• 1
  • 2
2017-03-12, 07:20
Medlem
Imalosers avatar
Mitt ex och jag hade ett dåligt förhållande av många anledningar, bråkade mycket och var väldigt osäkra båda två. Jag gjorde slut efter 1.5 år och herregud vad skönt det var. Hon ville inte alls och var förkrossad. Nu är det 3 år sen dess, men vi går samma utbildning och har en del gemensamma vänner så vi ses fortfarande. Ett tag kunde vi prata om livet, våra nya partners, jobb under sommaren, etc. men plötsligt för 3 månader sen börjar hon bli superkall mot mig. Jag frågar hur läget är, hon tittar inte ens på mig, säger "bra" och försöker se äcklad ut. Jag frågar henne efter det andra sådana tillfället vad som hänt för jag begriper verkligen inte, hon förklarar då att hon tycker jag har blivit extremt oskön och hänvisar till att jag kritiserade en föreläsare efter föreläsningen så jag tyckte deras upplägg var dåligt. Jag kunde inte tro att det var sant, hon har varit nästan hatisk mot mig i flera månader för den lilla saken. Ingen annan verkar ens komma ihåg att det hände, men för henne var det nog för att bli helt förbytt.

Jag vet inte vad jag vill ha ut av den här tråden egentligen, om jag kanske bara vill skriva av mig, men jag börjar nästan känna att jag hatar henne igen, och jag blir riktigt påverkad över att hon fortfarande vill visa mig hur mycket hon ogillar mig 3 år efter förhållandets slut, som att jag inte kan fly den hemska relation vi hade även om jag vill. Vad tänker hon? Hur ska jag tänka? Vi har båda nya sambos, jag är superkär i min och allt är bra, så varför beter hon sig så?
Citera
2017-03-12, 07:29
Medlem
Varför bryr du dig ens och försöker kontakta henne om du nu är superkär i din nya kvinna?!
Citera
2017-03-12, 07:31
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjejkvinna
Varför bryr du dig ens och försöker kontakta henne om du nu är superkär i din nya kvinna?!
För vi hade en relation i 1.5 år och vi kunde som sagt ändå prata som vänner om saker och helt plötsligt försöker hon göra det alldeles uppenbart för mig att hon hatar mig, vi träffas alltså då och då eftersom vi har föreläsningar och klassträffar ihop. Var rädd för såna dumma frågor, hade du inte blivit påverkad av att en människa som en gång var viktig för dig helt plötsligt hatar dig utan anledning?
Citera
2017-03-12, 07:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Du verkar vara en elak typ tycker hon som kritiserar hennes arbete utan att ha tillräckligt på fötterna. Hon ser det därför som ett personligt påhopp .
Gå vidare i livet. Känn efter att du är bra själv. Du behöver inte hennes gillande. Eller behöver du det?
Varför blir du irriterad? Har du dålig självkänsla?
- nä jag har bra självkänsla!
- men varför blir du då irriterad? Vad gör hon med dig som du inte kan hantera?
Skall du ha brinnande kol i dina händer att kasta på henne vid tillfälle? Då bränner du dig själv mest.
Citera
2017-03-12, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
För vi hade en relation i 1.5 år och vi kunde som sagt ändå prata som vänner om saker och helt plötsligt försöker hon göra det alldeles uppenbart för mig att hon hatar mig, vi träffas alltså då och då eftersom vi har föreläsningar och klassträffar ihop. Var rädd för såna dumma frågor, hade du inte blivit påverkad av att en människa som en gång var viktig för dig helt plötsligt hatar dig utan anledning?

Ja antagligen skulle jag undra vad som hänt och skulle bli ledsen.

Men antagligen bara om denne människa fortfarande var viktig för mig. Så jag antar att hon fortfarande känns/är viktig för dig...
Citera
2017-03-12, 07:42
Medlem
Det bästa är kanske att ni inte har någon kontakt alls? Hon är ju ändå ditt ex av en anledning. För din egen skull borde du släppa henne och istället fokusera på din sambo och inte gräva ner dig i det som varit. Det låter ganska onödigt att du ska lägga en massa energi på att försöka komma fram till varför ditt ex beter sig som hon gör. Är det verkligen viktigt för dig att hon fortfarande gillar dig? Och i så fall varför? Du skriver själv att ni hade det rätt tufft och att det blev mycket bättre när ni gjorde slut. Därför tycker jag att du ska låta det där vara.
Citera
2017-03-12, 07:45
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du verkar vara en elak typ tycker hon som kritiserar hennes arbete utan att ha tillräckligt på fötterna. Hon ser det därför som ett personligt påhopp .
Gå vidare i livet. Känn efter att du är bra själv. Du behöver inte hennes gillande. Eller behöver du det?
Varför blir du irriterad? Har du dålig självkänsla?
- nä jag har bra självkänsla!
- men varför blir du då irriterad? Vad gör hon med dig som du inte kan hantera?
Skall du ha brinnande kol i dina händer att kasta på henne vid tillfälle? Då bränner du dig själv mest.
Det var ju inte hon som föreläste, hon var på föreläsningen precis som jag. Jag trodde vi båda hade gått vidare, men hon verkar så gärna vilja visa hur hemsk hon tycker jag är. Behöver absolut inte hennes gillande, försöker bara förstå, men ja jag tycker det är jobbigt för jag tycker det är så otroligt orättvist. Nej jag har inte dålig självkänsla... Jag förstår ärligt talat inte vad det har med saken att göra, vi hade en hyfsat god relation tills hon plötsligt hatar mig, och jag tycker faktiskt inte att det är så roligt eftersom vi ändå var viktiga för varandra ett tag. Om en vän plötsligt hatar dig, hade du inte blivit påverkad?
Citera
2017-03-12, 07:47
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det bästa är kanske att ni inte har någon kontakt alls? Hon är ju ändå ditt ex av en anledning. För din egen skull borde du släppa henne och istället fokusera på din sambo och inte gräva ner dig i det som varit. Det låter ganska onödigt att du ska lägga en massa energi på att försöka komma fram till varför ditt ex beter sig som hon gör. Är det verkligen viktigt för dig att hon fortfarande gillar dig? Och i så fall varför? Du skriver själv att ni hade det rätt tufft och att det blev mycket bättre när ni gjorde slut. Därför tycker jag att du ska låta det där vara.

Ja, det ligger väl något i det. Går i samma klass som sagt så ses ofta men behöver väl inte fråga hur hon mår, även om jag tycker det är jobbigt att ha förlorat en kompis om man säger så. Det är inte roligt att bli hatad för skitsaker. Önskar att jag inte brydde mig men jag kan inte rå för att jag blir påverkad av det.
Citera
2017-03-12, 07:51
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Du har ju redan svaret på din fråga. Hon behandlar dig som skit för nån petitess eller åsikt du delat med dig av. Verkar hon vara en normal person som vill dig väl om hon har så lätt att behandla dig respektlöst? Hon vill ju att du ska må dåligt.
En sån person skulle jag undvika och bryta kontakten med OAVSETT vilken historia vi har med varann. Visst är det tråkigt men det går inte att ha en bra relation med alla. Båda måste vilja och i detta fallet är det tydligt att hon inte vill ha en bra relation med dig. Sörj det och gå vidare.
Citera
2017-03-12, 07:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Det var ju inte hon som föreläste, hon var på föreläsningen precis som jag. Jag trodde vi båda hade gått vidare, men hon verkar så gärna vilja visa hur hemsk hon tycker jag är. Behöver absolut inte hennes gillande, försöker bara förstå, men ja jag tycker det är jobbigt för jag tycker det är så otroligt orättvist. Nej jag har inte dålig självkänsla... Jag förstår ärligt talat inte vad det har med saken att göra, vi hade en hyfsat god relation tills hon plötsligt hatar mig, och jag tycker faktiskt inte att det är så roligt eftersom vi ändå var viktiga för varandra ett tag. Om en vän plötsligt hatar dig, hade du inte blivit påverkad?
Jo det hade jag. Och blivit lika irriterad. Jag tycker inte det är lätt att släppa oförrätter, men det blir enklare då.
Citera
2017-03-12, 08:04
Medlem
Merwinnas avatar
Det är aldrig bra att vara tvungen att fortsätta umgås med ett ex. Hur färdig man än säger sig vara med förhållandet, så blir det alltid någon form av känslor kvar som kan agera upp på konstiga sätt vid oväntande tillfällen. Vilket verkar ha hänt för henne här.

Finns det ingen möjlighet för dig att komma bort från henne ett tag? Ta ett sabbatsår och jobba, åka på ett utbytesår utomlands eller göra praktik utomlands? Kolla med din institution om de har några utbytesprogram med universitet utomlands. Sådant är bra för vem som helst, så du behöver inte känna att du gör det bara för den här kvinnans skull. Förresten: var glad att du inte har barn med henne i alla fall! Jättemånga människor har ju barn med ett knasigt ex, och de kan ALDRIG slippa vederbörande...
Citera
2017-03-12, 08:15
Medlem
Citat:
Ja, det ligger väl något i det. Går i samma klass som sagt så ses ofta men behöver väl inte fråga hur hon mår, även om jag tycker det är jobbigt att ha förlorat en kompis om man säger så. Det är inte roligt att bli hatad för skitsaker. Önskar att jag inte brydde mig men jag kan inte rå för att jag blir påverkad av det.

Jag tror faktiskt inte att det är en bra idé att vara kompis med sitt ex. Risken är stor att det blir missförstånd och att det finns känslor kvar som är svåra att reda ut. Det låter som att den här situationen är jobbigt för er båda och det är nog inte helt optimalt att ni "tvingas" umgås så mycket. Försök att få lite distans till henne, ni behöver gå vidare och släppa taget om varandra. Det är inte lätt men det är det bästa du kan göra både mot henne och mot dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in