2017-03-29, 13:21
Medlem
PippiLangJoints avatar
Hej! Jag pluggade på Tärna folkhögskola utanför Sala för några år sen och hörde en del rykten om att gamla rektorsfrun spökar i biblioteket.
Bland annat så talas det om att böcker flyttat på sig, ljud av att någon satt sig i fotöljen vid öppna spisen, fotsteg i rummet längst in och lampor som börjat blinka.

Själv har jag upplevt följande:
En lördagkväll då jag kom från Ransta så blev jag avsläppt vid huvudbyggnaden. Då jag gick nedanför bibblans fönster så tittade jag upp och tyckte att jag såg skuggan av en människa som stod och tittade på mig och som sen rörde sig bort från fönstret.
Skolan är alltid larmad efter kl. 22 så om någon hade varit där inne så hade larmet gått och vaktbolag hade kommit men ingenting sånt hände. Vet att det var lördagkväll och jag var inte helt nykter men jag är nästan helt säker på att det var en människa jag såg.

Är det någon mer som pluggat och bott på Tärna som varit med om något liknande?
Citera
2023-09-11, 22:20
Medlem
Bitterljuvas avatar
Jättesent svar, men jag går just nu på Tärna och har märkt av lite skumma saker. Vi som bor på internatet har snackat lite om att det känns som att man är iakttagen i våra rum då och då. Tex i natt så vaknade jag och det kändes som om något annat va i rummet med mig. Såg också en skum dam som stod innanför porten vid en utav internat husen och bara tittade på oss. Såg ut som hon vinkade och några sa att det kanske varit en städerska men hon hade inget i handen...Utan bara vinkade väldigt långsamt till oss. That said, ingen utav oss hade glasögonen på oss så ta med en nypa salt. Kanske händer mer saker eller inte, men inte konstigt om det finns något här med tanke på hur gammal skolan är. Men känner att om det är något så är det inget ont, har inte den dåliga känslan man kan ha ibland.
Citera
2023-09-13, 02:08
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Bakgrund om platsen och personen som antas spöka:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/T%C3...kh%C3%B6gskola

Om hon bara håller koll och inte ställer till besvär så är det bara en kul erfarenhet.
Låt henne vara och hållas.

Varför inte rigga upp kameror som kan fota automatiskt när byggnaden är tom och larmad?

Men låt bli seanser och anden i glaset, då kan det bli problem med andra nya andar.

Om ni fyller platsen med helighet genom att varje dag läsa psalmer från Psaltaren i Bibeln så kommer med tiden en ny positiv atmosfär skapas på platsen och andar kommer inte skapa något olustigt, men det är en process som tar lång tid av läsning.
Citera
2025-01-06, 16:52
Medlem
Hur är det för övrigt att plugga på Tärna folkhögskola?
Hur är miljön? Hur är internatet? Folket som går där , är det en bra skola. Funderar på att söka in för HT 25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in