Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Här är "bara" 10 miljarder kronor som EU lagt in. Mycket mer än så har gått in.
https://www.eib.org/en/press/all/202...r-usd1-billion
Hela "batteriboomen", den europeiska batterialliansen etc har initierats av EU. Därför måste EU ta ansvar.
Nu har istället EU och Goldman Sachs bildat ett målvaktsbolag och låter de små byggfirmornas räkningar studsa. Det är skandal.
Exakt. EIB har lånat ut 10mdr. 10mdr, inte mer. Att bolaget kapitalt misslyckats att med dessa medel skapa ett bärkraftigt bolag innebär inte att EIB ska ersätta de leverantörer som gått bet.
Låt mig för säkerhets skull poängtera att jag har all sympati med de underleverantörer som nu går genom svårigheter. Men låt oss också komma ihåg att för varje godtrogen leverantör finns det minst lika många opportunister. Tyvärr är det i svårt att skilja dem åt när media svämmar över av krokodiltårar.
Visa gärna på vilken övrig finansiering gått in med.
Citat:
Ursprungligen postat av
glimmande
Det är knepigt att veta hur mycket EU och Sverige i slutändan kommer förlora då deras stöd sker genom kreditgarantier. Idén är är att EU/Sverige garanterar lånen. Om de inte gjorde det hade Northvolt knappast fått låna några större summor. Säg att Northvolt lånar upp 20 miljarder kr av Swedbank eller nånting. På pappret så ser det ut som ett privat företag som lånar ifrån en privat bank. Men i verkligheten så sker ju bara transaktionen därför att EU/staten säger att om inte Northvolt kan betala så tar EU/staten över skulderna.
Kan visa sig att de förment privata investeringarna från kapitalister är rätt så små som man sedan tagit rejäl hävstång på genom "privata" lån som då kan dumpas på oss om företaget inte funkar.
Hur mycket det handlar om vet jag inte. Men utgår ifrån att det är väldigt många tiotals miljarder kr som helt plötsligt dyker upp som svensk statsskuld.
Jag har mycket god kännedom om dessa kreditgarantier. För det första är det inget man lättvindigt tilldelas, man köper dem dyrt.
Man kan säkerligen med fog ifrågasätta huruvida riskpremien NV betalat varit adekvat, men låt oss för all del inte anse det vara bidragsfinansiering. Viktigt att skilja på begreppen!
Vi vet med säkerhet att den av Riksgälden utställda garantin inte innebär någon förlustaffär, detta eftersom lånet inte vunnit vad man kan kalla ”laga kraft” och därmed inte utbetalats.