2024-11-19, 23:05
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Svårt att ligga i framkant av utvecklingen med den taktiken.
Alltså, vi kommer ju tillbaka till det här med den kinesiska tidsmaskinen. Men som jag egentligen redan har ältat tillräckligt: Eftersom vi vet att Kina aldrig kan uppfinna något först, utan bara kopiera västerlänningars innovationer, så kommer vi in i de här tidsparadoxerna där Kina måste ha kopierat tidsmaskinen från väst, som väl borde kunna använda sin egen tidsmaskin för att gå tillbaka i tiden och hindra Kina från att stjäla dem så att de inte kan fortsätta ligga i framkant (och öka försprånget dessutom) genom att resa fram och tillbaka i tiden.

Å andra sidan verkar väst inte besitta någon tidsmaskin, så i den tidslinje vi lever i har Kina kanske (för sluga är de allt, de jävlarna) helt enkelt raderat alla västerländska exemplar? Men eftersom ingen västerlänning tycks minnas hur man gör, eller ens att vi någonsin tillverkade en tidsmaskin, måste inte kineserna ha raderat ut själva uppfinnarna också?

Och förlorar de inte själva i vår tidslinje den tidsmaskin som de kopierade? Och varför använde inte väst sin tidsmaskin för att gå tillbaka till och döda "baby Sun Yat-sen" och "baby Mao Zedong", så att Kina fortsatte vara ett svagt och kaosartat land man kunde exploatera nästan lika obegränsat som Indien och Afrika? (Nu har i och för sig ingen påstått att det här med tidsparadoxer är någon lätt sak att reda ut.)

Kanske är det dock helt enkelt så att Kina ligger 10-20 år före på områden som batterier, elbilar och 5G/6G för att de inte är de drönare och robotar, helt utan förmåga till innovation och nytänkande, som testasova, Ogunquit (som inte är något vidare motexempel mot den helt fruktansvärda stereotypen av norrlänningar som inavlade efterblivna byfånar) och andra ömtåliga västerlänningar bara måste tro att de är, för att inte kollapsa mentalt fullständigt.

Och förlåt (som Skellefteå sade), men jag bara måste länka till den här videon igen: https://www.flashback.org/leave.php?...%3DchkzV_CVFW8
Citera
2024-11-19, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Alla stjäl så mycket ideer och kunskap som möjligt

Trodde väst världen hade en lite annan inställning till patent, Vad jag vet har vi inte kopierat Kinas världsledande batteriteknik utan vi köper deras batterier.

Vi försöker inte aktivt hacka deras företag heller men jag kanske missuppfattat, Vi kanske bara har för dåliga hackers vilket jag tvivlar på. Inom väst betyder patent och copyright något iallafall.
Citera
2024-11-19, 23:10
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testasova
De saknar inte forskning inom noga utvalda områden, detta var en grov generalisering,De förfinar såklart sedan efter sin reverse engineering, Sedan när något nytt utvecklas kör de samma på repeat.
Vi har fattat att du menar att de inte kör sin "reverse engineering" bara en gång, utan att de upprepar den när väst kommer med nya uppfinningar. Vad du fortfarande inte har förklarat är hur man kan ligga 10-20 år före väst på område efter område (och med ständigt ökande försprång dessutom) med det tillvägagångssättet.

Det är ju lite som att vara i särklass (ursäkta ordvitsen) bäst i klassen: Man kan vara hur skrupellös man vill, men det finns ingen annan att kopiera från, i alla fall inte om man också vill fortsätta vara bäst i klassen.
Citera
2024-11-19, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Alltså, vi kommer ju tillbaka till det här med den kinesiska tidsmaskinen. Men som jag egentligen redan har ältat tillräckligt: Eftersom vi vet att Kina aldrig kan uppfinna något först, utan bara kopiera västerlänningars innovationer, så kommer vi in i de här tidsparadoxerna där Kina måste ha kopierat tidsmaskinen från väst, som väl borde kunna använda sin egen tidsmaskin för att gå tillbaka i tiden och hindra Kina från att stjäla dem så att de inte kan fortsätta ligga i framkant (och öka försprånget dessutom) genom att resa fram och tillbaka i tiden.

Å andra sidan verkar väst inte besitta någon tidsmaskin, så i den tidslinje vi lever i har Kina kanske (för sluga är de allt, de jävlarna) helt enkelt raderat alla västerländska exemplar? Men eftersom ingen västerlänning tycks minnas hur man gör, eller ens att vi någonsin tillverkade en tidsmaskin, måste inte kineserna ha raderat ut själva uppfinnarna också?

Och förlorar de inte själva i vår tidslinje den tidsmaskin som de kopierade? Och varför använde inte väst sin tidsmaskin för att gå tillbaka till och döda "baby Sun Yat-sen" och "baby Mao Zedong", så att Kina fortsatte vara ett svagt och kaosartat land man kunde exploatera nästan lika obegränsat som Indien och Afrika? (Nu har i och för sig ingen påstått att det här med tidsparadoxer är någon lätt sak att reda ut.)

Kanske är det dock helt enkelt så att Kina ligger 10-20 år före på områden som batterier, elbilar och 5G/6G för att de inte är de drönare och robotar, helt utan förmåga till innovation och nytänkande, som testasova, Ogunquit (som inte är något vidare motexempel mot den helt fruktansvärda stereotypen av norrlänningar som inavlade efterblivna byfånar) och andra ömtåliga västerlänningar bara måste tro att de är, för att inte kollapsa mentalt fullständigt.

Och förlåt (som Skellefteå sade), men jag bara måste länka till den här videon igen: https://www.flashback.org/leave.php?...%3DchkzV_CVFW8

Snälla nån sluta spåra det finns inga tidsmaskiner...

Klart det finns smarta kineser, Precis som det finns smarta människor överallt och ja finns mycket inavel i norrland knappast någon hemlighet haha

Newsflash det finns inavel världen över, Kungahusen förtiden hade mycket inavel...
Citera
2024-11-19, 23:13
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Trodde väst världen hade en lite annan inställning till patent, Vad jag vet har vi inte kopierat Kinas världsledande batteriteknik utan vi köper deras batterier.

Vi försöker inte aktivt hacka deras företag heller men jag kanske missuppfattat, Vi kanske bara har för dåliga hackers vilket jag tvivlar på. Inom väst betyder patent och copyright något iallafall.
I väst stjäl man då mycket patenterat man kommer undan med, precis som i öst.
Citera
2024-11-19, 23:15
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:

Säg det till Tyskland som fick alla sina patent stulna av USA efter 1945 (inte ens Sovjetunionen, som fick 25 miljoner av sina medborgare dödade av Tyskland och halva landet hela ödelagt, gjorde samma sak, trots att det går utmärkt att stjäla patent flera gånger), och där tysk (!) underrättelsetjänst hjälper amerikanska underrättelsetjänster att spionera på tyska företag, och därmed stjäla deras hemligheter och ge dem till amerikanska. Jag önskar att jag kunde hitta intervjun igen men det var en persionerad chef på Bayer som berättade om detta.

Detta och mycket annat är öppna hemligheter i Tyskland (och andra vasallstater, framför allt sådana som USA fortfarande direkt ockuperar militärt, som Italien, Japan och Sydkorea). Inte för att tyskarna, givet vad de har blivit idag, förtjänar bättre än att plundras och dränkas, men ändå.
Citera
2024-11-19, 23:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Kanske men blir nog böter skadestånd,

Tänk om nån snodde saker av Elon Musk han skulle stämma shiten ur dem.
Vad är det Kina snott som skulle gett straff här?
Citera
2024-11-19, 23:38
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Aha är det verkligen så illa, Frågan är varför VW med flera investerade? Kanske planen på sikt var att utveckla egen batteri design i någon av de andra planerade fabrikerna...

Tror inte storägarna kan varit så naiva men vad vet jag.

Varför satt alla fastighetsbolag i Sverige och köpte fastigheter till uppenbart övervärderade priser och negativ direktavkastning även vid 1% ränta? Med följden att branschen kollapsat och den svenska valutan tillsammans med den.

Varför satsade Mark Zuckerberg 100 miljarder-ish på Metaverse som typ skrotades direkt?

Bara för man har mycket pengar betyder det inte att besluten alltid blir rätt. I Dragons Den/Shark Tank och dylikt så brukar nån entreprenör be om 100 000 dollar, och får tuffa motfrågor som "vad är din bakgrund? är du expert inom området? kan du tillverka detta själv eller är du bara en mellanhand för nån annans produkt?"

Här fick man 100-200 miljarder och ingen verkade ha frågat "har nån av er arbetat med batterier förut?"
Citera
2024-11-19, 23:54
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja.

Men viktigast av allt: de har ingen fungerande affärsmodell. De har ingenting av värde. Varken eget eller nytt.

Inte ens klimatfantatikerna i Draknästet hade köpt idén.

Svar på det fetmarkerade: Jo det hade de. Jag har inget förtroende för dem. Såg programmet med glädje under första säsongen med Sven Hagströmer. Tittade även på ytterligare säsonger, men intresset har stadigt sjunkit. Denna säsong ser jag inte alls. Jag har till och med gett upp Dragons Den.

Det är som jag skrev helt otroligt hur Peter Carlsson inte ifrågasätts med skarpare ord från dessa som vill att det ska satsas på Northvolt.
Citera
2024-11-20, 05:41
Avstängd
olasvenssons avatar
Citat:
Företag vill begära Northvolt i konkurs
En halv miljon i obetalda fakturor och inga nya pengar som kommer in. Läget börjar bli desperat för en av de konsultfirmor som jobbat åt Northvolt. Men de är inte ensamma. Mellan 180 och 190 småföretag sitter i samma sits.
– Om de inte betalar så går vi till domstol och begär dem i konkurs, säger ett av dem.

https://www.norran.se/nyheter/skelle...-arga/r9wm825j
Citera
2024-11-20, 05:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Företag vill begära Northvolt i konkurs
En halv miljon i obetalda fakturor och inga nya pengar som kommer in. Läget börjar bli desperat för en av de konsultfirmor som jobbat åt Northvolt. Men de är inte ensamma. Mellan 180 och 190 småföretag sitter i samma sits.
– Om de inte betalar så går vi till domstol och begär dem i konkurs, säger ett av dem.
Det är bra om några småföretag försöker få ansvaret att hamna där det hör hemma, dvs hos VW, Goldman Sachs och EU. Tidningarna skriver stort om detta jätteprojekt och sedan tar dessa kapitalstarka organisationer springnota på småföretagen. Det får inte ske.

Ett småföretag som får ett jobb av EU och Goldman Sachs måste kunna lita på stt få betalt.
Citera
2024-11-20, 06:49
Medlem
orrtupps avatar
Det har ju varit lite spekulationer om norrlänningar i allmänhet och skeletbor i synnerhet och även om jag tror att kommunfolk i allmänhet tappar omdömet så fort någon tjufses kommer och lockar med arbetstillfällen så är skelleftebor nog pga sina frireligiösa böjelser extra lättlurade när någon frälsartyp dyker upp. Det har hänt förr att predikanter som utlovar himmelriket fått till synes sansade bönder att fundera på att göra sig av sina jordiska tillhörigheter i utbyte mot en himmelsfärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in