2017-03-16, 18:31
Medlem
Har en någorlunda ok dator med
"Intel Core i7-4770 Processor
Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 8MB, 84W"
"MSI B85M-E45, Socket-1150
m-ATX, B85, DDR3, 1xPCIe-x16, USB 3.0, VGA, DVI,
HDMI, Haswell"
"MSI GeForce GTX 1080 Gaming X
Grafikkort, PCI-Express 3.0, 8GB GDDR5X, 1683/1822MHz, RGB LED, Pascal"
"Corsair Vengeance Pro DDR3 1600MHz 8GB
2x4GB CL9 XMP 1,5V, Black"

När jag spelar spel som Black Desert online fps laggar jag något fruktansvärt, och på senare tid har jag även börjat lagga lite smått på spel som Counter strike global offensive och League of Legends.
och jag börjar tro att någon komponent börjar ge upp och undrar därför vilken det skulle kunna vara, är nämligen inte så kunnig i området.
Anledningen till att ram minnena är såpass underdimensionerade emot processor och grafikkort beror på dåligt moderkort. Ibland går även min Disk usage upp som bara den genom att bara starta Google chrome vilket då gör datorn seg, men varje gång jag kollar disk usage när jag spelar är den stabil. Tacksam för utförliga svar för, då jag inte är den vassaste på datorer
Citera
2017-03-16, 18:41
Medlem
Nochillss avatar
Ditt problem med disk usage har inget med RAM att göra eftersom det är fullt på hårddisken där Windows DLL-filer ligger. Ta och defragmentera hårddisken, i synnerhet i C:/ roten direkt i Windows alternativt skaffa ett bra partionerings-program.
Citera
2017-03-16, 18:46
Medlem
Värt att nämna är att jag nyligen installerat om datorn och att det inte hade någon påverkan, därför tror jag inte full hårddisk är problemet. Tänkte dock att hårddisken kanske börjar ge upp.
Senast redigerad av grimmen12 2017-03-16 kl. 18:49.
Citera
2017-03-16, 18:53
Medlem
Nochillss avatar
Det ska mycket till för att RAM ska börja spöka i systemet men även hårddiskar klarar sig väldigt länge innan de havererar. Min nuvarande hårddisk på 1 TB köpte jag för ca 6 år sen och den fungerar än utan problem.

Du borde nog ta och testa med en annan hårddisk alternativt med SSD-disk som boot partion för att se om det förändrar läget.
Citera
2017-03-16, 18:55
Medlem
Boot partion?
Kan man ta en extern bara för att göra testet enkelt?
Citera
2017-03-16, 19:02
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimmen12
Boot partion?
Kan man ta en extern bara för att göra testet enkelt?

Du behöver installera Windows på den, så ja.
Annars finns det här programmet;

http://crystalmark.info/download/index-e.html
Citera
2017-03-16, 19:14
Medlem
hmmm, installerade programmet, men fattar noll
kunde ju kopiera nånting här om det hjälper dig hjälpa mig
Senast redigerad av grimmen12 2017-03-16 kl. 19:17.
Citera
2017-03-16, 20:39
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
hmmm, installerade programmet, men fattar noll
kunde ju kopiera nånting här om det hjälper dig hjälpa mig

När du har igång programmet kan du exakt se hur länge din disk har snurrat, hur varm den är och om den har trasiga sektorer. Är den grönad eller står det "bra" så har du inget fel på själva hårddisken och då är det något annat problem.
Citera
2017-03-16, 20:44
Medlem
Nochillss avatar
Jag kom precis på att det kan vara virus som du har på hårddisken som sänker prestandan på burken. Det är värt även om du har omformaterat datorn, att installera och köra ett uppdaterat virusprogram.
Citera
2017-03-16, 21:43
Medlem
Det stod bra och hittade inga virus, så borde vara något annat då. Diskuterade med en kompis och ska nog byta ut de mesta, alltså moderkort processor o ram minnen
Citera
2017-03-17, 00:00
Medlem
Moll-Es avatar
Ämnet är ej en köprådsfråga.

/Moderator
Citera
2017-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Det stod bra och hittade inga virus, så borde vara något annat då. Diskuterade med en kompis och ska nog byta ut de mesta, alltså moderkort processor o ram minnen

Jag hade ett liknande problem och då hade pumpen på min vattenkylare från corsair dött, men då då gick det inte att spela och när jag startade om datorn så frös den rätt fort; men det jag tänker mig är att någonting blir väldigt varmt, och eftersom att du har ett såpass nytt grafikkort så undrar om det är fel på det.

Kolla med HW-monitor om det är någonting som blir väldigt varmt, kan ju vara hårddisk/SSD/CPU/Grafikkort

Annars ta ut grafikkortet och testa spela, (givetvis på allra lägsta inställningarna).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in