Flashback bygger pepparkakshus!
2022-08-03, 21:04
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk äger 17% av Tesla. När han snuvade aktieägarna genom att köpa rufföretaget SolarCity av sina kusiner åkte han inför domstol men klarade sig. Problemet är att storföretagen och oligarker som Musk är orörbara.

Man kan t.o.m. vara tveksam om Northvolt är avsett att bli något alls. Företaget fyller en stor politisk funktion, liksom Tesla, genom att bygga ett grönt luftslott som kan användas för att motivera t.ex. EU:s utgifter och existens.

Det är så starka ekonomiska krafter idag bakom storföretagen att de i första hand inte räknar på vinst och förlust utan på politiska effekter. Kan storföretagen stärka t.ex. EU och dess gröna agenda tar de av oss kontroll och pengar den vägen istället.

Därför bryr sig inte storföretagen om det förhalas om de kan sprida ett politiskt budskap samtidigt. Förhalningen är snarast vad de eftersträvar för att maximera expositionen i massmedia. Det handlar om att konvertera ekonomisk makt i politisk.

Här finns info till dig.
https://fb.watch/eGvZauen3M/

"Skellefteå växer – och vi behöver dig! Här i norra Sverige finns jobben, men också tid och plats för livet. Här hittar du kultur, restauranger och uteställen, men också natur, en sprakande stad och levande landsbygd. Någonstans att leva på riktigt. Söker du jobb och är intresserad av att flytta till Skellefteå? Relocate hjälper dig hela vägen. Vi berättar om möjligheterna som finns och hur vi kan göra det enkelt att flytta till Skellefteå för att jobba, bo och leva. Just nu söker Northvolt flera nya medarbetare, kanske är du en av dem? Skicka in en intresseanmälan här: https://www.recruto.se/apps/modal-window/new-candidate/jobid/47366/tracking/1264"
Citera
2022-08-09, 16:01
Medlem
wwrs avatar
Förra året skrevs mycket om Northvolt. Carlsson var sommarpratare. Nu har det varit ganska tyst och de nyheter som kommer från "ett av våra största industriprojekt" är minst sagt märkliga:
Citat:
Räddningstjänsten larmades till Northvolt
8 augusti 2022 14:30

Vid 14-tiden på måndagen utlöstes brandlarmet på Northvolt Labs i Västerås.
https://www.vlt.se/2022-08-08/raddni...till-northvolt

Företaget bör utredas. Nu borde dessutom årsredovisningen vara inne. Företagets ettusen anställda har hittills, vad jag vet:

Framställt ett batteri på nyårsafton

Enligt egen utsago genomfört en leverans till hemlig mottagare

Monterat ett batteri vid kulturhuset i Skellefteå
Senast redigerad av wwr 2022-08-09 kl. 16:30.
Citera
2022-08-10, 11:40
Medlem
Citat:
Förra året skrevs mycket om Northvolt. Carlsson var sommarpratare. Nu har det varit ganska tyst och de nyheter som kommer från "ett av våra största industriprojekt" är minst sagt märkliga:

Axplock om nyheter angående NV år 2022:

https://www.dn.se/ekonomi/northvolt-...ar-i-borlange/
Citat:
Northvolt mångmiljardsatsar på batterier i Borlänge

https://www.svd.se/a/Bjow9g/northvol...r-trabatterier
Citat:
Northvolt ska tillsammans med den svensk-finländska skogsindustrikoncernen Stora Enso utveckla hållbara batterier med komponenter från skogen.

https://www.nyteknik.se/fordon/nu-ka...teriet-7035685
Citat:
Northvolt och svenska Graphmatech har utvunnit grafenoxid ur uttjänta elbilsbatterier. Detta i industriell pilotskala.

Jag skulle absolut inte säga att det är tyst om NV i medier

Sen kan det absolut stämma att det skrivs mindre om northvolt nu än förr. Folk tenderar att bli mätta på en viss nyhet. Mindre klick innebär mindre annonsintäkter, så det gäller liksom att förnya sitt nyhetsflöde för att få behålla intäkter. Sen så kan det hända att det finns en annan sak som tidningar gärna skriver om nu, t.ex. om kriget i Ukraina, drivedelspriset och matpriser.

Så nu angående din kommentar till VLTs artikel.

Citat:
Företaget bör utredas. Nu borde dessutom årsredovisningen vara inne. Företagets ettusen anställda har hittills, vad jag vet:

Ska de verkligen utredas för att en entreprenör glömde koppla bort brandlarmet där han svetsade? Med tanke på att det bara finns en låst artikel på den lokala blåljusavdelningen så är det ytterst troligt att det är ett falsklarm. Eller har du mer insikt? Tillgång till artikeln?

Citat:
Framställt ett batteri på nyårsafton

Enligt egen utsago genomfört en leverans till hemlig mottagare

Monterat ett batteri vid kulturhuset i Skellefteå

Lite mer än så vet vi iaf. Kika in på deras sociala medier så ser du att de har några batteripack som verkar turnera runt till olika ställen.

Sen så är det bara en liten detalj i ditt span men jag såg då åtminstone några batteripack på Sara Kulturhus i filmen/artikeln.

Sedan så kan det fortfarande vara så (som vi pratade om tidigare) att de har ett brutet räkenskapsår.
Citera
2022-08-10, 11:51
Medlem
wwrs avatar
Jag anser att det trollas så mycket i tråden att det inte går att besvara vissa inlägg. Northvolt borde utredas eftersom företaget inte kan bevisa att det har någon produktion trots att det har 1000 anställda och har haft öppet sedan nyår. Företagsledaren lovade i december 2021 att produktionsstarten låg nära. Men nu har vi skickat mer statlilga pengar till företaget.

Vad jag kan förstå av detta så har företaget ett normalt räkenskapsår och nu borde årsredovisningen för 2021 vara inlämnad.

https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsin...+ab/5590158894
Citera
2022-08-10, 12:19
Medlem
Smithsonians avatar
Citat:
Jag anser att det trollas så mycket i tråden att det inte går att besvara vissa inlägg. Northvolt borde utredas eftersom företaget inte kan bevisa att det har någon produktion trots att det har 1000 anställda och har haft öppet sedan nyår. Företagsledaren lovade i december 2021 att produktionsstarten låg nära. Men nu har vi skickat mer statlilga pengar till företaget.

Vad jag kan förstå av detta så har företaget ett normalt räkenskapsår och nu borde årsredovisningen för 2021 vara inlämnad.

Northvolt ägs av bla VW och Goldman Sachs. Knappast några duvungar som går på scams i miljardklassen.
Citera
2022-08-10, 12:25
Medlem
Citat:

Trollas för mycket? Det ska komma från personen som ropar varg för minsta lilla nyhet.

Hur som, här har du en bra sida.

https://www.bolagsverket.se/omoss/va...ider.2081.html

Som du kan läsa där så har de nu tagit sig till årsredovisningar som skickades in i slutet av juni. Ju närmare vi kommer till de som skickas in i slutet desto långsammare lär det gå, då många skickar in sent.

Citat:
Northvolt borde utredas eftersom företaget inte kan bevisa att det har någon produktion trots att det har 1000 anställda och har haft öppet sedan nyår.

Jag har skrivit det förr men jag kan absolut repetera mig.

Som du säkert förstår så är att starta en fabrik inte som att köpa en nyckelfärdig bil. Inkörningstid på en industri från första test pågår i flera månader, kanske till och med år. Det är HELT NATURLIGT med inkörningstid, något som till och med väletablerade industrier lider av när de startar nya anläggningar.

Så nu frågar jag igen, var får du dina skyhöga förväntningar på NV från? Vilket industriprojekt har du varit med om där en helt ny fabrik ska byggas och de inte har krävt en inkörningsperiod?
Citera
2022-08-10, 12:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian
Northvolt ägs av bla VW och Goldman Sachs. Knappast några duvungar som går på scams i miljardklassen.
Det är mycket möjligt att stora företag och banker skyddar varandra. Avslutandet av samarbetet mellan VW och Northvolt kom inte fram i tråden förrän långt efter det att det blivit känt (på Northvolts hemsida, tror jag). Den batterifabrik som Northvolt skulle bygga i Tyskland kommer att byggas av VW har det senare kommit fram i denna tråd.

Efter stora skriverier om Northvolt i höstas har tidningarnas täckning avtagit påtagligt. Senast jag såg något i mitt nyhetsflöde skrev man om att brandlarmet gått! En pseudonyhet.

Företaget lovade att produktion låg nära i december 2021. Men ingen regelbunder produktion har bevisats ännu. Man talar om kompetensbrist. Då måste man se efter vad som sker, inte bara skicka mer pengar.
Senast redigerad av wwr 2022-08-10 kl. 12:42.
Citera
2022-08-10, 13:23
Medlem
Citat:
Det är mycket möjligt att stora företag och banker skyddar varandra. Avslutandet av samarbetet mellan VW och Northvolt kom inte fram i tråden förrän långt efter det att det blivit känt (på Northvolts hemsida, tror jag). Den batterifabrik som Northvolt skulle bygga i Tyskland kommer att byggas av VW har det senare kommit fram i denna tråd.

VW och NV har inte avbrutit sitt samarbete. VW har däremot bestämt sig för att bygga en fabrik själva, som gör en annan sorts batterier än vad NV gör. En typ av budgetvariant. Det borde inte ha kommit som någon nyhet för några veckor sedan då det skrevs om det ifjol.

Citat:
Efter stora skriverier om Northvolt i höstas har tidningarnas täckning avtagit påtagligt. Senast jag såg något i mitt nyhetsflöde skrev man om att brandlarmet gått! En pseudonyhet.

Det skrivs fortfarande en hel del om Northvolt fortfarande. Du har ju till och med delat en del av dessa i den här tråden, som t.ex den med att Northvolt kan återvinna hela batterier den 20e juli

https://www.di.se/amnen/northvolt/

Här har du en länk från di, där de sammanfattar sina artiklar om NV. Tycker att de är rätt så många från bara en tidning

Citat:
Företaget lovade att produktion låg nära i december 2021. Men ingen regelbunder produktion har bevisats ännu. Man talar om kompetensbrist. Då måste man se efter vad som sker, inte skicka mer pengar.

Och de fick rätt, trots alla coronaförseningar lyckades de producera en cell innan 2022.

De talar inte om kompetensbrist, det är du som gör det. De talar om att de har svårt att hitta folk med redan tillgänglig kompetens, då de redan har plockat guldklimpar ur den lokala arbetarmarknaden.
Citera
2022-08-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smithsonian

Tror att det skulle bli ett herrans liv från dessa ägare om Northvolt skulle börja fiffla till det.
Citera
2022-08-10, 14:58
Medlem
wwrs avatar
Goldman Sachs jobbar politiskt. De vill inte riskera att skada den gröna agendan genom att exponera Northvolt.

Det är väl vad Skellefteå kan hoppas på. Att GS inte vill riva det gröna luftslottet. Men hur de skall undvika att göra det återstår att se. Musk sålde Tesla för 7 miljarder denna vecka.

Dottern till Goldman Sachs grundare åkte till Kina för att stöda kulturrevolutionen.
Senast redigerad av wwr 2022-08-10 kl. 15:42.
Citera
2022-08-10, 16:07
Medlem
Citat:
Goldman Sachs jobbar politiskt. De vill inte riskera att skada den gröna agendan genom att exponera Northvolt.

Det är väl vad Skellefteå kan hoppas på. Att GS inte vill riva det gröna luftslottet. Men hur de skall undvika att göra det återstår att se.

Ett investeringsbolag som Goldman vill tjäna pengar, det är därför de satsar. Alla satsningar leder inte till vinst men det satsas aldrig på döda projekt

Citat:
Musk sålde Tesla för 7 miljarder denna vecka.

Coolt. Det här handlar dock väldigt lite om Musk

Citat:
Dottern till Goldman Sachs grundare åkte till Kina för att stöda kulturrevolutionen.

Det här hör väl ändå hemma på en annan del av forumet?
Citera
2022-08-10, 16:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldgas
Ett investeringsbolag som Goldman vill tjäna pengar, det är därför de satsar. Alla satsningar leder inte till vinst men det satsas aldrig på döda projekt

Coolt. Det här handlar dock väldigt lite om Musk

Det här hör väl ändå hemma på en annan del av forumet?
Varför är alla storföretag gröna? Varför är oljebolagen gröna? Varifrån kommer woke billionaires?

Med ett grönt regimskifte kan EU kontrollera oss genom miljöregleringar och ta av oss vilka belopp de vill (och motsvarande organisationer i andra delar av världen). EU kontrolleras inte av Ylva Johansson utan av storföretagen.

Därför körs den gröna agendan ut stenhårt. Tesla är (var?) deras flaggskepp och i en jolle bakom paddlar Carlsson frenetiskt.

Kommer storföretagen att satsa på att hålla Carlsson flytande? Det går inte så vidare värst ut just nu.

Hur kommer detta att sluta?
Senast redigerad av wwr 2022-08-10 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in