Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-04, 20:40
  #1
Medlem
Hej!

Försökte leta lite själv men jag tycker inte riktigt något jag hittar stämmer in...

En av våra två katter, som är långhårig och regelbundet spyr upp hårbollar och hon är dessutom glupsk, spydde för ungefär 30 minuter sedan.
Det var en stor blaffa med mycket hår och självklart mat också.
Jag höll koll på henne då hon brukar spy 2-3 gånger (första brukar vara den stora och sedan spyr hon lite vätska en till två gånger) för att se vart deresterande spyorna skulle hamna.
Hon går då ut i hallen och det såg ut som att hon inte längre kunde styra bakbenen!!
Nästan som att hon gjorde kullerbytta samtidigt som att bakbenen vek sig.
Hon ramlar ihop.
Jag springer självklart dit och kollar henne.
Hon kollar lite oförstående på mig medans jag talar lungt med henne o klapar henne.
Detta tar ca 10 sekunder tills jag tar upp henne och sätter ner henne på alla fyra igen.
Lite motvilligt så gick hon drog en aning på bakbenen men det gick snabbt över.
Hon drog sig undan in under sängen men jag drog fram henne och stängde sovrummet.

Jag lade även upp några bitar hårdmat som hon älskar. Hon kom inte springande som vanligt.
Jag lämnade henne ifred men höll koll på henne.
Tog kanske 5 minuter sedan gick hon ut i köket och käkade upp maten.
Hon är lite restrektiv men hon tar emot klappningar och kli bakom öronen.

(Hon brukar "skämmas" när hon har spytt i normala fall och hon beter sig ungefär så fast lite mer restrektivt...)

Goda råd någon?
Citera
2017-05-04, 20:50
  #2
Medlem
Glömde säga det att kattwn är typ 4 år.

Hon ärväldigt busig nu. Jagade mattes axelrem till väskan när hon kom hem.
Leker lite med henne nu.
Citera
2017-05-04, 20:57
  #3
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinusPlinus
Glömde säga det att kattwn är typ 4 år.

Hon ärväldigt busig nu. Jagade mattes axelrem till väskan när hon kom hem.
Leker lite med henne nu.

trevlans, tycker katten om laserpekare?
Citera
2017-05-04, 22:24
  #4
Medlem
Japp det gör hon men när laserpekaren är framme så tar hon fram klorna och man får vara försiktig med vart man siktar, haha.

Vi har lekt med fjädervippan ett tag nu och hon verkar vara samma gamla vanliga katt nu...

Jag antar att det bara var något tillfälligt pga att hon precis spytt, men vi håller koll på henne lite extra de kommande dagarna.
Citera
2017-05-04, 23:23
  #5
Medlem
svampdamps avatar
Tumör kanske?
Citera
2017-05-05, 04:28
  #6
Medlem
Levern skulle jag gissa
Citera
2017-05-05, 04:36
  #7
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Kan vara lite vad som helst. Katter med dåligt allmäntillstånd blir vingliga. Förgiftning är en annan sak som man kommer att tänka på. Öroninflammation som spridit sig till balansorganen var problemet med en av mina katter.

Nu verkar ju katten vara återställd men tag febern på henne, kolla om hon verkar ha ont i öronen och se till att inget som kan förgifta henne finns åtkomligt.
Citera
2017-05-05, 06:43
  #8
Medlem
Myrtens avatar
Ha lite koll på katten, för det kan ju vara ngt allvarligare. Och om katten fortsätter vara annorlunda på något sätt bör du kolla upp den hos veterinär.

Men det KAN vara en enskild incident, om hon har kräkts en jättestor hårboll KAN det ha blivit ett tryck på vagusnerven och reaktionen hon fick en följd av det....
Citera
2017-05-05, 10:11
  #9
Medlem
Tack allihopa för lite tankar och ideer!
Katten verkar vara helt normal igen, inget utöver det vanliga under natten eller morgonen.
Iofs har man väl klappat lite mer på henne än vanligt så hon märker väl att man är orolig.

Vi håller koll på henne ändå. :3
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback