Citat:
Ursprungligen postat av
kinugwa
Instämmer, onödig skadeglädje. Tyskland är Europas motor och bortsett från att välja idioter till ledare har tyskarna bidragit mer än de flesta. Om VW faller kommer det kännas för samtliga inom EU och vi halkar ännu längre efter US/Kina.
Låter helt utmärkt. Det är självklart inte bara Tyskland som ska bort från världskartan utan hela Europa.
Och kom inte och läxa upp mig om vad tyskar har bidragit med historiskt. Jag har bott många år i Tyskland, har familjeband dit och till Österrike, behärskar språket på modersmålsnivå, kan stora delar av Faust utantill och hade möjligen vunnit VM i germanofili redan i ung ålder. Tills jag med egna ögon såg och tvingades inse (och det var en lång, plågsam process kan jag lova dig) vad dagens tyskar - precis som svenskarna - faktiskt är för folk.
Dagens tyskar har lika mycket att göra med Bach, Nietzsche och Goethe eller för den delen med Planck, Schrödinger, Riemann och Euler som dagens egyptier har med den civilisation som fanns där för 4000 år sedan (utan att vilja förolämpa egyptier). Det gamla Tyskland är redan en död civilisation som bara skadas av att inte få ro
och världen skulle bli en
mycket bättre plats utan dagens tyskar (och svenskar, för den delen).