• 1
  • 2
2017-04-20, 08:43
Medlem
Det kan väl knappast ha undgått någon att man då och då springer på folk som jobbar i Skandinavien utan att kunna ett ord av det lokala språket. Engelska bartendrar, polska byggjobbare och bulgariska lastbilchaffisar, för att nämna några exempel. Hur agerar ni där? Bytar ni glatt språk och talar engelska med dem, eller trilskas ni och envisas med att man ska tala svenska om man jobbar i Sverige?

Är själv inte kategorisk men tycker egentligen att det är en självklarhet att lära sig det lokala språket om man ska jobba mer än bara tillfälligt någonstans. Dels för att det handlar om respekt men också för att motverka globalisering och social dumpning. Talar därför ofta svenska - eller danska i Kbh - till anställda som tilltalar mig på engelska. Framförallt engelskspråkiga anställda uppfattar jag som en aning provocerande eftersom de mer eller mindre verkar se det som MIN uppgift att anpassa mig till DERAS språk i mitt eget land!

Är som sagt inte kategorisk och gör mig inte omöjlig på jobb. Däremot kan det ju hända att jag ibland "låter bli att förstå" och tar lite extra tid på mig när det ska talas tyska/engelska av uppenbara lönedumpare. Påtalar ofta också problemen i förhållande till effektivitet/säkerhet med personal som inte kan kommunicera.

Hur gör ni?
Citera
2017-04-20, 08:48
Medlem
Mia-Rovys avatar
På min arbetsplats talar vi engelska ca 50% av tiden. Det är ett multinationellt IT-företag. Alltså inte hantverkare eller lastbilschaufförer.

Jag har inget emot det. Syftet med språket är väl att göra sig förstådd, och då har jag inga problem med att använda språket som de flesta förstår.

Vi har även norsktalande där det oftast fungerar att tala svenska, men ibland kan det förekomma enstaka engelska ord om något är oklart

Personligen så anser jag att det är en fjantig inställning att inte vilja prata engelska (om man kan det) bara för att man befinner sig ett särskilt land.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-20 kl. 08:58.
Citera
2017-04-20, 08:48
Bannlyst
I Norge talar dom inte engelska för engelska kan dom inte i det landet. Titta på NRK eller TV2 Norge då fattar du vad jag menar. Folk från Baltikum eller Polen som vill stanna i Norden permanent bör självklart lära språket och gör också detta i stor utsträkning. Invandring från östländer till Danmark ger överskott på 5 milliarder medan invandring från Mena länder kostar 40 milliarder varje jävla år.
Citera
2017-04-20, 10:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag är van att tala andra språk på heltidsbasis och byter utan att tänka på det om någon tilltalar mig på engelska franska.
Citera
2017-04-20, 10:26
Moderator
Nospheratus avatar
Jag tycker det låter lite småaktigt att låtsas inte förstå engelska om bartendern inte kan svenska. Vafan, det är väl bättre att de kommer hit och kör lastbil eller diskar ölglas istället för att sitta utanför ICA med en pappersmugg. Jobbar man på ett lager fattar jag att man inte kan göra mycket om man irriterar sig på lettiska lastbilschaffisar. Men som konsument kan väl i så fall bara byta krog, eller bojkotta polacker när man ska bygga ny friggebod om man har problem med engelsktalande arbetskraft.
Citera
2017-04-20, 10:28
Medlem
Är det ditt sätt att protestera mot globalismen? Passivt aggressivt, småaktigt och jävla töntigt.
Citera
2017-04-20, 10:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smakenutavbajs
I Norge talar dom inte engelska för engelska kan dom inte i det landet. Titta på NRK eller TV2 Norge då fattar du vad jag menar.

Det är väl klart att de inte ska prata engelska i en norsk kanal. Om det är uttalet du klagar på så har det inget med »kunna« att göra.

---

Jag försöker tala något tredje språk som ingen av oss förstår. Då blir det jämlikt.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-04-20 kl. 10:35.
Citera
2017-04-20, 10:37
Medlem
Neroxxs avatar
Blir en del engelska på mitt jobb, började relativt nyligen en kille som kommer från Syrien.
När han började så kunde han inte alls mycket svenska men han har med tiden blivit väldigt duktig på att förstå.
Han vill tex att man helst ska prata svenska med honom eftersom han vill utsättas för det och på så sätt lära sig mer.
Ibland fungerar det förstås inte så då får engelskan nyttjas, han är väldigt bra på engelska så det har fungerat utmärkt.
Senast redigerad av Neroxx 2017-04-20 kl. 10:40.
Citera
2017-04-20, 10:53
Moderator
tobess avatar
Med norrmän pratar jag svenska.
Med danskar pratar jag engelska.

Engelska pratar jag med alla som inte kan språket/där det behövs för att kommunikationen ska flyta på.

På jobbet pratar jag dagligen svenska, finska och engelska. Ser inga konstigheter i det, man kör ju på det som är det som fungerar bäst för båda parter. Finns gott om ställen där man kanske skulle kunna tycka att de borde kunna lokala språket, men och andra sidan är det inget som helst problem för mig att prata engelska så det spelar ingen roll. Kan möjligen förstå tankegången om det är så att man själv inte riktigt klarar av att kommunicera på engelska.
Citera
2017-04-20, 11:25
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Med norrmän pratar jag svenska.
Med danskar pratar jag engelska.

Engelska pratar jag med alla som inte kan språket/där det behövs för att kommunikationen ska flyta på.

På jobbet pratar jag dagligen svenska, finska och engelska. Ser inga konstigheter i det, man kör ju på det som är det som fungerar bäst för båda parter. Finns gott om ställen där man kanske skulle kunna tycka att de borde kunna lokala språket, men och andra sidan är det inget som helst problem för mig att prata engelska så det spelar ingen roll. Kan möjligen förstå tankegången om det är så att man själv inte riktigt klarar av att kommunicera på engelska.

Precis! Jag jobbade tidigare i byggbranschen och där såg man ibland det här att folk gärna gjorde sig omöjliga när det var yrkesgrupper som inte talade svenska, ofta då äldre gubbar som hade svårt med engelskan och inte själva valt att arbete med dessa grupper.

Jag kan förstå att det finns en viss illvilja då det ser ut som det gör i byggbranschen med polacker och estländare som verkligen kan krypa långt under andra med priserna pga. dumpade löner, och att dessa sen snor allt man kommer över inklusive matlådor direkt ur kylarna i byggbodarna gör ju inte saken bättre. Frågan är vem man i slutändan straffar genom att göra sig omöjlig.
Citera
2017-04-20, 15:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att de inte ska prata engelska i en norsk kanal. Om det är uttalet du klagar på så har det inget med »kunna« att göra.

Det är verkligen inte alla, som förstår norsk "engelska", fråga diplomater i Oslamabad!

Va klok du är, som vet, de inte pratar engelska på en norsk kanal.
Citera
2017-04-20, 16:28
Medlem
jag tror det är bara att gilla läget. Alldeles oaktat Sveriges invandringspolitik så effekterna av globaliseringen permanenta och det finns snart inga jobb kvar där du klarar dig med enbart svenska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in