2006-01-02, 00:28
Medlem
LastCaresss avatar
Tja, om nåt halvår eller nåt ska jag antagligen flytta till Karlstad och börja plugga. Undrar om nån här haft erfarenheter av boendet runt universitetet och vill dela med sig ?

------------------------------------------------------------------
Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget.
FAQ (Del 1)/Moderatormeddelande:

Kort information om Karlstads universitet:

Vilka är Karlstads stadsdelar?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-16 kl. 12:27. Anledning: Lade till FAQ
Citera
2006-01-02, 00:29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Vad är Karlstads bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Karlstads bostadsförmedling?

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Karlstad?

Vilka andra hyresvärdar finns i Karlstad?

Vilka andra hyresvärdar finns utanför Karlstad?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Karlstad?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-16 kl. 12:31.
Citera
2006-01-02, 00:30
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 3

Hur lång kötid krävs det hos respektive hyresvärd?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-06-16 kl. 12:46.
Citera
2010-05-22, 15:24
Medlem
felloutofbedtwices avatar
Nordby Studentbostäder i Karlstad

Är det någon som har bott hos dem?
Är det fräscha lägenheter?
Citera
2010-05-22, 22:47
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Eftersom det legat en laserklinik/kirurgmottagning i de husen, som uppenbarligen lagt ner versamheten utan att jag lagt märke till det; så bör lägenheterna vara sprillans nya. Kanonläge för studentbostäder skulle jag vilja säga. Iofs ligger det 50m från E18, men jag tror inte det stör. Vägen ligger nämligen en bit ovanför, och bullerplank finnes.

Cykelvägarna är utmärkta och det är knappt något avstånd till Universitetet. Bussförbindelserna gör att man snabbt kommer ner på stan, eller raka vägen ut till alla stora butiker. Finns även gott om matbutiker på väg till skolan samt i närområdet. (Konsum, Lidl, All Världens Mat, Ica)
Citera
2010-05-23, 14:55
Medlem
Leopolds avatar
Av en tillfällighet är jag bekant med området så jag kan ge dig ett par tips.

Nummer ett: läget. Det finns två vettiga val för studenter i Karlstad. Antingen bo i närheten av universitetet eller nära centrum. Då bor du nära något du behöver. Nordby ligger mellan dessa två. Inga butiker (kiosk dock) närmare än 2 km, lika långt till universitetet. Med andra ord ligger det mitt ute i ingenstans. Kolla själv på deras egen karta: http://www.nordbystudentbostader.se/karta.htm Att cykla till universitetet är mindre roligt, cykelvägen måste vara den brantaste i Karlstad.

Nummer två: buller. Ligger som sagt precis vid E18. Trots bullerskydd och att bygget ligger lägre än E18 måste bullret komma dit. Jag har inga bevis, men all logik talar för detta.

Nummer tre: bygget i sig. Ser ut som barack, känns som barack och är barack. Jag har varit där en gång för 6-7 år sedan och intrycket var inte så positivt. Tror att byggnaden är uppbyggd av samma byggmoduler som byggarbetarna brukar ha (men här med fasad och tak).

Enda fördelen är priset. Det verkar vara ganska billigt att bo där speciellt om man nöjer sig med 18 kvm och gemensamt kök.

Egentligen är detta inte så dåligt boende. Det är bara det att studenter har många bättre alternativ i Karlstad. I Karlstad kan man vara mycket petigare än i Uppsala, Stockholm, Lund...
Citera
2010-06-07, 13:22
Medlem
nordby studentbostäder kommer att upphöra i slutet av augusti
Citera
2010-07-10, 00:41
Medlem
saggebjers avatar
Studentboende i Karlstad [sammanfogad /Mod]

Ni som nångång har sökt bostad via stub.se i Karlstad (kan ju iof inte vara många alls på det här forumet), hur stor chans är det att man får det man prioriterar högt? Tillgodoser dom önskemålen överhuvudtaget?

Nu tänkte jag vara ute i väldigt god tid, i princip så fort jag fått mitt antagningsbesked.
Citera
2010-07-10, 01:05
Medlem
stenrydhs avatar
Jag har ingen aning.
Vill bara ge dig ett litet tips, flytta inte till Kronoparken eller Rud.
Citera
2010-07-10, 01:36
Medlem
saggebjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stenrydh
Jag har ingen aning.
Vill bara ge dig ett litet tips, flytta inte till Kronoparken eller Rud.

Hade jag absolut inte tänkt , därför jag undrar, för jag är lite orolig för att jag kommer hamna där...
Citera
2010-07-10, 01:40
Medlem
Jag fick till och med lägenhet i det specifika hus jag önskade. Detta var på Frödingshöjd strax intill skolan.
Citera
2010-07-10, 01:43
Medlem
saggebjers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pintorp
Jag fick till och med lägenhet i det specifika hus jag önskade. Detta var på Frödingshöjd strax intill skolan.

jävel vad gött. men vilken tid på året sökte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in