Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-21, 16:20
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det fetade. Viss skicklighet krävs i bedrägeriet när regeringarna i DE och Sverige engagerar sig.

Nu sitter Bilindustrin i en kniptång, elbilar säljs allt mindre, men vägen visar att det blir eldrift i framtiden. Och batterierna bör tllverkas i EU. .

Vag, bmw och Mercedes drar det ekonomiska loket Tyskland framåt. Utan batterier blir det pannkaka. Ingen vill köpa kinesiska batterier, blir kass handeldbalans dessutom.

Det surras kring nya fossilbilar, efter 2035, men då blir det nog holmgång i Bryssel först. Tysklands ekonomi står på spel i mångt och mycket. Kommer dra med sig mycket elände i EU. Och politisk pajkastning.

Ser hur Vag köper NV och styr upp det själva.
Utan batterier till rätt pris/prestanda blir vag chanslösa.

Ut med tempeldansarna* och in med kvalificerade tekniker, administratörer osv.

* gammalt uttryck jag hörde för 40 år sedan. Betyder personer som bara är garnityr i ett företag. Gör inget, men verkar viktiga...

https://www.affarsvarlden.se/kronika...siska-dodskyss

Volkswagens kinesiska dödskyss
För första gången någonsin ska Volkswagen stänga fabriker i Tyskland. Bakom beslutet ligger företagets beroende av Kina och oförmåga att hänga med när världens största bilmarknad driver på elektrifieringen genom politiska beslut, skriver Jojje Olsson.

Tydligen har Volkswagen 39 fabriker i Kina och är i en väldig beroendeställning till Kina enligt artikeln.
Citera
2024-09-21, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan mycket väl vara battericeller från Kina som ABB satt samman åt Nv. Deras lokaler ligger nära. Ingen kan säga något säkert. Uppgifterna är mycket röriga.

Till att börja med måste stora media klart kunna redovisa att battericeller helt framställda i Skellefteå monteras in i seriproducerade bilar. Det har inte gjorts. Bara rykten och diskussioner finns efter snart 10 års verksamhet av Northvolt.

ABB sätter inga batterier samman till Northvolt. ABB som finns i närheten i Västerås bygger motorer och Robotar - inga batterier eller samarbeten görs.
Citera
2024-09-21, 17:27
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtsalt
ABB sätter inga batterier samman till Northvolt. ABB som finns i närheten i Västerås bygger motorer och Robotar - inga batterier eller samarbeten görs.
Det vet utomstående inget om. ABB finns i närheten av Northvolt i Västerås. Northvolt ligger väl i lokaler som ABB tidigare använde. ABB är ett jätteföretag (100.000 anställda i 100 länder) inom elektriska produkter och skulle med lätthet kunna sätta samman t.ex. kinesiska battericeller till batterier. Om dessa jobbare under tiden hade lön från Northvolt så har "Northvolt producerat batterier."

Vi får bara en röra av information. Efter snart 10 års verksamhet står det inte klart om Northvolt producerar något alls. Jag anser i alla fall att det tydligt visar att de inte producerar några batterier.

Vad gäller Northvolt finns mest gissningar. I tråden har vissa skribenter haft intrycket att vad Northvolt ev visat upp har kommit från Västerås.

Det är asiaterna som gör batterier. Inte ens Tesla gör sina egna batterier. Se denna fråga på Quora (det är inte jag som frågar)?

Citat:
Why do people believe that Tesla "makes" batteries? They only put them into a pack and add cooling, and the batteries are made by Panasonic and are in fact the same as used in most high intensity torches and vaping mods.

https://www.quora.com/Why-do-people-...d-vaping-mods?

Och någon diskussion om detta tänker jag inte ge mig in i. Görs t.ex. Teslas batterier av arbetare som.avlönas av Tesla i lokaler som det står Tesla på? Men metoderna är.Panasonics etc etc Allt medan Musk snackar om 4680. Samma röra där Carlssons läromästare Musk basar.
Senast redigerad av wwr 2024-09-21 kl. 17:40.
Citera
2024-09-21, 18:37
Medlem
Northvolt påstås ha problem med oerfaren arbetsstyrka och "svårigheter med produktionsutmaningarna". Under lång tid har allt katodmaterial skickats till återvinningsdelen i fabriken och de har blivit tvungna att importera från Kina för att kunna göra batterier.

"The factory's section responsible for mixing raw materials for the battery's cathode has, according to Norran's sources, failed to produce material of sufficient quality."

Endast nyligen under sommaren ska de ha lyckats göra katodmaterial av tillräckligt god kvalitet för batteritillverkning, men som vi vet nu har Northvolt satt hela den avdelningen i träda och avser fortsätta med import av katodmaterial om finanserna överlever.

"The cathode mixture, composed of lithium-nickel-manganese-cobalt oxide (NMC), is crucial for storing energy in the batteries. Northvolt had planned to produce this material at their Skellefteå factory, but they have encountered significant difficulties in doing so.

De köper tusentals ton av materialet NMC i Kina.

https://norran.se/english/skelleftea...plies/l7ypn2xl
Citera
2024-09-21, 18:39
Medlem
killawifes avatar
Sist jag var på möte med min jobbcoach så tyckte hon på fullaste allvar att jag skulle titta på att flytta till Norrland, för där finns mycket industrijobb. Skellefteå nämndes. Jag bara glodde på henne då det var typ det dummaste jag hört denna veckan och jag undrar hur man kan ha så dålig koll på läget som jobbcoach. Och jag förstår inte riktigt hur de tänker heller när det är lika hög arbetslöshet i Norrland som i södra Sverige. Kan man inte ge personerna som redan bor där ev. lediga jobb istället för att tvinga folk att lämna allt för nåt skitjobb i Norrland.
Citera
2024-09-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det vet utomstående inget om. ABB finns i närheten av Northvolt i Västerås. Northvolt ligger väl i lokaler som ABB tidigare använde. ABB är ett jätteföretag (100.000 anställda i 100 länder) inom elektriska produkter och skulle med lätthet kunna sätta samman t.ex. kinesiska battericeller till batterier. Om dessa jobbare under tiden hade lön från Northvolt så har "Northvolt producerat batterier."

Vi får bara en röra av information. Efter snart 10 års verksamhet står det inte klart om Northvolt producerar något alls. Jag anser i alla fall att det tydligt visar att de inte producerar några batterier.

Vad gäller Northvolt finns mest gissningar. I tråden har vissa skribenter haft intrycket att vad Northvolt ev visat upp har kommit från Västerås.

Det är asiaterna som gör batterier. Inte ens Tesla gör sina egna batterier. Se denna fråga på Quora (det är inte jag som frågar)?

https://www.quora.com/Why-do-people-...d-vaping-mods?

Och någon diskussion om detta tänker jag inte ge mig in i. Görs t.ex. Teslas batterier av arbetare som.avlönas av Tesla i lokaler som det står Tesla på? Men metoderna är.Panasonics etc etc Allt medan Musk snackar om 4680. Samma röra där Carlssons läromästare Musk basar.

Northvolt labs är nybyggt och använder sig inte av ABB gamla lokaler. Men som du skriver att ABB i kina hjälper till med att sätta ihop batteripack kan mycket väl stämma. Men ABB i Västerås gör absolut inte det.
Citera
2024-09-21, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Sist jag var på möte med min jobbcoach så tyckte hon på fullaste allvar att jag skulle titta på att flytta till Norrland, för där finns mycket industrijobb. Skellefteå nämndes. Jag bara glodde på henne då det var typ det dummaste jag hört denna veckan och jag undrar hur man kan ha så dålig koll på läget som jobbcoach. Och jag förstår inte riktigt hur de tänker heller när det är lika hög arbetslöshet i Norrland som i södra Sverige. Kan man inte ge personerna som redan bor där ev. lediga jobb istället för att tvinga folk att lämna allt för nåt skitjobb i Norrland.
Skellefteå har lägst arbetslöshet i länet som har lägst arbetslöshet i Sverige.

Nu kommer siffran givetvis stiga när uppsägningarna börjar. Snart är vi på nivå med södra Sverige - den del av landet som drar upp snittet till en nivå som bara kan matchas av Spanien och Grekland
Citera
2024-09-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Northvolt påstås ha problem med oerfaren arbetsstyrka och "svårigheter med produktionsutmaningarna". Under lång tid har allt katodmaterial skickats till återvinningsdelen i fabriken och de har blivit tvungna att importera från Kina för att kunna göra batterier.

"The factory's section responsible for mixing raw materials for the battery's cathode has, according to Norran's sources, failed to produce material of sufficient quality."

Endast nyligen under sommaren ska de ha lyckats göra katodmaterial av tillräckligt god kvalitet för batteritillverkning, men som vi vet nu har Northvolt satt hela den avdelningen i träda och avser fortsätta med import av katodmaterial om finanserna överlever.

"The cathode mixture, composed of lithium-nickel-manganese-cobalt oxide (NMC), is crucial for storing energy in the batteries. Northvolt had planned to produce this material at their Skellefteå factory, but they have encountered significant difficulties in doing so.

De köper tusentals ton av materialet NMC i Kina.

https://norran.se/english/skelleftea...plies/l7ypn2xl

Ett enormt nederlag för en sådan mega-investering. En smältdegel av arbetare och tjänstemän från hela världen kanske låter som den mångkulturella drömmen, men när den synas i praktiken så visar det sig vilken katastrof det ställer till med. Vilken pajas till VD som nu är galjonsfigur för Sveriges genom tiderna största fiasko. De tvingas importera grundläggande komponenter från Kina och lägger planerna på egen tillverkning på is
Citera
2024-09-21, 20:37
Medlem
Lite mer info om batteri-jesus.

"Han har kallats ”Tesla-svensken” och ”Gröne Jesus” – barnen kallar honom ”batterikungen”. Vem är egentligen Northvolts vd Peter Carlsson?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...peter-carlsson
Citera
2024-09-21, 21:41
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roddarn
Lite mer info om batteri-jesus.

"Han har kallats ”Tesla-svensken” och ”Gröne Jesus” – barnen kallar honom ”batterikungen”. Vem är egentligen Northvolts vd Peter Carlsson?"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...peter-carlsson

Innan batteri-Jesus fanns det en annan Jesus i Norrland. Nämligen Etanol-Jesus. Även där så gick Skellefteå på pumpen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/zL0...l-jesus-logner

Citat:
Han lurade en hel nation.

Han lurade politikerna i Ö-vik, Umeå och Skellefteå att satsa miljardbelopp i hans spritfabriker.

Han lurade sin barndomsvän Maud Olofsson, och fick med sig hela bonderörelsen.

Många likheter Med Peter Carlsson

Citat:
Han lurade svenska regeringar och kommuner att subventionera etanolbilar.

Han lurade journalister. Biljournalister. Miljöjournalister. Nyhetsjournalister och ”granskande” journalister.

Hans bluff fick Miljöpartiet att tvinga fram ”pumplagen”, som leder till att bensinmackar slår igen. Eftersom småmackarna inte har råd att bygga etanolpumpar för runt halvmiljonen.

Jesus verkar återuppstå gång efter annan längst Norrlandskusten 😄
Citera
2024-09-22, 03:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Northvolt labs är nybyggt och använder sig inte av ABB gamla lokaler. Men som du skriver att ABB i kina hjälper till med att sätta ihop batteripack kan mycket väl stämma. Men ABB i Västerås gör absolut inte det.
Det där är bara påståenden i forum. Vi gissar bara, ingen vet.
Citat:
Northvolt is going to build a lithium-ion battery factory in Sweden. Supported by ABB’s industrial automation expertise, integrating robotics, machine and factory automation, electrification and ABB Ability, into one overall solution, the factory will supply European customers in the automotive and key industries with high quality and customizable battery solutions.
https://www.power-grid.com/renewable...-factory/#gref

När ABB snackar låter det som om Northvolt är ett dotterbolag till ABB 😁 se nedan

ABB är ett internationellt jätteföretag där de ingående företagen har 130-årig historia. ABB har 100.000 anställda i 100 länder. Det vore ingen konst för dem att "göra batterier" genom att sätta samman celler från sina kinesiska partners.

ABB är ett av våra riktiga företag. Inte som när EU kastar ut hundratals miljarder av våra pengar på Northvolt eller H2 Green Steel och bara bygger kulisser för att genomföra ekonomiska manipulationer för att förstöra Sverige.

Vi skulle självklart inte få reda på om ABB tillverkat batterierna. Men det vore fullt möjligt. Det har varit många frågetecken runt Northvolts produktion. Scania är de enda som säger att de fått batterier från Nv men det finns inga säkra uppgifter att Scanias bilar nu säljs med Nv-batterier. Vissa I tråden tror att det enda Nv fått fram kommer från Västerås.

Det är fullt möjligt att ABB satt samman celler från Kina och dessa kallas "Northvolt-batterier".

Citat:
, är Kungsleden mycket stor fastighetsägare. Bolaget har även en del vakanser i området och kommer sannolikt att få ytterligare tomställda lokaler i samband med att den stora hyresgästen ABB lämnar lokaler som inte längre anses ändamålsenliga. Kungsleden har sedan några år arbetat med att förse delar av fastigheterna med ett annat innehåll, till exempel bostäder, idrottshallar och service. Skulle Northvolt etablera sig i området är Kungsleden en solklar vinnare. Kungsleden äger sju fastigheter i Finnslätten och de summerar 238.000 kvm lokaler.

...

Nu meddelar ABB, som är en stor arbetsgivare i Västerås, att de inlett ett samarbetsavtal med Northvolt som innefattar uppförandet av den nya fabriken.

Vi är glada att kunna stötta Northvolts projekt att bygga framtidens batterifabrik här i ett av våra hemländer. Den unikt integrerade fabriken blir en verklig uppvisning av ABB:s ledarskap inom industriell automatisering och smart elektrifiering och bidrar till att tillgodose den ständigt ökande efterfrågan på smartare och grönare lösningar för lagring, säger ABB:s koncernchef Ulrich Spiesshofer, i ett pressmeddelande.

Bolagen har även kommit överens om att samarbeta tekniskt kring utvecklingen av batterilösningar.

– Världen går snabbt mot elektrifiering. Vi vill möjliggöra denna övergång genom att bygga den största och modernaste fabriken för litiumjonbatterier i Europa och producera världens grönaste batterier. ABB ligger i framkanten av elektrifieringen och vi är glada att ha dem som strategisk partner, viktig leverantör och investerare, säger Peter Carlsson, VD för Northvolt.

https://www.fastighetsvarlden.se/not...batterifabrik/

...

Men vi verkar ju överens i det väsentliga. Northvolts "forskningsavdelning" kanske utgörs av ABB som löder ihop kinesiska battericeller. 🤣🤣🤣

Citat:

Av en ren händelse ligger inte Northvolts "forskningsavdelning" i samband med fabriken i Skellefteå utan i ABB:s gamla lokaler i Västerås. 😁 De kryssade kanske bara över ABB på skylten och skrev dit Northvolt istället 😉

Västerås:
Citat:
Största industri är ABB med cirka 4 500 anställda[30].
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ster%C3%A5s
Senast redigerad av wwr 2024-09-22 kl. 04:00.
Citera
2024-09-22, 11:12
Medlem
Ogunquits avatar
AGENDA tar upp Northvolt ikväll. SVT2 kl 21.15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in