Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-05, 08:13
  #1
Medlem
Den ena av mina unga katter (en kastrerad hane på 10,5 mån) är lite busig på såna två sätt: han klöser en ullmatta (och bara den - och även utan problem använder klösträd, så det är inte problem med klösträdet som sådant) och har alltid försöker att tugga i sig nån plast
När det gäller mattan - vad jag har förstått så orsaken till klösandet är att han markerar revir på sånt sätt (katterna har ju doftkörtlar på sina tassar). Jag har nu försökt att spraya den med en citronvatten (eftersom har hört att katterna inte tycker om citrondoft), men det verkar inte ha hjälpt. Vad kan man göra annars?
Plasten - vi har alla plastkassar i en klädkammare. Så fort dörren dit öppnas så springer han in och börjar tugga på påsar! Igår lyckades han tugga i sig en plastsnörre (sån som man använder för att slå in paket) på typ 15 cm (sen hörde jag att han försökte att kräka upp det, så jag hjälpte honom). Snörret hade en pappersrosett, så han skulle aldrig kunna äta upp den, men själva hans osunda intresse till plats oroar mig. Vad är det med honom och plasten? Hans halvsyster varken klöser mattan eller är intresserad av plasten. Vad ska jag göra?
Citera
2017-04-05, 09:00
  #2
Medlem
Inget du kan göra åt en plastfetischist , Du får lära dig att inte ha det framme.
Citera
2017-04-05, 09:18
  #3
Medlem
VodkaTillFrukosts avatar
Inte mycket du kan göra. Det är svårt att "bestämma" äver en katt
Citera
2017-04-05, 10:23
  #4
Medlem
Det är väldigt vanligt att vissa katter får mani på plast. Vad jag vet finns inget att göra annat än att du för resten av kattens liv måste ta bort all plast katten kan tugga på. Det är väldigt viktigt att du hindrar katten från att svälja plasten då det är livsfarligt, förutom kvävningsrisk så kan det fastna i mage och tarmar och snören kan fastna och "skära" sönder tarmarna.

Vad gäller klösandet så måste de få klösa. Klöser de på något du inte vill så gå fram i vanlig takt, stirra på katten och säg -nej, med bestämd låg röst, behövs inte skrikas eller bli arg. Flyttar den sig inte så putta iväg den och stå själv kvar för att visa att du "äger" utrymmet. Sen skaffar du en särskild matta katten får klösa på, det väljer du själv om den ska vara fin och ligga på golvet som en vanlig matta eller så kan du rulla ihop den så den ligger undanskymd i något hörn. Du kan börja med att lägga klösmattan över den mattan där den inte får klösa och sen flytta klösmattan när den använts några ggr. och har kattens doft.

Citron brukar de flesta katter avsky men det finns filmer på youtube där katter faktiskt slickar på citron, dessutom har det ganska kort verkan, det dunstar fort. Bättre är om du testar Feliway som finns i modell man sätter i ett el-uttag för att det ska avge doft konstant under en månad, eller så finns en sprayflaska som man kan spraya på olika föremål men den dunstar på ca.3 timmar om jag minns rätt. Spraya på ställen där du vill uppmuntra katten att ligga, gnida sig mot eller klösa. Beröm varje gång katten klöser där den får och säg ett tydligt nej utan att vara arg när den klöser på fel ställen. Uppmuntran och kärlek är nyckeln till att få katten att förstå när man säger nej utan att vara arg.

Edit. Poängterar än en gång att du ska berömma katten varje gång den klöser där den får klösa.
Skulle också nämna att du kan testa lägga citron/apelsinskal där du inte vill att katten ska vara, skalen har starkare arom och luktar längre även om det också dunstar relativt fort. Skalet kan ligga på ett fat som du placerar ut. Ju mer du "tar sönder" skalet ju mer doft frigörs. Hacka skalet i småbitar eller banka sönder skalet med typ en hammare.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2017-04-05 kl. 10:46.
Citera
2017-04-05, 11:11
  #5
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Du har fått bra råd av Lacrima, gör som hon skriver.

Vill bara tipsa om att det nog är ull-lukten som gör att katten är på just den mattan. En del katter älskar ylle, det luktar ju underbart av får, och de kan bli ylleätare och käka upp vantar mm.

Fixa andra saker att klösa på som luktar gott, med katters mått. En stubbe från skogen som du spänner doftande ylletyg över kanske?

Det är smart att ha klössaker nära ytterdörr och balkongdörr, eftersom klösandet är en revirmarkering.

En annan sak att tänka på är att vi tagit ifrån innekatterna mycket av deras naturliga beteende. Den här årstiden skulle det vara full fart med att hitta partner och para sig, jaga djurungar, kuta runt i gräset och bara njuta av att snön är borta, värmen är här. Jag ser ju på mina 16-åriga gamlingar (kastrerade förstås), det går knappt att få in dem när kvällen kommer.

Det går ju inte att ersätta, men stimulera dem med annat i den mån det går. Koppelpromenader, rastgård, nya leksaker. (Ta undan några och de blir som nya igen när man tar fram dem efter ett tag). Så kattgräs eller ta in utifrån, ogräset kvickrot brukar vara extra uppskattat. Kycklingvingar att äta och härja med. Då blir behovet av att göra "dumheter" mindre.
__________________
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-04-05 kl. 11:31.
Citera
2017-04-05, 14:33
  #6
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kattmynta ska du absolut testa. Man kan odla själv eller köpa torkad på djuraffär.

Roten av vänderot, eller valeriana som den heter på latin, är en annan växt som katterna brukar älska. Den används mot sömnbesvär hos människa och förr fanns den att köpa torkad på apotek. Kanske kan du få tag i torkad rot på internet. Tabletter finns på apotek och hälsokost, kanske kan man krossa och strö där du vill katten ska vara. Vet inte om den har effekt i tablettform. Annars kan du dra upp rötter från midsommar och framåt. Den växer allmänt på fuktiga platser och det finns gott om den, så du behöver inte ha dåligt samvete att du tar rötterna.
Citera
2017-04-06, 08:15
  #7
Medlem
Tack för alla tips och råd! Plasten ska bara hållas bort (görs redan under flera månader sedan hans intresse uptäcktes). Och mattan - tja, de har massor med leksaker (som de inte leker med), har kattgräs, klösträd (3 st, som de båda klöser på för klornas skull, så egentligen inget behov att attrahera honom dit), men däremot ett råd om att köpa en egen ullmatta för honom blir säkert bäst (nu försöker jag att hitta en inte så dyt ). När jag har köpt lite Pierre Robert kläder till min dotter (gjorda av merinull) så båda katter blev väldigt förstjusta just i dessa - snodde de så fort de hade en chans och klöste, och bet på dessa (en mössa är helt i små håll av deras "uppmärksamhet" Så, det är säkert ullukten som attraherar mest och det är just det vi ska försöka att uttnyttja. Synd bara att vårt kontor har precis flyttat från ett ställe där ligger mattaffären där vi köpte mattan (kunde hitta där nåt liknande fast i mycket mindre storlek )
Citera
2017-04-06, 11:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshka-ru
Tack för alla tips och råd! Plasten ska bara hållas bort (görs redan under flera månader sedan hans intresse uptäcktes). Och mattan - tja, de har massor med leksaker (som de inte leker med), har kattgräs, klösträd (3 st, som de båda klöser på för klornas skull, så egentligen inget behov att attrahera honom dit), men däremot ett råd om att köpa en egen ullmatta för honom blir säkert bäst (nu försöker jag att hitta en inte så dyt ). När jag har köpt lite Pierre Robert kläder till min dotter (gjorda av merinull) så båda katter blev väldigt förstjusta just i dessa - snodde de så fort de hade en chans och klöste, och bet på dessa (en mössa är helt i små håll av deras "uppmärksamhet" Så, det är säkert ullukten som attraherar mest och det är just det vi ska försöka att uttnyttja. Synd bara att vårt kontor har precis flyttat från ett ställe där ligger mattaffären där vi köpte mattan (kunde hitta där nåt liknande fast i mycket mindre storlek )

Du får se upp så katten inte äter textilier också, att äta tex. ull förekommer hos katter och visst kan mycket av textilierna passera mag och tarmkanalen eller spys upp men det kan i värsta fall orsaka stopp som kräver veterinärvård på samma vis som det ibland kan hända av att katten har slickat i sig för mycket hår av sin egen päls.

Citat:
Slut citat. http://www.agria.se/katt/artiklar/om...ter-textilier/
Citera
2017-04-06, 11:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Du får se upp så katten inte äter textilier också, att äta tex. ull förekommer hos katter och visst kan mycket av textilierna passera mag och tarmkanalen eller spys upp men det kan i värsta fall orsaka stopp som kräver veterinärvård på samma vis som det ibland kan hända av att katten har slickat i sig för mycket hår av sin egen päls.
Ja, det gör vi nu - vi hade en sån fin fårskinn (som min dotter hade i sin barnvagn när hon var liten). Och en vacker dag började de både kattungarna riva den (stora bitar rev de ut från den), så jag fick ta bort den och gömma undan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback