Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-20, 23:37
  #1
Medlem
Gubbelisas avatar
Har alltid varit så med katter vi haft. Tex att katten lägger sig i tvättkorgen och sover.. eller i garderoben bland mina strumpor(när jag glömt stänga garderobsdörren).

Att katter ska klämma sig in där det är trångt, varför är det så?
Citera
2017-04-20, 23:48
  #2
Medlem
666karuzzels avatar
Det är varmt och mysigt!!
Citera
2017-04-20, 23:58
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det är en säker plats (man är mindre synlig och det finns färre vinklar som man kan anfallas från) och värmen bibehålls antar jag.
Citera
2017-04-21, 02:57
  #4
Medlem
Europes avatar
Vår europeiska vildkatt lever gärna i trånga bon i skogen. Kanske har vår tamkatt (som härstammar från den afrikanska vildkatten) liknande böjelse?

Men visst, jag vet inte om det förklarar varför en del katter jag har haft har älskat att kasta sig in i t.ex. en påse så fort man har lagt ned den på golvet. När jag växte upp, så hade vi tagit en förvildad katt som var väldigt folkskygg och försökte riva ut ögonen på alla vuxna som försökte närma sig henne (hon blev betydligt mer social mot vuxna med åren och när jag var i tonåren kunde den hälsa på alla som kom på besök). När jag ropade på henne och lade ned en plastpåse med öppningen mot henne (jag höll upp den genom att hålla i ena handtaget), så sprang hon omedelbart in i den trots att hon knappt fick plats i den. Sedan var hon nöjd när jag bar runt henne i famnen när hon låg i påsen som en hårt inlindad bebis.
__________________
Senast redigerad av Europe 2017-04-21 kl. 03:05.
Citera
2017-04-21, 10:21
  #5
Medlem
Katter är inte flockdjur, de är flyktdjur. En rädd katt flyr alltid, även misstänksamma katter flyr. De försvarar sig till att börja med genom att hota, resa ragg, fräsa och svinga tassar i luften. De anfaller fysiskt när de känner att hotet är "för stort".

Ett flockdjur som tex. hunden har i "benmärgen" att skydda flocken och blir den då skadad så finns flocken som kan skydda och hjälpa med mat. Hunden kan också klara sig på viss växtföda då de inte är strikta karnivorer, de kan processa viss mängd vegetabilier.

En vuxen katt har i "benmärgen" att den måste klara sig själv, blir den skadad så den inte kan jaga så svälter den ihjäl. Katter är även strikta karnivorer så de måste vara skadefria så de är snabba och smidiga för att kunna fånga sin föda. Därför flyr de hellre än "illa fäkta"

Katten kan själv falla offer för andra rovdjur. Kattmammor lever i grupp med sina ungar tills de stöts bort av mamman, en kattmamma gömmer alltid sina ungar och det gör väl många djur men kattmamman byter fort gömställe för sina ungar om hon känner sig hotad eller störd, då bär hon dem en och en till nytt ställe.

En domesticerad katt behöver inte gömma sig på samma vis som sina vilda motsvarigheter men även en domesticerad kattmamma gömmer helst sina ungar i någon låda eller garderob. Blir hon där störd så flyttar hon ungarna inom hemmet. En domesticerad katt ser hela sitt hem hos sin människa som sitt revir och kan slappna av där men kommer någon främmande på besök eller när något "plötsligt oväntat händer" i hemmet så lunkar eller springer de fort undan beredda att gömma sig.
Att gömma sig innebär ju att man har kontroll över utrymmet, ett för stort utrymme ger inte samma kontroll, katten har morrhår och även bra känsel i hela kroppen om något nuddar pälsen, att ha "väggar" nära inpå sig ger större trygghet än ett mer öppet gömställe men det är nog skulle jag säga, mest i "paniksituationer" de vill ha riktigt trånga gömställen, större ytor funkar också men då får de ha större vaksamhet åt alla ev. öppningar som finns där "hotet" kan ta sig in. Ett större gömställe ger också fler flyktvägar för katten, så det är för och nackdelar med både trånga och större gömställen.

En katt lär sig genom lek att jaga, de leker även genom att brottas med varandra som ungar och lär sig då bland annat att tackla byten och försvara sig, de leker jaga och gömma sig, gömma sig för att överleva och gömma sig för att inte synas för sina byten som de smyger på... En domesticerad katt är jämfört med sina vilda motsvarigheter mycket mer barnslig hela sitt vuxna liv och uppmuntras dessutom av sina människor att leka.

Att gömma sig blir något som i benmärgen ger trygghet samtidigt som det är en lek att undermedvetet öva sig på att överleva. Domesticerade vuxna katter uppskattar ofta att leka kurragömma med sina människor.
__________________
Senast redigerad av lacrima 2017-04-21 kl. 11:14.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback