Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-03-22, 13:07
Medlem
Voodooprastens avatar
För några år sedan befann sig jag och några kamrater på ett lokalt sunkhak i Jakobsberg för att häva några öl inför kvällen då vi skulle bege oss mot stan för ytterligare eskapader.

Klientelet vid den tidpunkten bestod mest av traktens stammisar/alkoholister varpå några blev lite nyfikna när de såg ett par nya ansikten som roade sig inne på krogen. En av dessa var en lite förfriskad herre i 40-årsåldern som slog sig ned i vårt sällskap för att pladdra lite. Tydligen hade han bott i Jakobsberg hela livet och hade tagit till flaskan efter en skillsmässa, men verkade i övrigt riktigt reko.
Detta var bara några månader efter att en småbarnspappa blivit nedstucken utanför en krog i den angränsande förorten Kallhäll, så efter ett tag kom vi in på ämnet och mord i allmänhet. Det är då han berättar att ett par barndomsvänner tillika tvillingpojkar hade blivit ihjälskjutna av sin egen far i början av 80-talet och att det hade berört honom mycket hårt.

Tyckte historien lät sorglig men la inte några djupare reflektioner över det fram tills att jag kom att tänka på det nyligen. Har försökt att finna information om det på nätet utan något lyckat resultat och vänder mig därför nu till Flashback om det finns någon som kan verifiera hans berättelse och kanske länka fakta?
Citera
2017-03-22, 13:21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
1980-04-04 avlider två tvillingpojkar, födda 1969 i Finland, på Kanotvägen i Järfälla. Kan det vara dessa pojkar?

Källa: Sveriges dödbok 1901-2013
Citera
2017-03-22, 13:25
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
1980-04-04 avlider två tvillingpojkar, födda 1969 i Finland, på Kanotvägen i Järfälla. Kan det vara dessa pojkar?

Källa: Sveriges dödbok 1901-2013

Måste väl vara dom isf! Tragiskt.. Detta måste ju ha kommit i tidningarna när det begav sig så vore intressant att luska vidare i arkiven.
Citera
2017-03-22, 13:34
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Måste väl vara dom isf! Tragiskt.. Detta måste ju ha kommit i tidningarna när det begav sig så vore intressant att luska vidare i arkiven.
Fadern i familjen, f. 1938, sköt ihjäl sina tre barn, tvillingpojkarna och en dotter f. 1965, sin fru, f. 1940, och slutligen sig själv.
Citera
2017-03-22, 13:42
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Fadern i familjen, f. 1938, sköt ihjäl sina tre barn, tvillingpojkarna och en dotter f. 1965, sin fru, f. 1940, och slutligen sig själv.

Det var så pass fruktansvärt alltså! Fyfan, dessa brott är mycket ovanliga i Sverige. Undrar varför det vart så lite uppståndelse kring detta fall bara. Vet att det skedde något liknande i Uppsala på 60-talet men tror inte att fadern använde sig av något skjutjärn i det fallet.
Citera
2017-03-22, 13:45
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Det var så pass fruktansvärt alltså! Fyfan, dessa brott är mycket ovanliga i Sverige. Undrar varför det vart så lite uppståndelse kring detta fall bara. Vet att det skedde något liknande i Uppsala på 60-talet men tror inte att fadern använde sig av något skjutjärn i det fallet.
Sådana här fall brukar inte bli uppmärksammade i massmedia. De fall som kallas "familjetragedi" eller "utvidgat självmord", men i själva verkat är massmord, där GM efteråt tar sitt liv. Jag skulle inte kalla dem "mycket ovanliga", men de "försvinner" i mediabruset, av "pressetiska" skäl?
Citera
2017-03-22, 14:23
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Fallet i Uppsala var väl en präst som dödade döttrar och fru med hammare om jag inte minns fel. Man brukar väl inte skriva mycket om det för det kan vara rätt tungt för efterlevande anhöriga.
Citera
2017-03-22, 23:52
Medlem
Citat:

Det var fyra barn i familjen, äldsta barnet skadades (?) men lyckades undkomma med livet i behåll. Mamman dödades med kniv medan de andra sköts. De bör väl ha haft sitt ursprung i södra Finland då de hade svenskklingande för- och efternamn, gissar jag.
Citera
2017-03-22, 23:58
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Det var fyra barn i familjen, äldsta barnet skadades (?) men lyckades undkomma med livet i behåll. Mamman dödades med kniv medan de andra sköts. De bör väl ha haft sitt ursprung i södra Finland då de hade svenskklingande för- och efternamn, gissar jag.
Tack för dessa kompletterande uppgifter, persephone. Så fasansfullt för det fjärde barnet att få uppleva, och överleva, detta. Jag hoppas innerligt att det gått bra för personen senare i livet.
Citera
2017-03-24, 00:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Faktum är att dödsskjutningar där hela familjen stryker med är inte så ovanliga i den svenska kriminalhistorien, jag vet ett antal fall där familjefadern drabbades av något sorts ursinne/vansinne och slaktar resten av familjen, ofta i samband med relationsbråk med hustrun och skilsmässoplaner från hennes sida. Väldigt tragiska fall detta och en av anledningarna till att fallen inte uppmärksammas mer är gärningsmannens självmord. Det fanns alltså inte mycket mer att tillägga plus att media tagit hänsyn till övriga släkt.

Jag har också hört talas om detta specifika fall för många år sedan men det hela drunknade i en massa andra mord som uppmärksammades betydligt mer i media på den tiden.
Citera
2017-03-27, 14:22
Medlem
Med reservation för att jag har missat något/några fall såg det ut som nedan.

1935-1959 inträffade 26 fall där tre-fyra familjemedlemmar mördades av en annan familjemedlem.
Summa offer = 85.

1960-1984 inträffade 13 fall där tre-fem mördades på det sättet.
Summa offer = 46.
Senast redigerad av persephone 2017-03-27 kl. 14:25.
Citera
2017-03-27, 14:27
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Med reservation för att jag har missat något/några fall såg det ut som nedan.

1935-1959 inträffade 26 fall där tre-fyra familjemedlemmar mördades av en annan familjemedlem.
Summa offer = 85.

1960-1984 inträffade 13 fall där tre-fem mördades på det sättet.
Summa offer = 46.
Stort tack för denna intressanta "statistik", persephone.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in