Citat:
Ursprungligen postat av
Joeboy
Du missade ett viktigt ord i mitt inlägg; ”huvudsakligen”.
Låt mig vara tydlig med att jag absolut inte anser statliga medel ska användas för att rädda Northvolt. Men det betyder inte heller att de offentliga medel som tillskjutits (förhållandevis låg siffra skulle jag tro, jag vet dock inte exakt) varit en felaktig investering.
NV är en utmärkt case study på hur urusel bolagsstyrning och kapitalallokering kan förstöra ett i grunden attraktivt bolag. Det är verkligen tråkigt att bevittna.
Som tjackmoster på ett utmärkt sätt beskrivit så är bolaget idag en mellanhand för kinesiska celler. Den rörelsen skulle jag tro har en underliggande bärkraft som eget vinstgenererande bolag. Man får hoppas att den pågående rekonstruktionen lyckas isolera den och övriga fungerande delar så de kan fortleva, samtidigt som investerare tar smällen av all annan dynga som inte fungerar.
Den som med spänning väntar på nattsvarta rubriker om att NV konkat, festen är över och att siste man ut ur dörren släcker lyset och ger nycklarna till väntande bulldozers som ska jämna allt med marken, ja den kan nog sluta vänta. Rörelsen i Skellefteå kommer finnas kvar, frågan är bara i vilken utsträckning och vem som kommer äga det.
Den springande punkten är just en urusel företagsledning. Mot den bakgrunden är det obegripligt att ingen, bland alla som menar att Northvolt ska räddas, lägger som första krav att det måste ske med en annan ledning.
Det som även förekommer hos oinitierade är att det bara är bakåtsträvare som är kritiska. De menar att innovationer är vad som ska bygga Sverige. Ja kan man säga, men då kanske man ska ta det i lagom takt och inte börja med att skala upp och försöka etablera sig överallt där pengar finns att få som bidrag. Hur hade det varit om de hade börjat i liten skala, mycket tidigare, och vartefter det kom fram ett produktionsresultat öka takten. Det är väl knappast så att man brukar säga att det går från innovation till fullskalig verksamhet direkt? Det är vad man försökt här.