Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-02, 00:08
  #1
Medlem
Hej, min katt har försvunnit.
Bondkatt+utekatt.

Katten har en egen lucka som den kan gå in i och brukar vara borta ett dygn eller så innan den är tillbaka. Nu har den varit borta 3 dygn börjar bli orolig.
Den är öronmärkt, och har halsband, men funderade på en annan sak.
Katten tycker om ostbågar. Tänkte lägga ut lite spår som leder hemåt.

Vet att promenaderna kan bli långa 1-2 mil av vad jag vet hittills.

Någon annan som varit med om liknande och lagt ut spår, eller är det bättre att leta effter den själv ?
Citera
2017-04-07, 21:31
  #2
Medlem
En ledtråd kanske vore att veta var du bor, GPS koordinater.

(Så vi som bor mer än 10 mil bort inte behöver leta)
Citera
2017-04-10, 16:38
  #3
Medlem
Mulla Krekars avatar
Han/hon kanske inte vill outa sig.

Men vi hade en katt som var borta 5 dagar, vi trodde att han var borta för alltid. Ska du leta efter den själv, är det nog (tyvärr) bäst att leta i kanterna vid närmaste större väg...
Citera
2017-04-10, 22:30
  #4
Medlem
Vill inte nämna för specifikt vilket område.
Katten är fortfarande på vifft. Tänkte främst på sätt att se om katten varit hemma medans jag är borta.
1-2 dagar är helt normalt.
Ett såntdär gps halsband hade varit bra nu ;(
Har ganska nytagna bilder också, men inte rätt ställe att visa här.

Risken för att den bivit överkörd är nästintill obefintlig. Mest orolig för om den hamnat i bråk med hundar, eller något från ungdomsgängen som skjuter raketer nästan när som hellst.

Vet endel plattser som brukar besökas. Sån jävla sträcka att gå bara, mycket revir.
Citera
2017-04-10, 23:49
  #5
Medlem
NirvanAs avatar
Den kan ha blivit skrämd/skadad, då håller dom sig borta och gömmer sig, kan ligga och trycka.. de svälter/plågar sig hellre än att "söka hjälp" hos husse tyvärr.

Min katt hade perioder då den kunde vara borta flera veckor, som längst ett par månader tror jag... tuffa tider men vad kan man göra när man gjort den till "utekatt"?

Kika närmast längst huset, kolla i byggnader runt ikring där den kan ha krupit in i etc.

Hoppas den hittar tillbaka iaf
Citera
2017-04-11, 23:15
  #6
Medlem
Katten är återfunnen. Gick en runda inatt, och kände igen ett ljud.
Sådär gnälligt. Ouäääh, ungefär...

Var på en balkong i närheten iaf, vet inte varför. Vi tittade på varandra, och jag sa namnet. Det tog ganska lång stund, men sen gick vi tillbaka som vanligt som vilken dag som hellst.
Vet inte om det berodde på rädsla från något/någon, eller vad det var. Kände igen ljudet iaf, typ när dom ser stora och farliga ut.

Måste köpa ett sånt där gps halsband, eller liknande. PM går bra om någon har tips om vilka som är bra.
Citera
2017-04-12, 13:02
  #7
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Katten är återfunnen. Gick en runda inatt, och kände igen ett ljud.
Sådär gnälligt. Ouäääh, ungefär...

Var på en balkong i närheten iaf, vet inte varför. Vi tittade på varandra, och jag sa namnet. Det tog ganska lång stund, men sen gick vi tillbaka som vanligt som vilken dag som hellst.
Vet inte om det berodde på rädsla från något/någon, eller vad det var. Kände igen ljudet iaf, typ när dom ser stora och farliga ut.

Måste köpa ett sånt där gps halsband, eller liknande. PM går bra om någon har tips om vilka som är bra.
Åååh... Vad skönt!
Citera
2017-04-12, 21:37
  #8
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Tänkte främst på sätt att se om katten varit hemma medans jag är borta.

Skönt att katten är tillbaka. Kolla om din kattlucka går att låsa så att det bara går att gå åt ena hållet genom den. Katten kan då gå in, men kan inte gå ut igen. I så fall blir katten fast hemma tills du kommer hem om den skulle komma hem på besök ifall detta skulle hända igen.
Citera
2017-04-13, 01:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Katten tycker om ostbågar. Tänkte lägga ut lite spår som leder hemåt.


Lite gambling om det är många katter som gillar ostbågar, då har du kanske 20 nya vänner helt plötsligt
Citera
2017-04-13, 09:44
  #10
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Katten är återfunnen. Gick en runda inatt, och kände igen ett ljud.
Sådär gnälligt. Ouäääh, ungefär...

Var på en balkong i närheten iaf, vet inte varför. Vi tittade på varandra, och jag sa namnet. Det tog ganska lång stund, men sen gick vi tillbaka som vanligt som vilken dag som hellst.
Vet inte om det berodde på rädsla från något/någon, eller vad det var. Kände igen ljudet iaf, typ när dom ser stora och farliga ut.

Måste köpa ett sånt där gps halsband, eller liknande. PM går bra om någon har tips om vilka som är bra.

https://www.smartasaker.se/sv/artikl...-och-katt.html

Kostar ju ifos en slant. Men en katt är ändå en familjemedlem, så den kanske förtjänar (eller bestraffas, beror ju på hur man ser dennes "utflykter" ) en extra säkerhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback