Citat:
Ursprungligen postat av
Ogunquit
Jag säger inte att produkten är fantastisk men varför skulle den vara undermålig?
Jag kör inte en elbil själv, för dyrt för mig som privatperson. Men det brukar väl vara bilen som marknadsförs inte battericellerna? När man läser om Tesla står det då att de köper battericeller från CATL, Panasonic och sätter ihop dem till egna batteripack?
jag kan inte berätta mer tyvärr, men jag kan upplysa om att det i försäljningskedjan förekommit falsk marknadsföring om batterirevolution. även om de glada amatörerna på Northvolt mirakulöst lyckats ta in 30 års teknikförsprång på ett år och skapat lika bra batterier som CATL/Samsung/Panasonic så är de ändå undermåliga relativt till sitt tilltänkta användningsområde. Löftena har varit så högtflygande att det inte är bara traditionella kavajgubbar som blir upphetsade av prata ny teknik i ett mötesrum, utan i min mening mer av straffrättslig bedrägerikaraktär.
Därav får jag upprepa det jag tidigare skrev, om att det är tur att någon verkar ha dragit i nödbromsen innan slutprodukterna kommer ut till kund. Det hade blivit en PR-katastrof liksom en juridisk soppa.
Jag tolkar totaltystnaden från alla inblandade parter som att katastrofen redan är ett faktum och att man försöker tiga tillbaka förtroendet för sina respektive varumärken och projekt.
Det kommer heta typ "jo, alltså vi fick verkligen ihop världens bästa elfordon här. Men ja, Kinas subventioner och så, vi åkte på att släcka lyset ändå. Men det kanske var lika bra, för nu har vi mer elektricitet till grönt stål, vilket är nästa stora grej. Har ni sett orderböckerna?"