Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-04-09, 01:30
Medlem
8711s avatar
Det började med en Facebook-konversation mellan socialdemokraternas politiker Ingvar Ståhl och moderaternas Felipe Sanhueza där Ingvar Ståhl inte kunde tolerera att moderaten har vänner som är Sverigedemokrater, dessa kallar socialdemokraternas politiker för kackerlackor.

Ingvar Ståhl är ordförande för socialdemokraterna i Motala.

Citat:
– Jag är van vid att bli kallad för saker, men det känns inte roligt när det är kollegor inom kommunpolitiken som säger det. Jag tycker att man måste tänka sig för vad man säger när man är förtroendevald, säger Johnny Karlberg (SD).

Citat:
– Det här är en så pass välkänd person med en så pass stor roll inom politiken att det är oproffsigt att agera på en sådan låg nivå. Jag tycker att det är oseriöst, tillägger Marcus Lejonqvist (SD).

http://www.corren.se/nyheter/motala/...om4583443.aspx

* Är det acceptabelt inom socialdemokraterna att kalla andra politiker och kollegor för kackerlackor? Är det en intern kultur man har i partiet?

* Vilka åtgärder kommer socialdemokraterna vidta mot Ingvar Ståhl? Kan han vara kvar i partiet? Kan han ha kvar sina förtroendeuppdrag och sina poster?

* Hur påverkar sådant det politiska klimatet när sossetoppar kallar sina politiska motståndare för kackerlackor? Är det ett värdigt beteende från ett regeringsparti?
Senast redigerad av 8711 2017-04-09 kl. 01:34.
Citera
2017-04-09, 01:38
Medlem
MelPoomenes avatar
En målande omskrivning för varelser som är oönskade och förekommer i en ymnig omfattning.
Själv är jag Socialdemokraternas straff för de att slutade med tvångssteriliseringarna

Han har yttrandefrihet och bör ha rätt till att uttrycka sig konstfärdigt i ett öppet samhälle.
Senast redigerad av MelPoomene 2017-04-09 kl. 01:42.
Citera
2017-04-09, 01:52
Medlem
Med tanke på vad socialdemokraternas ledare kallat SD för så är det inte så konstigt. Det är kultur inom (s) att köra med härskarteknik. Bevisar väl egentligen bara att de känner sig i underläge.
Citera
2017-04-09, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Med tanke på vad socialdemokraternas ledare kallat SD för så är det inte så konstigt. Det är kultur inom (s) att köra med härskarteknik. Bevisar väl egentligen bara att de känner sig i underläge.
Skulle vara kul att få veta om sossen hade haft ryggrad att säga så direkt till en SDare?
Citera
2017-04-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MelPoomene
En målande omskrivning för varelser som är oönskade och förekommer i en ymnig omfattning.
Själv är jag Socialdemokraternas straff för de att slutade med tvångssteriliseringarna

Han har yttrandefrihet och bör ha rätt till att uttrycka sig konstfärdigt i ett öppet samhälle.

Klart att han har yttrandefrihet. Det har också alla de Sverigedemokrater som blivit uteslutna och fått lämna sina platser för att de uttalat något olämpligt. I tal eller skrift. Ibland för åratal sedan.

Nu väntar vi på Ståhls avgång.
Citera
2017-04-09, 10:18
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

1 * Är det acceptabelt inom socialdemokraterna att kalla andra politiker och kollegor för kackerlackor? Är det en intern kultur man har i partiet?

2 * Vilka åtgärder kommer socialdemokraterna vidta mot Ingvar Ståhl? Kan han vara kvar i partiet? Kan han ha kvar sina förtroendeuppdrag och sina poster?

3 * Hur påverkar sådant det politiska klimatet när sossetoppar kallar sina politiska motståndare för kackerlackor? Är det ett värdigt beteende från ett regeringsparti?

1. Ja, ursäkten för en statsminster, Stefan Löfvên, är inte mycket bättre med sina ständiga nazireferenser.

2. Inga större offciella åtgärder, men det blir nog en och annan ryggdunkning. Regeringen kanske skickar en tårtcheck?

3. Lokalt i Motla blir stämmningen mellan SDare och S-politiker om möjligt ännu mera stel.

Socaildemokraterna fick inga nya vänner idag heller. Det säger ju en del om vilken människosyn och syn på demokrati som man har inom socialdemokratin. Inte dirket några nyheter, men det är märkligt att man inte lär sig. Undrar om man någonsin reflekterar över det faktum att man i opininsunderökninarna jazzar omkring mellan 22 och 27%? Är det någon inom S som ens ägnar saken en tanke? Det finns inget som tyder på att det skulle vara så. OK, det är deras sak...

Jag har träffat på ganska många som inte alls är SDare, men som tycker sådant här är väldigt störande. Oseriöst, helt enkelt.
Citera
2017-04-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Det började med en Facebook-konversation mellan socialdemokraternas politiker Ingvar Ståhl och moderaternas Felipe Sanhueza där Ingvar Ståhl inte kunde tolerera att moderaten har vänner som är Sverigedemokrater, dessa kallar socialdemokraternas politiker för kackerlackor.

Ingvar Ståhl är ordförande för socialdemokraterna i Motala.

http://www.corren.se/nyheter/motala/...om4583443.aspx

* Är det acceptabelt inom socialdemokraterna att kalla andra politiker och kollegor för kackerlackor? Är det en intern kultur man har i partiet?

* Vilka åtgärder kommer socialdemokraterna vidta mot Ingvar Ståhl? Kan han vara kvar i partiet? Kan han ha kvar sina förtroendeuppdrag och sina poster?

* Hur påverkar sådant det politiska klimatet när sossetoppar kallar sina politiska motståndare för kackerlackor? Är det ett värdigt beteende från ett regeringsparti?

Ett typiskt beteende hos PKisterna. Genom att avhumanisera sina motståndare så kan man legitimera vilken behandling som helst.

För att svara på frågan: Ja, det där kan inte tolereras. Det är dags att bli lika kränkt som PKisterna brukar bli. Kräv hans avgång! Och även om han inte avgår så är det en seger, för genom att kämpa emot så växer ilskan och engagemanget hos oss. Det blir en naturlig sak att säga ifrån och vägra acceptera PKisternas förtryck.

Vi måste bygga upp en riktning för den förändring vi vill se och för att få till en riktig folkrörelse mot PKisterna. Vi har en moralisk rätt till upprättelse och vi måste kräva den!!
Citera
2017-04-09, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Skulle vara kul att få veta om sossen hade haft ryggrad att säga så direkt till en SDare?
Det gjorde han ju i partiledarutfrågningen i tv. Kan väl inte undgått någon? Sa att SD var nazister, fascister osv. Ingen sa något, ingen gjorde något. Alla partiledare var där plus SVT programledare och hela svenska folket lyssnade. Stefan Löfven behövde inte avgå utan man trollade bara bort det med att det var en felsägning. Alla ska med, då förutom SD!
Citera
2017-04-09, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det gjorde han ju i partiledarutfrågningen i tv. Kan väl inte undgått någon? Sa att SD var nazister, fascister osv. Ingen sa något, ingen gjorde något. Alla partiledare var där plus SVT programledare och hela svenska folket lyssnade. Stefan Löfven behövde inte avgå utan man trollade bara bort det med att det var en felsägning. Alla ska med, då förutom SD!
vad jag menade var att säg att jag hade stått med en SDbanderoll på ett torg, om han hade
vågat gå fram till mig och sagt det till mitt ansikte för då hade smockan hängt i luften.
Håller med ditt sista uttalande.
Citera
2017-04-09, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
vad jag menade var att säg att jag hade stått med en SDbanderoll på ett torg, om han hade
vågat gå fram till mig och sagt det till mitt ansikte för då hade smockan hängt i luften.
Håller med ditt sista uttalande.
Du får väl besöka ett valtal och liknande med SD på stan (öppen plats). Eller varför inte någon kommunalfullmäktige, landsting och riksdag. Media är inget undantag, tv som tidningar och radio. Det är som sagt okej att kalla en SD:are vad som helst. Två statsministrar i rad har visat vad som är okej att säga.
Citera
2017-04-09, 14:49
Medlem
LeifD2s avatar
Jag kom att tänka på den här artikeln från SvD nu veckan:

https://www.svd.se/anpassning-eller-...ongressen-2017

Det är en betalartikel, men ingressen säger:

Citat:
Ursprungligen postat av svd.se
Sverigedemokraterna är största oppositionsparti och tar fler arbetarväljare än Moderaterna någonsin gjorde. Det är dubbelt så vanligt att LO-medlemmar umgås med SD-väljare jämfört med övriga befolkningen, visar en ny SvD/Sifo. Inför S-kongressen har partiet för första gången en plan för att stoppa SD.

Kan planen måhända vara att gå på ännu hårdare med förolämpningar och tveksam historiebeskrivning?

"Era förbannade kackelackor och löss! Lyssna inte på nazi-Jimmie rösta på oss! Vi hatar er, inte bara era idéer, utan hela er person i alla aspekter. Men vi vill ha era röster."

Vi får se nästa höst hur framgångsik den här taktiken blir. Den är väl historiskt sett ett ganska nytt och oprövat koncept, vad jag vet. Undrar varför...
Senast redigerad av LeifD2 2017-04-09 kl. 15:12.
Citera
2017-04-09, 14:56
Medlem
Returpappers avatar
Ingvar Ståhl är en råtta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto