Citat:
I princip borde det innebära att man pantsatt Skellefteå Energi och vräkt ut pengarna i byggprojekt. Skulle vara intressant att veta hur dessa pengar rullat. För när en liten kommun rampar upp och ska genomföra en massa byggprojekt. Då behöver man folk som kan driva sådana projekt. Folk som givetvis redan har välbetalda arbeten på annat håll. Stoppar man in folk från gatan på sådana jobb så kommer pengarna att rulla. Så det är inte ens säkert att man får så mycket för de där 42 miljarderna.
4,5 miljarder varje år är enorma mängder bygg- och anläggningsprojekt så jag har ändå svårt att få ihop det faktiskt. Investerar ens Stockholm 5 miljarder varje år?
4,5 miljarder varje år är enorma mängder bygg- och anläggningsprojekt så jag har ändå svårt att få ihop det faktiskt. Investerar ens Stockholm 5 miljarder varje år?
Blanda inte ihop kommunen och kommun koncernen. Det är två skilda saker.
Det är koncernen som har investerat. Däribland Skellefteå kraft och Skebo. Skebo har nog haft en ganska rejäl kassa då de turligt nog sålde ut ett jättebestånd av lägenheter i exakt rätt läge när priset var på topp. Heimstaden och sossens krisfastighetsbolag. Antar att Skebo också investerat en del. Skellefteå kraft har säkerligen haft en rejäl kassa med tanke på elpriserna. Att de har och kommer att investera i dammar och nät har varit helt uppenbart för alla.
Sedan finns det fler bolag i koncernen.
Moderbolag i koncernen är Skellefteå Stadshus AB.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skel...hus_Aktiebolag
Sedan ställer jag mig tveksam till de jättesummor som det talas om. Det kan vara dubbelräkningar för att skrämma/väcka rikspolitiker. Inte alls ovanligt bland kommunpolitiker att köra med den stilen. Det hör till spelet.
Jag kan tänka mig en sådan sak som när Norrbotniabanan väl når Skellefteå så måste nog säkert kommunen göra en hel del investeringar men räkningen skickas till Trafikverket. Visst kan man då påstå att det är kommunen som har investerat men egentligen är det Trafikverket som betalar.
Flytten av E4:an kanske hanteras på samma sätt? Broförstärkningarna som är utförda för malmtrafikens skulle?
Vad vet väl jag?
Ni ska inte alltid blint tro på vad politiker säger. Politik är i mångt och mycket ett spel. Ibland t.o.m ett fult spel för att rikta folks blickar åt ett annat håll när det pågår viktigare saker bakom stängda dörrar.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-11 kl. 01:44.
Senast redigerad av Konrad 2024-09-11 kl. 01:44.