• 1
  • 2
2017-03-09, 13:57
Medlem
AMD FX-6350 6core. denna har jag inköpt och intryckt i mitt nya moderkort.
problemet är att det överhettas av småsaker?! har precis kollat, efter synbara fel, rengjort, bytt värme pasta, och sett till att fläkten går bra. vad kan problemet tänkas vara? har inte mycket på G i datan heller, ser att den går på 5% ram ligger nere på 13% disk på 5% nätverk%1 vad faaan?!

ligger på typ 55-65 C hela tiden!? i början , alltså första veckan o så låg den på typ 40-50 C vill tillbaka!!!!!
Citera
2017-03-09, 14:54
Medlem
constants avatar
Har du kanske höjt klockfrekvensen?
Citera
2017-03-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rsllxd
AMD FX-6350 6core. denna har jag inköpt och intryckt i mitt nya moderkort.
problemet är att det överhettas av småsaker?! har precis kollat, efter synbara fel, rengjort, bytt värme pasta, och sett till att fläkten går bra. vad kan problemet tänkas vara? har inte mycket på G i datan heller, ser att den går på 5% ram ligger nere på 13% disk på 5% nätverk%1 vad faaan?!

ligger på typ 55-65 C hela tiden!? i början , alltså första veckan o så låg den på typ 40-50 C vill tillbaka!!!!!

Låter lite högt. Är detta tempen i BIOS eller har du nåt annat temp-program?
Läste om Ryzen att det kan vara olika temp.
Du har väl en chassifläkt också- går den bra?
Citera
2017-03-09, 17:36
Medlem
Blir kylpastan verkligen totalt utsmetad när du monterar kylaren eller har du något problem så kylaren inte helt ligger an mot processorn? 5% CPU-last skall inte ge särskilt mycket värme men tar inte kylaren i så blir det inge bra.

Hur är temperaturen på själva kylaren om du testar med handen?
Citera
2017-03-09, 17:48
Medlem
för det första, så är systemet i överlag normaltempererat. cpu fläktkylar grejen är ganska varm om man känner på den för hands, den ligger på typ 4000rpm för det mesta. har ett program från msi där man kan se och kontrollera nästan all hårdvara på datan. har kollat med värmekameran från min mobil som visar att cpun från alla håll ligger runt 40c och då med fläkt och allt annat överliggandes. ej överklockat
Citera
2017-03-09, 19:06
Medlem
x12s avatar
Citat:
AMD FX-6350 6core
Det går inte mäta temperatur på amd, pga dess temperaturgivare går "baklänges" och i en skala som inte ens är i grader. Den visar hur långt du har tills den överhettar.
Kombinerat med urusla dyngprogram som t.ex "speedfan" som alltför många använder, så kan temperaturerna visa hur fel som helst, det förekommer t.o.m att det visar minusgrader, kan vara mer än 50 grader fel och kan variera kraftigt från en processor till en annan.
Det finns iofs en givare i sockeln, men den visar bara där och är grovt ungefärlig.

Använd amd's eget program, det kommer närmast, även om inte det heller är särskilt pålitligt på "idle"-temperaturer. Det går inte få lika exakt med amd som med intels processorer, som har egen "rättvänd" och mycket pålitlig tempgivare i varje kärna.

Litet tillägg..
Har du lagt på alldeles för tjockt eller tunt med värmeledande pasta så kan den få motsatt(isolerar) eller minskad effekt. Moderkorten kan också ha justerbara skalor för när fläkten ska varva upp lite mer, men det är ingen fara om det blir lite varmt, sålänge verklig temperatur inte går upp över 70 och speciellt inte över 80 grader.
Kolla så fläkten verkligen sitter fast, att den inte lossat lite lätt i nåt hörn eller så.
Senast redigerad av x12 2017-03-09 kl. 19:10.
Citera
2017-03-09, 21:45
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Litet tillägg..
Har du lagt på alldeles för tjockt eller tunt med värmeledande pasta så kan den få motsatt(isolerar) eller minskad effekt.
Det är en myt att för mycket pasta isolerar. Det enda problemet är att det blir kladdigt och jävligt och att man eventuellt kan kortsluta kringliggande komponenter om man grisar ner dom.

Utförligt test här
Senast redigerad av kurrekotte 2017-03-09 kl. 21:53.
Citera
2017-03-10, 01:17
Medlem
ok fina avar, ska testa byta pasta, sen får det vara. gjorde så att jag körde halo wars 2 på ultra så att allt blev varmt, och stängde av datan fort som fan, tog bort elen och fläkten och kollade direkta ytan på cpun med värmekameran som visade 55C så det är nog lungt, har troligen bara fått panik över den temp som programmet visat dvs. när jag körde ultra så låg den på 78C. kan ju inte sänkas typ 20C på 10sekunder.
Citera
2017-03-11, 18:09
Medlem
Vad är det för fläkt till processorn?
Citera
2017-03-11, 22:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
ok fina avar, ska testa byta pasta, sen får det vara. gjorde så att jag körde halo wars 2 på ultra så att allt blev varmt, och stängde av datan fort som fan, tog bort elen och fläkten och kollade direkta ytan på cpun med värmekameran som visade 55C så det är nog lungt, har troligen bara fått panik över den temp som programmet visat dvs. när jag körde ultra så låg den på 78C. kan ju inte sänkas typ 20C på 10sekunder.

AMDs program heter OverDrive och finns på deras hemsida.
På min FX-8350 så ligger temp margin på 50C d.v.s. den ligger 50C under just detta exemplarets max. Om vi antar att max är 80C så är tempen 30C. Fläkten går med 2900 rpm.

Fick du denna Wraith-cooler till din:
https://i.ytimg.com/vi/aTsZ1UBJR9c/hqdefault.jpg
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-11 kl. 22:42.
Citera
2017-03-11, 22:45
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det är en myt att för mycket pasta isolerar. Det enda problemet är att det blir kladdigt och jävligt och att man eventuellt kan kortsluta kringliggande komponenter om man grisar ner dom.

Utförligt test här

Pastan leder värme sämre än metall mot metall. Ju mer metall mot metall desto bättre. Pastan ska bara fylla ut porer i metallen.
Citera
2017-03-11, 22:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Använd amd's eget program, det kommer närmast, även om inte det heller är särskilt pålitligt på "idle"-temperaturer. Det går inte få lika exakt med amd som med intels processorer, som har egen "rättvänd" och mycket pålitlig tempgivare i varje kärna.

Om jag inte missminner mig så visar AMDs kretsar maxtempen för varje enskild krets medan Intel har en fast referens för alla chip. Jag tror AMDs givare görs i samma teknologi som kretsen är gjord i så varje chip har sin egen referenspunkt eller något liknande. Man fick simulera fram var chippet blev varmast, hot-spots, och där integrerades givarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in