Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-18, 22:38
  #1
Medlem
whyysoseriouss avatar
Hej, det är som så att min sambos mammas katt har börjat bete sig lite konstigt. Jag har märkt att katten på senare inte verkar vara riktigt som sig själv då hon fått mycket tovor i pälsen och allmänt inte verkar bry sig om att tvätta sig lika mycket. Har poängterat detta för sambons mamma som slår dövörat till. (troligtvis för att hon inte vill se att hennes älskade kisse mår dåligt)

Men till saken är att sedan i morse så har katten betett sig ganska skumt, hon är mycket slöare än vanligt och sover hela tiden, äter knappt (hon har fått tonfisk som är hennes favvo) och dricker dåligt. Hon går fortfarande på toa som hon ska. Hon hade även gått och lagt sig på badrumsmattan vid väggen i mörkret när jag gick och kolla till henne ett par gånger under dagen.

Katten är en 9 år gammal hona, som har varit avelskatt i sitt liv, vet att det kan påverka då det sliter på katten och kan leda till att de dör i förtid. Den har väldigt kalla öron och nos också ifall det är av intresse. Då jag aldrig varit med om en katt som dör förutom min fina kisse som blev påkörd så vet jag inte riktigt hur det går till. Tror ni att katten håller på att dö eller är den bara sjuk? Hur stor är risken att veterinären kommer tycka katten ska avlivas?

Sambons mamma ska ta med katten till veterinären imorgon och kolla läget, frågar mest för att jag vill vara beredd för min sambos skull då han jobbar natt och troligtvis inte kommer hinna träffa katten igen ifall veterinären skulle tycka att hon ska avlivas.

Tack på förhand.
Citera
2017-04-18, 22:46
  #2
Medlem
Hax.Pains avatar
Om katten slutar äta går det fort tills dem får lever eller njusvikt? Har jag för mig. Kanske någon vetrinär som kan bekräfta?
Citera
2017-04-18, 22:48
  #3
Medlem
Vanligt med njurproblem bland katter.
Citera
2017-04-18, 23:05
  #4
Medlem
rootswallers avatar
Tror absolut inte de kommer rekommendera avlivning i första taget. Har hon försäkring på katten? Alla undersökningar och eventuell behandling kan bli ganska dyrt så avlivning är mest trolig ifall hon inte vill betala för sig.
Citera
2017-04-18, 23:09
  #5
Medlem
Hax.Pains avatar
Ska ni avliva katten, gå för fan inte till vetrinären! Skadat att betala pengar för det. Du känner säkert någon med ett hagelgevär, klart.
Citera
2017-04-18, 23:19
  #6
Medlem
Väldigt viktigt att hon tar in katten till veterinären imorgon så fort som möjligt, hon borde inte ha väntat så här länge, väldigt oansvarigt. Men jättebra att du hjälper till och får henne att ta tag i det! Nej det behöver absolut inte vara så att kissen behöver avlivas, det kan tex vara så, om hon inte har ätit ordentligt på ett tag, att levern nu börjar ta stryk och att det är därför hon är dålig.

Katter klarar nämligen inte av att gå utan mat, det kan leda till leversvikt osv. Anledningar till varför hon inte velat äta kan t.ex vara att hon kanske har problem med tänderna och att det därför gör ont att tugga. Men detta kan ordna sig, min katt hade problem med levern just pg att hon ätit dåligt pga tandproblem, men hon blev frisk och det gick väldigt snabbt dessutom.

Det hade varit jättebra om ni ikväll/inatt hade kunnat få i henne vatten, om ni har en sådan där spruta som man använder till djur för att ge medicin m.m, inte jättemycket på en gång men lite då och då. Och om ni har blötfoder hemma så vore det också jättebra om ni kunde ge henne även det lite då och då, via en sådan där spruta eller med sked. Vattnet kan ni ju också ge i sked om ni inte har sprutan, lite krångligare men det går med lite tålamod.

Det finns absolut hopp, finns inget som säger att hon inte kan bli bra och återhämta sig. Lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra, skriv gärna och berätta om hur det gick!
Citera
2017-04-18, 23:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Ska ni avliva katten, gå för fan inte till vetrinären! Skadat att betala pengar för det. Du känner säkert någon med ett hagelgevär, klart.

Precis, det är som att kasta pengar i sjön. Processen går snabbare, den är billigare, mer effektiv och mycket mer humanare. Dessutom går det att begrava katten på plats.

Annars kan du göra som denna snubbe gjorde:

https://www.youtube.com/watch?v=YKM6Xa0jfPM
Citera
2017-04-18, 23:25
  #8
Medlem
whyysoseriouss avatar
Vi ska såklart inte avliva katten om inte veterinären bedömmer att det är nödvändigt. Försäkrad är katten så det ska inte vara några problem.

Går de på toa normalt även om de har njurproblem? Fick veta av sambons mamma att katten inte har velat varken äta eller dricka sedan hon kom hem från jobbet.

Man får hoppas att det är något som går att bota iallafall. Svårt att veta någonting just nu, blir väl bara att vänta och se vad de säger hos veterinären.

Tack för svaren iallafall.
__________________
Senast redigerad av whyysoserious 2017-04-18 kl. 23:33.
Citera
2017-04-18, 23:25
  #9
Medlem
Och ja det kan bli dyrt med behandling men det är det väl ändå värt, skaffar man djur så får man ju vara beredd att betala det som krävs, det är ju ingen leksak utan en levande varelse. Älskar man sitt djur så betalar man ju vad som helst och gör vad som helst!
Citera
2017-04-18, 23:26
  #10
Medlem
Nej om de har njurproblem brukar de ha problem med att kissa.
Citera
2017-04-18, 23:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liliah
Och ja det kan bli dyrt med behandling men det är det väl ändå värt, skaffar man djur så får man ju vara beredd att betala det som krävs, det är ju ingen leksak utan en levande varelse. Älskar man sitt djur så betalar man ju vad som helst och gör vad som helst!

Även om det sker pga lidande och annan skit. Vet inte om man verkligen älskar sitt djur om man låter det lida. Älskar man sitt djur så gör man det som krävs om det låter vettigt. Men att hålla ett djur vid liv bara för livets skull är enbart egoistiskt.
Citera
2017-04-18, 23:31
  #12
Medlem
whyysoseriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliah
Väldigt viktigt att hon tar in katten till veterinären imorgon så fort som möjligt, hon borde inte ha väntat så här länge, väldigt oansvarigt. Men jättebra att du hjälper till och får henne att ta tag i det! Nej det behöver absolut inte vara så att kissen behöver avlivas, det kan tex vara så, om hon inte har ätit ordentligt på ett tag, att levern nu börjar ta stryk och att det är därför hon är dålig.

Katter klarar nämligen inte av att gå utan mat, det kan leda till leversvikt osv. Anledningar till varför hon inte velat äta kan t.ex vara att hon kanske har problem med tänderna och att det därför gör ont att tugga. Men detta kan ordna sig, min katt hade problem med levern just pg att hon ätit dåligt pga tandproblem, men hon blev frisk och det gick väldigt snabbt dessutom.

Det hade varit jättebra om ni ikväll/inatt hade kunnat få i henne vatten, om ni har en sådan där spruta som man använder till djur för att ge medicin m.m, inte jättemycket på en gång men lite då och då. Och om ni har blötfoder hemma så vore det också jättebra om ni kunde ge henne även det lite då och då, via en sådan där spruta eller med sked. Vattnet kan ni ju också ge i sked om ni inte har sprutan, lite krångligare men det går med lite tålamod.

Det finns absolut hopp, finns inget som säger att hon inte kan bli bra och återhämta sig. Lycka till imorgon, hoppas allt går jättebra, skriv gärna och berätta om hur det gick!

Ja vi ska försöka få i katten lite vatten, har tyvärr ingen sån där fiffig sprutgrej men får försöka med annat. Blötfoder har vi tyvärr inte men katten har fått tonfisk i vatten 2 gånger och druckit lite av tonfiskvattnet tidigare i dag men nu är den inte intresserad längre.

Får hoppas att det är något liknande som din katt hade, vore så skönt att veta att det kommer bli bra.

Tack för ditt svar, ska hålla tummarna nu och hoppas så uppdaterar jag imorgon när jag vet mer.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback