapir
Ladda ner Stellarium, det r helt gratis och dr kan du se vart alla planeter och himlakrpopar befinner sig fr tillfllet, och givetvis i framtiden. Orkar inte grva fram en lnk, tyvrr du for googla

Tack ska du ha fr det tipset! Mycket bra program som r ltt att f tag i!
Citera
2005-12-27, 19:12
Medlem
wootens avatar
mnen kommer du att se runt 3-4 januari igen... den kommer upp tidigare men d r den vldigt lg och bara uppe i nn timme.
Citera
2005-12-27, 21:24
Medlem
Tranquility Bass avatar
Ett bra program r HNskay (http://www.hnsky.org). Mnen r uppe, dock sent p natten (i natt gr den upp strax efter kl. 04:00), och ungefr 19 procent. Mnen ska man inte titta p nr den r full d den r fr ljusstark.

Att du inte ser stjrnor beror troligen p att teleskopet r feninstllt eller att du har fel okular. Tnk ven p att jorden rr sig s det gller att hnga med teleskopet.
Citera
2005-12-27, 22:28
Medlem
wootens avatar
Tror du kommer f svrt att se mnen inatt d den r s nra horizonten.
Den r p vg bort nu men kommer att bli synlig igen runt 2:a eller 3:e januari.

En bra regel r att om mnen ser ut som ett D r den p vg, och om mnen ser mer ut som ett C ( spegelvnt D) s r den p vg bort. Mnen ses bst i teleskop om den r halv efterson dens skugga ger ett visst djup i bilden.
Citera
2007-04-05, 21:26
Medlem
Hur stller man in siktet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem