Citat:
Ursprungligen postat av
jantangring
Det vore sjukt intressant. Nån som vet? Berätta på jan@elektroniktidningen.se eller 073417-trettonnollnio
Om Samsung, Intel, Tesla, VW gör ett misstag som kostar tiotals miljarder, så kan de rycka på axlarna och plocka fram nya pengar och försöka igen. Northvolt har – uppenbarligen – inte en sådan "bank" i ryggen.
Uppenbarligen hade Northvolt exakt en chans. Hade Northvolt fått upp volymerna för 1,5 år sedan hade allt varit frid och fröjd nu. Men någonting – okänt vad – för mig alltså – slog slint i produktionen.
Och de får inte en till chans. Finansiärer säger nej och Ebba säger nej. Finns fler hopp?
Om jag börjar och ger mig på en gissning så kan kanske andra rätta felktigheterna i nedanstående påstående.
I Upstrem 1 så tillverkar man katodmaterialet och i detta ingår en kalcineringsprocess där materialet skall kristalliseras. Som jag uppfattat det så är det denna process som går fel och kristallerna håller inte måttet. När sedan batterier tillverkats med detta material så klarar batteriet prsetandakraven och måste kasseras vilket varit en starkt bidragande orsak till de låga produktionssiffrorna.
För att runda detta problem så har man köpt in katodmaterial från Kina och batterier med detta katodmaterial funkar (därav att produktionsökningen). Men så länge man försöker med de egentillverkade materialet så upptar detta plats i batteriproduktionen.
Så genom att pausa Upstream 1 minskas både kostnader samtidigt som kapacitet i batteriproduktionen frigörs och därför kan Northvolt köpa in och använda mer material från Kina. Därför borde produktionen av fungerande batterier kunna öka.
Ytterligare en bonus är det faktum att katoderna är av NMC-typ (Nikel-Mangan-Kobolt) som innehåller problematerial. Om Northvolt kan ställa om produktionen och löpa LFP istället så blir kanske deras batterier modernare och innehåller mindre konstiga material.