Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
Det går ju inte riktigt att jämföra så, i medelamerikanens nettolön ska en hel del som vi tar för givet är gratis betalas eller sparas till. Men visst har de som är friska och inte ska sätta sina barn i college det bra, med vi svenskar har det bra i dagens läge med.
För 20 år sedan resonerade jag som du, idag kan jag mer och har sett mer av världen. Jag har förstått att det finns lite mer än siffror i lönekuvertet att ta hänsyn till.
Förresten, du har inte kollat vad medellönen är i Sverige misstänker jag eftersom du anser att 400000:- i USA är högt?
404000:- är summan av medelmånadslönen i Sverige just nu, eller det är väl förra årets löner, så runt 410-415000:- i år.
Sverige ligger topp 5 i Europa vad det gäller timlöner.
I USA är 400 000 en pisslön, en lön under 100 000 dollar om året är inget man ska vara nöjd med som kvalificerad arbetskraft, då det är som du sa, man måste stå för så mycket själv.
Men om man jämför med Luxemburg så får man mer men för lägre skatt (mycket beroende på att det är så mycket högkvalificerad arbetskraft att dom får in så mycket skatt även om dom tar ut en lägre procent)
Det är gratis sjukvård som ofta rankas som bäst i världen. Semesterersättning 5 veckor som man inte behöver tjäna in året innan utan man får dom direkt när man startar sitt arbete. Ingen karensdag om man blir sjuk, lika generös a-kassa som i Sverige. Mycket lägre skatt och mycket högre lön.
Högre pensionsavsättningar än i Sverige också, 24% (du betalar 8%, företaget 8% och staten 8%)
I Sverige är det 18,5% i allmän pension upp till 7,5 inkomstbasbelopp vilket är 62 500 kr. Alltså är det högst 18,5% utav 468750 kr. Så tjänar man mer än 39000 kr i månaden så får man ingen allmän pension på dom pengarna.
Sen avsätts som snitt 4,5% till tjänstepension, alltså i snitt 23% som avsätts till en svensk pension eller 1% lägre än i Luxemburg.
Men tror att språket är den stora anledningen till att fler inte kommer hit, och svårt att hitta boende.