Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-23, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Problemet med företag som Northvolt (och H2GS) är att de blåser upp orderstocken och räknar intresseanmälningar som vore de order. BMW anmälde ett intresse att köpa batterier från Northvolt för 22 miljarder. Det klarade inte Northvolt att leverera varvid ordern ströks. Om de hade kunnat leverera vet vi inte ifall produkten verkligen hade motsvarat BMW:s krav.

Ja, man kan ju tycka att någon borde fråga/undra var batterierna som nu tillverkas (?) tar vägen. Enligt uppgift är det 100MWh/månad vilket motsvarar hundratals lastbilar eller tusentals bilar.

De borde i alla fall finnas ett batteripack ihopsatt av deras celler någonstans där de kan visa hur det ser ut. Finns det ingen produkt på marknaden som kunder betalar för blir det meningslöst att rampa upp produktionen då det bara kostar ännu mer i form av materialkostnader, transport och lager.
Citera
2024-10-23, 14:47
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Northvolt närmade sig en konkurs, men en uppgörelse har gjort att bolaget fått ytterligare några dagar på sig att lösa en större finansiering. Det uppger källor med insyn för Di.
Själv är batteribolaget förteget om förhandlingarna.
https://www.di.se/nyheter/di-avsloja...l-tillfalligt/
Citera
2024-10-23, 14:47
Medlem
De har lyckas skramla ihop till lönerna och köpt sig ett par dagars tidsfrist

https://www.di.se/nyheter/di-avsloja...l-tillfalligt/

Men som Magnus Henrekson i intervjun säger, de valde att konka ett bolag för att ha råd med detta. Så i praktiken är det underleverantörerna som "betalar" lönerna...
Citera
2024-10-23, 14:51
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
jag kan inte berätta hur jag vet. men jag kan alltid vända tillbaka på frågan - känner du till någon färdig konsumentprodukt som innehåller Northvoltbatterier? Vart tar alla dom här cellerna vägen när dom limmats ihop i Skellefteå? Om du åker och hämtar ut en VW ID7 - sitter det Northvoltceller i?

Om produkten var fantastisk skulle den redan marknadsföras hårt av kunderna som dessutom är ägare. Slutprodukten marknadsfördes dock som dubbelt så bra som konkurrerande batterier. Det verkar dock som det blev sämre än allt annat. Hela upplägget verkar således byggt på bedrägeri.

Jag säger inte att produkten är fantastisk men varför skulle den vara undermålig?

Jag kör inte en elbil själv, för dyrt för mig som privatperson. Men det brukar väl vara bilen som marknadsförs inte battericellerna? När man läser om Tesla står det då att de köper battericeller från CATL, Panasonic och sätter ihop dem till egna batteripack?
Citera
2024-10-23, 14:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Jag säger inte att produkten är fantastisk men varför skulle den vara undermålig?

Jag kör inte en elbil själv, för dyrt för mig som privatperson. Men det brukar väl vara bilen som marknadsförs inte battericellerna? När man läser om Tesla står det då att de köper battericeller från CATL, Panasonic och sätter ihop dem till egna batteripack?

Jag vet inte riktigt vad du försöker få fram, men för en elbil är batteriet det motorn är för en fossildriven bil. Slutkunderna ska inte ens behöva fundera över batteri eller motor. Därför marknadsförs andra saker till slutkunden.

När ett företag inte tidigare producerat något (som Northvolt) är det givetvis högst väsentligt att se om det de levererar håller måttet till en rimlig kostnad. Normalt sett borde väl batterierna utsättas för ett långtidstest så att den bil de sitter i åtminstone har kört så långt som garantin räcker. Hur har batteriet fungerat under denna tid och hur är dess skick då?

Jag vet inte om detta har skett, men det känns som om Northvolt avsåg att gå från noll till hundra på en gång. Det vill säga så fort de var produktionsklara så skulle det spruta ut kvalitetsbatterier. Vem har testat dem?
Citera
2024-10-23, 15:03
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tanken var väl att de skulle efterfrågas just på grund av att de är 1) Tillverkade med låga CO2-utsläpp 2) Tillverkade i Sverige/EU

Att NV skulle tillverka bättre och billigare batterier än de kinesiska giganterna har jag aldrig hört någon påstå. Om det sen finns någon kund till dessa batterier just nu har jag ingen aning om, men det har ju talats om stora order från BMW, VW, Scania etc så något case har de väl.

Det är alltid en risk att försöka kapitalisera på trender, och Nortvolt är ett exempel på det.
Idén är inte dum men det var fel personer som skötte projektet.
Citera
2024-10-23, 15:07
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag vet inte riktigt vad du försöker få fram, men för en elbil är batteriet det motorn är för en fossildriven bil. Slutkunderna ska inte ens behöva fundera över batteri eller motor. Därför marknadsförs andra saker till slutkunden.

När ett företag inte tidigare producerat något (som Northvolt) är det givetvis högst väsentligt att se om det de levererar håller måttet till en rimlig kostnad. Normalt sett borde väl batterierna utsättas för ett långtidstest så att den bil de sitter i åtminstone har kört så långt som garantin räcker. Hur har batteriet fungerat under denna tid och hur är dess skick då?

Jag vet inte om detta har skett, men det känns som om Northvolt avsåg att gå från noll till hundra på en gång. Det vill säga så fort de var produktionsklara så skulle det spruta ut kvalitetsbatterier. Vem har testat dem?

Nortvolt har misslyckats med att massproducera batterceller. Det är allmänt känt. Men när det hävdas att deras produkter är undermåliga och att de inte kan sälja dem, hur vet vi det? Är det insideinformation som inte jag har?
Citera
2024-10-23, 15:19
Medlem
Skojarns avatar
Citat:

jag kan inte berätta mer tyvärr, men jag kan upplysa om att det i försäljningskedjan förekommit falsk marknadsföring om batterirevolution. även om de glada amatörerna på Northvolt mirakulöst lyckats ta in 30 års teknikförsprång på ett år och skapat lika bra batterier som CATL/Samsung/Panasonic så är de ändå undermåliga relativt till sitt tilltänkta användningsområde. Löftena har varit så högtflygande att det inte är bara traditionella kavajgubbar som blir upphetsade av prata ny teknik i ett mötesrum, utan i min mening mer av straffrättslig bedrägerikaraktär.

Därav får jag upprepa det jag tidigare skrev, om att det är tur att någon verkar ha dragit i nödbromsen innan slutprodukterna kommer ut till kund. Det hade blivit en PR-katastrof liksom en juridisk soppa.

Jag tolkar totaltystnaden från alla inblandade parter som att katastrofen redan är ett faktum och att man försöker tiga tillbaka förtroendet för sina respektive varumärken och projekt.

Det kommer heta typ "jo, alltså vi fick verkligen ihop världens bästa elfordon här. Men ja, Kinas subventioner och så, vi åkte på att släcka lyset ändå. Men det kanske var lika bra, för nu har vi mer elektricitet till grönt stål, vilket är nästa stora grej. Har ni sett orderböckerna?"
Senast redigerad av Skojarn 2024-10-23 kl. 15:28.
Citera
2024-10-23, 15:26
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.norran.se/nyheter/skelle...ital-/jow8o5gl

Northvolt har tydligen fått in lite pengar som gör att de har några dagar på sig att lösa krisen. Ska jag tolka det som att de har råd att betala lönerna på fredag men sen är pengarna slut igen?
Citera
2024-10-23, 15:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nortvolt har misslyckats med att massproducera batterceller. Det är allmänt känt. Men när det hävdas att deras produkter är undermåliga och att de inte kan sälja dem, hur vet vi det? Är det insideinformation som inte jag har?

Jag skulle säga att så länge det inte kan belägga att de producerar med kvalitet så gör de inte det.
Citera
2024-10-23, 15:48
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är alltid en risk att försöka kapitalisera på trender, och Nortvolt är ett exempel på det.
Idén är inte dum men det var fel personer som skötte projektet.

Ungefär så som jag ser på saken. EU har missat de flesta nya industrierna under de senaste 40 åren. Halvledartillverkning gav man upp då man tyckte det var för svårt och dyrt. AI ligger EU efter i. Inom mjukvara är alla dominanterna i väst amerikanska. Inom läkemedel läggs de tyngsta investeringarna i USA (Novo Nordisk undantaget). Så här kan man fortsätta.

Hade varit trevligt om en massiv investering i batterier för elbilar hade lyckats för en gångs skull. Tyvärr så överskattade man hur svårt det är. Tror de i ledningen tänkte att bara för att Elon Musk lyckas driva upp en fabrik så borde dom också kunna. Alternativt var det en storskalig bluff från första början där man drar in så mycket offentliga pengar och politiker som möjligt för att skapa nåt "too big to fail"-tänkande runt projektet trots att man inte vet vad man sysslar med.
Citera
2024-10-23, 15:49
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.affarsvarlden.se/artikel...alpa-northvolt

Investmentbanken Goldman Sachs och flera andra investerare, som är redo att ge ett brygglån till batteritillverkaren Northvolt, kräver aktier i företagets kanadensiska enhet som säkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in