Citat:
Ursprungligen postat av
tobes
Med norrmän pratar jag svenska.
Med danskar pratar jag engelska.
Engelska pratar jag med alla som inte kan språket/där det behövs för att kommunikationen ska flyta på.
På jobbet pratar jag dagligen svenska, finska och engelska. Ser inga konstigheter i det, man kör ju på det som är det som fungerar bäst för båda parter. Finns gott om ställen där man kanske skulle kunna tycka att de borde kunna lokala språket, men och andra sidan är det inget som helst problem för mig att prata engelska så det spelar ingen roll. Kan möjligen förstå tankegången om det är så att man själv inte riktigt klarar av att kommunicera på engelska.
Precis! Jag jobbade tidigare i byggbranschen och där såg man ibland det här att folk gärna gjorde sig omöjliga när det var yrkesgrupper som inte talade svenska, ofta då äldre gubbar som hade svårt med engelskan och inte själva valt att arbete med dessa grupper.
Jag kan förstå att det finns en viss illvilja då det ser ut som det gör i byggbranschen med polacker och estländare som verkligen kan krypa långt under andra med priserna pga. dumpade löner, och att dessa sen snor allt man kommer över inklusive matlådor direkt ur kylarna i byggbodarna gör ju inte saken bättre. Frågan är vem man i slutändan straffar genom att göra sig omöjlig.