Citat:
Ursprungligen postat av
Buffedbygod
På vilket sätt? Tänkte faktiskt på thailand också.
Säg att jag var ett konto i thailand jag sätter in 10,000kr på i månaden (ej ifrån svenskt konto). Får staten reda på det då?
I skatteavtalet mellan Sverige och Thailand finns bland annat denna text:
"De behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna skall utbyta sådana upplysningar som är nödvändiga för att tillämpa bestämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslutande staternas interna lagstiftning i fråga om skatter som omfattas av avtalet (...) De behöriga myndigheterna skall genom överläggningar utveckla lämpliga villkor, metoder och tekniska lösningar beträffande de fall där sådant informationsutbyte skall ske, däri inbegripet, när så är lämpligt, utbyte av upplysningar om skatteundandragande"
Detta borde ge Skatteverket möjlighet att få information om svenskars banktillgodohavanden i Thailand, men i vilket utsträckning denna verkligen utnyttjas är förstås en annan sak. Det är säkert sådant som kan ändras med tiden - t.ex. om man övergår från ett manuellt till ett automatiskt system. Helt säker skulle jag hursomhelst inte känna mig om jag försökte gömma pengar i Thailand.
Det finns f.ö. en liknande skrivelse i avtalet med Filippinerna, dock med en del begränsningar som jag inte riktigt kan bedöma konsekvenserna av (artikel 25 i
https://lagen.nu/1999:638).