Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-03-31, 12:33
Medlem
bilar101s avatar
Körde ca 15km nyss och parkerade, när jag hoppade ut ur bilen kände jag en lukt komma från bakhjul höger. Nuddade lite på fälgen och kände att den var stekhet.

Det är första gången detta händer mig. Bör tilläggas att jag är ny förare, kört sammanlagt kanske 30 gånger, totalt inte mer än 700km.

Kan det vara handbromsen?

Jag glömmer ibland att dra ner den helt, det har hänt förut
Men då lyser ju lampan och då släpper jag direkt.

Den här gången lyste ingenting om jag minns rätt, tittade inte.

Är det lugnt att köra hem de 15km om jag låter den svalna lite i 1 timma? Om jag kommer hem & märker att den fortf är varm, vad bör jag då göra för att åtgärda det?

Är det farligt att köra hem?

Tack
Citera
2017-03-31, 12:45
Medlem
Ja det är farligt...förmodligen sprängs bilen av hettan när du kör över 20 km /h

Nej...troligvis bromsen som ligger på och hettar upp, så låt en verkstad smörja upp bromsen innan den slits för mycket
Citera
2017-03-31, 12:59
Medlem
zoombos avatar
"Anliggande broms" heter det på besiktningen och ger ombesiktning.
Ge fälgen ett par rejäla smällar så kanske det släpper (tillfälligt) men du bör snarast boka en tid på verkstad för att få detta kontrollerat och åtgärdat. Nej, det är inte direkt farligt att köra så kortare sträckor men det sliter hårt på bromstrumma/skiva och belägg.
Citera
2017-03-31, 13:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
"Anliggande broms" heter det på besiktningen och ger ombesiktning.
Ge fälgen ett par rejäla smällar så kanske det släpper (tillfälligt) men du bör snarast boka en tid på verkstad för att få detta kontrollerat och åtgärdat. Nej, det är inte direkt farligt att köra så kortare sträckor men det sliter hårt på bromstrumma/skiva och belägg.

Nja, inte helt sant. Är det vinter och halt ute så kan det bli farligt ifall bakhjulen bestämmer sig för att låsa sig eller bara snurra väldigt mycket långsammare än övriga hjul i en kurva. Det vill säga - en oönskad "kryckryckning"...

För en nybliven körkortstagare som inte har så mycket vana av inspirerad körning, så är risken stor att det slutar i diket eller mötande bil efter att aktern snurrat några varv tvärs över vägen...
Citera
2017-03-31, 13:12
Medlem
bilar101s avatar
Tömde några flaskor vatten på fälgen/bromsskivan och det var så pass varmt att det kom lite rök/ånga

Har dock svalnat nu, kommer inte körra förrän om ca 30min så den hinner svalna ännu mer tills dess tänker jag

Har som sagt aldrig haft detta problem innan, MEN det har hänt att jag kört kortare sträckor med hansbromsen på, kanske 100-200meter. Men då har jag märkt lampan och fixat till det

Kan vara så att jag helt enkelt missat lampan den här gången och kört dessa 15km med handbromsen ej ordentligt upp.

Så jag tror inte det är fel på själva bromsen utan beror nog på min klantighet.

Men vi får se hur det blir när jag kör hem. Kommer vara noga med att dra handbromsen hårt innan färd, kommer jag hem & den är varm igen så får det nog bli verkstadsbesök
Citera
2017-03-31, 13:17
Medlem
Maxipower1s avatar
Dags att byta bromsbelägg. Byt båda sidor samtidigt!
Citera
2017-03-31, 13:20
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bilar101
Tömde några flaskor vatten på fälgen/bromsskivan och det var så pass varmt att det kom lite rök/ånga

Har dock svalnat nu, kommer inte körra förrän om ca 30min så den hinner svalna ännu mer tills dess tänker jag

Har som sagt aldrig haft detta problem innan, MEN det har hänt att jag kört kortare sträckor med hansbromsen på, kanske 100-200meter. Men då har jag märkt lampan och fixat till det

Kan vara så att jag helt enkelt missat lampan den här gången och kört dessa 15km med handbromsen ej ordentligt upp.

Men vi får se hur det blir när jag kör hem. Kommer vara noga med att dra handbromsen hårt innan färd, kommer jag hem & den är varm igen så får det nog bli verkstadsbesök
Du ska nog inte dra i handbromsen innan färd, de gör man när man kört färdigt och parkerar
Kolla så bromsen är helt släppt, bilen bör rulla lätt då. Kanske känner du om bromsen ligger i då. Testa att kör hem och är de inte varmt då så är de nog ingen fara. Kan vara att handbromsen är kärv också och ligger kvar (men då bör de kanske vara lika på båda hjulen).
Har du tur så var de som du säger bara att du glömt handbromsen annars är de bara att svänga förbi en verkstad så kollar dom på de.
Citera
2017-03-31, 15:11
Medlem
calamatos avatar
Citat:

Är den lika varm igen så fixa till det direkt då det faktiskt kan börja brinna av värmen om man har otur så det är ju billigare att åka till verkstan än att köpa ny bil. Ett annat alternativ är att du fixar det själv, finns nog guider där ute som visar hur du ska göra och samtidigt får du lära dig hur bromsarna är uppbyggda, smörj nu inte bara upp en sida utan ta båda två bak när du ändå håller på.
Citera
2017-03-31, 15:42
Medlem
bilar101s avatar
Det får nog bli verkstad
Kom nämligen hem nyss och visst fan var fälgen varm som fan igen

Inte lika varm som innan dock men så varm att det började ryka när jag kylde ner med vatten

Märkte att det inte var själva fälgen som var varm utan bromsskivan eller vad den nu heter.

Hur mycket kostar det att fixa det här hos ngn verkstad tror ni?

Är ju ändå dags att byta till sommardäck snart.

Tänker iaf inte köra motorväg eller längre sträckor innan det här är fixat. Möjligtvis nån kilometer eller två till verkstan men annars får den ligga. Fan vilken otur man har
Citera
2017-03-31, 15:49
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Det får nog bli verkstad
Kom nämligen hem nyss och visst fan var fälgen varm som fan igen

Inte lika varm som innan dock men så varm att det började ryka när jag kylde ner med vatten

Märkte att det inte var själva fälgen som var varm utan bromsskivan eller vad den nu heter.

Hur mycket kostar det att fixa det här hos ngn verkstad tror ni?

Är ju ändå dags att byta till sommardäck snart.

Tänker iaf inte köra motorväg eller längre sträckor innan det här är fixat. Möjligtvis nån kilometer eller två till verkstan men annars får den ligga. Fan vilken otur man har
Det bör väl inte kosta mer än några tusenlappar om ens så mycket. Det är nog inte så mycket otur utan saltet och massa annat skit gör att det blir såhär, sen beror det ju på hur långa sträckor man kör utan att bromsa så har man bara ett par kilometer till jobbet bromsar man ju inte speciellt många gånger och då kan det bli så att oken kärvar ihop.
Senast redigerad av calamato 2017-03-31 kl. 15:52.
Citera
2017-03-31, 15:54
Medlem
bilar101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Det bör väl inte kosta mer än några tusenlappar om ens så mycket.
Ringde Mekonomen bilverkstad och gubben sa någonting om att smörja och att det isåfall inte kostar så mycket, men han måste titta på den först

Bromsklossbyte elr likn. skulle ligga på runt 1200:-

Byta broms(?) grejer på båda bakhjulen skulle däremot ligga på 4000:-

Stämmer det, är det alltså överprisat eller låter det rimligt?

Är Mekonomen en bra verkstad eller bör man titta på andra som ägs av privatpersoner? Om du förstår hur jag menar.

Finns arabverkstäder som fixar det för halva priset här i området, men om det är en invecklad process så skiter jag i det. Vill ha kvalitéreparation
Citera
2017-03-31, 15:56
Medlem
bilar101s avatar
Tänker om man nu behöver byta bromsklossar, finns det kvalitetsklossar och skit-Lidl-kvalitéklossar?

Betalar hellre mer för bra klossar än för några kassa. Är ändå bromsar vi pratar om.
Ingen lust att dö än.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in